העליון בארה"ב נגד סטארט-אפ שרצה לשנות את פני הטלוויזיה

Aereo, שהטכנולוגיה שלה מתבססת על אנטנות, טענה כי מותר לה לספק למנוייה תכנים של רשתות שידור מבלי לשלם זכויות יוצרים - אך ביהמ"ש העליון פסק נגדה

פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו
פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו

בית המשפט העליון בארה"ב הכריע אתמול (ד') באחד התיקים המסקרנים ביותר בתולדות הטלוויזיה והטכנולוגיה גם יחד. בית המשפט הכריע לטובת רשתות הברודקאסט הגדולות בארה"ב, כמו FOX ו-CBS, וקבע כי חברת הסטארט-אפ האמריקאית Aereo, שמאפשרת לקלוט תדרים של שידורי טלוויזיה באוויר, עוברת על החוק הקיים.

השירות של Aereo קולט את תדרי שידורי הטלוויזיה באמצעות אלפי אנטנות קטנות שממוקמות בשרתי החברה, ואז מעביר את השידור באופן אינדיבידואלי לכל אחד מהלקוחות המשלמים שלה בשידור חי או מוקלט.

החברה מציעה את שירותיה תמורת 8 דולר בחודש. הגדולה שלה היא ביכולת להעביר את שידורי הטלוויזיה ללא כל צורך במכשור מיוחד כמו ממיר או מקלט טלוויזיה.

היכולת של Aereo יצרה עבור רשתות הטלוויזיה המסחריות בארה"ב בעיה גדולה, כיוון ש-Aereo נהנית כלכלית מהתכנים שלהן מבלי לשלם עליהם. בשונה מישראל, בשוק הטלוויזיה האמריקאי מחויבות חברות הכבלים והלוויין, או כל גוף אחר שרוצה להעביר את שידורי הברודקאסט של רשתות הטלוויזיה המסחריות, לשלם תמלוגים (Retransmission consent) לרשתות.

כך הגיעו הצדדים לבית המשפט העליון, שקבע אתמול כי העברת השידורים בטכנולוגיה של Aereo היא הפרת זכויות יוצרים ולמעשה מהווה שידור מחדש של תכנים מהרשתות המסחריות.

ב-Aereo טענו מנגד כי לא מדובר בשירות שידור לציבור הרחב אלא באפשרות של כל צופה לשכור אנטנה קטנה ודרכה לצפות בשידורים שממילא הוא יכול לצפות בהם בחינם.