בנק ישראל: הממשלה לא תעמוד ביעדים ללא העלאת מסים

בנק ישראל: הריבית תתחיל להעלות ברבע אחוז לרבעון החל מתחילת 2015, למרות התיסוף השקל ■ נגידת בנק ישראל הביעה דאגה למתרחש בשוק אגרות החוב הקונצרניות ואף רמזה שישנה בעיה של תמחור סיכונים באותו שוק

קרנית פלוג / צילום: איל יצהר
קרנית פלוג / צילום: איל יצהר

נגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג, הביעה דאגה למתרחש בשוק אגרות החוב הקונצרניות ואף רמזה שישנה בעיה של תמחור סיכונים באותו שוק, כך עולה משיחות שערכו כמה מבכירי המאקרו-כלכלנים במשק, שנועדו היום (ה') עם פלוג ושאר חברי הוועדה המונטארית בפגישה הרבעונית עם החזאים במשק. נזכיר, כי היקף ההשקעות באג"ח מסוג זה זינק מתחילת השנה, כאשר משקל אג"ח קונצרניות גדל הן בתיק הנכסים של הציבור והן בתיק הפנסיוני של הישראלים.

הנגידה התייחסה גם להתפתחויות הצפויות בריבית המשק, כלי המדיניות העיקרי של הבנק המרכזי, למרות התיסוף החד של השקל שממשיך לדשדש ונסחר היום סביב 3.43 שקל. בבנק ישראל מעריכים, כי הוועדה המוניטארית של הבנק לא תפחית עוד את הריבית במשק, והחל מתחילת שנת 2015 הריבית תתחיל להעלות בקצב של קצת פחות מרבע אחוז לרבעון, עד שתגיע לרמה של 1.5%. נזכיר כי ריבית בנק ישראל עומדת על כ-0.75%, נקודת שפל היסטורית. הערכה של חטיבת המחקר של הבנק מפתיעה, כי חטיבת המחקר עדכנה כלפי מטה את תחזית הצמיחה לשנה ל-2.9% והתירה את הצמיחה ל-2015 על 3% בלבד (כולל הכנסות מגז). ללא גז, מדובר בצמיחה נמוכה מאוד של 2.6%-2.5% בשנתיים הבאות.

בבנק ישראל שבים וטוענים כי הממשלה לא תשיג את היעדים הפיסקאליים (יעד הגירעון ויעד ההוצאה) לשנת הכספים הבאה אם היא לא תבצע העלאות מסים בסך כ-6 מיליארד שקל (כחצי נקודת אחוז תוצר) - מספר שאינו בהכרח כולל את אובדן ההכנסות שנגרם מתוכנית מע''מ 0% של שר האוצר יאיר לפיד, שצפוי לנגוס בעוד כ-2 מיליארד שקל לפחות מהכנסות המדינה ממסים.