"ההסכם עם BG - יריית פתיחה ראשונית לפיתוח לוויתן"

גיל בשן, אנליסט בכיר ב-IBI בית השקעות: "מדובר בחדשות חיוביות ללא ספק" ■ "מכירות בקצב של 7-10 BCM ל-15 שנה, נותן את הבסיס ומסה קריטית כלכלית לפיתוח לוויתן"

קידוח לוויתן נפט גז / צילום: לילה כלכלי ערוץ 10
קידוח לוויתן נפט גז / צילום: לילה כלכלי ערוץ 10

השותפות הישראליות בקידוח "לוויתן" - אבנר , דלק קידוחים ורציו - דיווחו הבוקר (א') כי בסוף השבוע נחתם מכתב כוונות בלתי מחייב עם חברת BG, במסגרתו הצדדים אישרו כוונתם לנהל מו"מ על גיבוש הסכם למכירת גז טבעי לצורך הזנת נתקן ההנזלה של BG בעיר אידקו במצרים.

גיל בשן, אנליסט בכיר ב-IBI בית השקעות, מציין הבוקר בתגובה לדיווח כי "הסכם זה הוא יריית הפתיחה הראשונית לפיתוח לווייתן, ולכן מדובר בחדשות חיוביות ללא ספק. כמובן שהמהלך היה צפוי וכבר נלקח בחשבון במודליים הכלכליים להערכת השווי בלווייתן, ויחד עם זאת יש נקודות חשובות שכדאי לשים לב אליהן".

■ פיתוח לוויתן צפוי להיות ע"י פלטפורמת הפקה צפה, FPSO, מכירות הגז ל-BG יהיה מנקודת החיבור של ה-FPSO כלומר כל תשתית הצנרת למתקן ההנזלה תיבנה ע"י BG וזה אומר פחות עלויות והרבה פחות סיכון עסקי.

■ מכירות בקצב של 7-10 BCM ל- 15 שנה, נותן את הבסיס ומסה קריטית כלכלית לפיתוח לוויתן, זאת בשילוב השוק הישראלי והירדני, כך שאין חסם לפיתוח לוויתן מכיוון צד הביקוש.

■ גם בניית הצנרת מ-Idku במצריים ללווייתן צפויה לקחת פחות זמן מפיתוח השדה, (קידוחים FPSO וכד') כך שמרגע שיפותח המאגר יחלו המכירות.

בשורה התחתונה, אומר בשן, מדובר בחדשות טובות שעמדו בציפיות. "מודל הערכת השווי שלנו ללווייתן הניח כבר מכירות לייצוא בהיקף של 8 BCM החל משנת 2018, ולכן עליית שווי צפויה רק ע"י ירידה בפרמיית הסיכון (שיעור ההיוון), ולצורך זה נמתין להסכם מחייב".