הקאמבק של אפל: התפוח שוב בראש החברות המכובדות ביותר

אשתקד נאלצה החברה והאייפון להסתפק במקום השלישי כשברקשייר האתוויי של וורן באפט דורגה ראשונה ■ מי החברות שנכנסו לראשונה לדירוג, והדירוג של מי השתנה מהותית

אייפון 5S / צילום: רויטרס
אייפון 5S / צילום: רויטרס

25 החברות הכי מכובדות
 25 החברות הכי מכובדות

אולי זו ההשקה הממשמשת ובאה של האייפון 6. אולי זו הנסיקה במחיר המניה. ואולי זה פשוט הגעגוע. מה שזה לא יהיה, אפל, החברה והאייפד, עשתה "קאמבק" וחזרה להיות החברה המכובדת ביותר בעולם - כך לפי הדירוג השנתי של ה"בארונ'ס", השבועון הפיננסי המוביל בארה"ב. ה"בארונ'ס" מדרג זה תשע שנים (הדירוג הנוכחי הוא העשירי במספר) את 100 החברות הגדולות בעולם (במונחי שווי שוק) לפי מידת הכבוד שרוחשים להן מנהלי השקעות ברחבי ארה"ב, החל במנהלים בחברות ייעוץ קטנות וכלה במנהלים בענקיות השקעות שמנהלות נכסים במיליארדי דולרים. הפעם השיבו לו 101 נשאלים.

השנה, כאמור, אפל שוב העפילה למקום הראשון לאחר שבשנה שעברה דורגה שלישית, ואילו ענקית ההשקעות של וורן באפט, ברקשייר האתוויי, "גנבה" לה את המקום הראשון. השנה ברקשייר ירדה למקום השני. ה"בארונ'ס" טוען כי החזרה של אפל למקום הראשון בדירוג מזכירה את ההתאוששות במחיר המניה שלה, במיוחד לאחר הנסיגה שנרשמה בו במהלך אביב אשתקד. אפל נסחרת כרגע לפי מחיר של 91.98 דולר - עלייה של 60% מהשפל השנתי - המשקף שווי חברה של 555 מיליארד דולר. אפל, מזכיר ה"בארונ'ס", דורגה ראשונה בארבעה מבין חמשת הדירוגים האחרונים של המגזין.

"כבוד כלפי חברה ציבורית אינו תוצאה רק של נתונים תפעוליים כמו שיפור בשורה התחתונה", טוען המגזין. "במקרה של אפל, זה בעיקר תוצאה של מהלכים ידידותיים כלפי בעלי המניות שנקטה באחרונה שכוללים גידול בדיבידנד למניה שמחולק, רכישה חוזרת של מניות מהציבור ואפילו ספליט במניה ביחס של 1:7 שהרשים את מי שהשתתף בדירוג שלנו". ספליט זה, נזכיר, נכנס לתוקף רק בתחילת חודש זה, ולפניו כל מי שרצה לרכוש מניה אחת של אפל היה צריך להוציא מכיסו משהו כמו 660 דולר.

התזוזה של אפל מהמקום השלישי לראשון אינה חריגה, אך זו של בואינג, ענקית התעופה, די חריגה. בואינג קפצה השנה למקום השלישי מהמקום ה-26, ולפי המגזין זה קרה בזכות תזרים המזומנים הראוי להערכה שלה, ויכולת מרשימה שהפגינה בהתמודדות מול אתגרי ייצור וניהול כוח העבודה שלה. תזוזה מרשימה נוספת היא זו של ענקית מוצרי הבריאות והקוסמטיקה, ג'ונסון אנד ג'ונסון, שקפצה מהמקום ה-13 למקום החמישי.

לדירוג הנוכחי נכנסו שלוש חברות שלא דורגו עד כה. הראשונה היא מאסטרקארד, ענקית כרטיסי האשראי, שדורגה במקום התשיעי, בעיקר מכיוון שעברה את רף הכניסה לפי שווי שוק. החברה נסחרת כרגע לפי שווי של 87 מיליארד דולר, כשהרף המינימלי של הדירוג הנוכחי הוא שווי של 78.2 מיליארד דולר. שתי האחרות הן יוניון פסיפיק, חברת רכבות, ויצרנית הרכב הגרמנית ב.מ.וו.