"קטגוריית הלפטופים לא מתה; אפילו אפל מרגישה לחץ"

מרטין פינק, מספר 2 ב-HP, מספר בראיון בלעדי ל"גלובס" על התחרות מול מיקרוסופט ("אם אתה מוציא לשוק טאבלט, אתה מתחרה בנו") ומתכונן להשתלב במהפכת המחשוב הלביש

מרטין פינק / צילום: תמר מצפי
מרטין פינק / צילום: תמר מצפי

חברת המחשוב היולט פקארד (HP), שנוסדה בשנת 1939, מתמודדת בשנים האחרונות עם שורה של מהפכות טכנולוגיות שמובילות יצרניות אחרות בשוק. HP עדיין לא הצליחה לפתח סמארטפון מוצלח, היא סובלת מהירידה הכלל עולמית במכירת לפטופים, בעוד שאחד ממוצרי הדגל שלה - מדפסת הזרקת דיו - לא עבר שינוי משמעותי בשנים האחרונות שיגרום ללקוחות לשדרג את המדפסת הביתית. HP נסחרת כיום לפי שווי של 63 מיליארד דולר.

אישוש למגמות הללו ניתן לקבל מהנתונים של IDC ישראל. בשנת 2013 היתה HP יצרנית המחשבים השנייה בישראל, עם נתח שוק של 20.9%, לעומת 15.5% בשנת 2012. הנתון הזה נראה מעודד, אולם צריך לזכור שהשוק כולו התכווץ ומספר הלפטופים שנמכרו ב-2013 הסתכם ב-377 אלף, לעומת 421 אלף ב-2012.

"אני לא חושב שקטגוריית הלפטופים מתה", אומר מרטין פינק, סמנכ"ל הטכנולוגיה ב-HP, בראיון בלעדי ל"גלובס". "יש אנשים שהופכים את הטאבלט שלהם ללפטופ, כאשר הם מוסיפים אליו מקלדת. השאלה שנשאלת היא כמה הלקוח רוצה להתחיל עם טאבלט ואחר כך להוסיף לו יכולות של לפטופ? יש גם אפשרות שהמשתמש יקנה לפטופ ויהפוך אותו לטאבלט. אנחנו עושים את זה באמצעות לפטופים היברידיים שמאפשרים ניתוק של המסך מהמקלדת או דגמים שבהם המסך מסתובב ב-180 מעלות לגב המקלדת ויוצר טאבלט. יש לנו גם פתרונות של עטי מגע ללפטופים שמציגים פתרונות יותר טובים מאלו שקיימים אצל אפל (שמוצעים על ידי יצרניות שונות - צ.ה)".

פינק אומר שכל שוק הלפטופים מושפע מתחום הטאבלטים. "אפילו אפל מרגישה את הלחץ מטאבלטים מבוססי מערכת ההפעלה של גוגל, אנדרואיד, שנמכרים ב-99 דולר, כמו שאנחנו הצגנו לא מזמן (דגם בשם 7 פלוס). מדובר במוצרים שמספיקים ללקוח הממוצע שרוצה לבדוק את המיילים שלו, לגלוש באינטרנט ולעדכן את הפייסבוק והטוויטר".

ענקית התוכנה מיקרוסופט, שהיא שותפה עסקית של HP, השיקה לאחרונה את הטאבלט מהדור השלישי שלה Surface Pro 3. מיקרוסופט הפכה משותפה לחברה שלמעשה מתחרה ב-HP.

מה אתה חושב על הסרפס? מיקרוסופט הפכה למתחרה שלכם?

פינק: "אני חושב שצריך לחכות עוד ולראות אם יש שוק לטאבלטים עם מסך 12 אינץ' ואם אנשים בכלל רוצים כזה מסך גדול, שנותן יותר חוויה של לפטופ מאשר טאבלט. בקטגוריה של הטאבלטים מיקרוסופט היא מתחרה שלנו. יש חברות שהן שותפות שלנו, שהפכו למתחרות בקטגוריות מסוימות. ללא ספק הסרפס הוא מוצר שמתחרה בנו".

באמצע חודש מאי הכריזה מיקרוסופט על הסרפס 3 במסיבת עיתונאים, בה אמר מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה בהקשר לתחרות עם השותפים שלו, "אנחנו לא בונים חומרה לשם בניית חומרה, אלא בשביל מוצר שמביא חוויה של כל השירותים שלנו. למשל, הרכישה של נוקיה מאפשרת לנו לעשות את זה. אנחנו לא מתחרים בשותפים שלנו שמייצרים מוצרי חומרה". מה אתה חושב על זה?

"אם סאטיה אומר שהוא לא מתחרה בנו, הוא צריך לצאת מעסקי הסרפס. הוא לא יכול להגיד משהו אחד ולעשות משהו אחר. אם אתה מוציא לשוק טאבלט, שזה מוצר ששייך לעסקי הליבה שלנו, אז אתה מתחרה בנו".

"מחשבים עם חלונות 7"

מה אתה חושב על חלונות 8?

"עם השדרוג האחרון של מיקרוסופט לחלונות 8.1 עדכון 1, אני חושב שהיה שיפור מצד מיקרוסופט. השינוי בין חלונות 7 ל-8 היה משמעותי מאוד, שהקשה על הרבה אנשים להתרגל אליו. השיפורים בעדכון האחרון התאימו את המוצר יותר למשתמשים שעובדים עם מקלדת ועכבר ולא עם מסך מגע. אנחנו עדיין מוכרים מחשבים עם חלונות 7, בעיקר לשוק העסקי".

HP כבר ממזמן לא נאמנה רק למיקרוסופט, היא מוכרת טאבלטים מבוססי אנדרואיד וגם לפטופי כרומבוק, שמבוססים על מערכת ההפעלה של גוגל. קטגוריית הכרומבוק באה לפגוע במקום בו למיקרוסופט יש את השליטה הדומיננטית ובינתיים נראה שכרומבוק תופסת יותר תאוצה. "הכרומבוק מאוד מצליחים אצלנו", אומר פינק.

"הכרומבוק הוא מוצר המתאים לאנשים שאימצו את האקו-סיסטם של גוגל, כמו שירותי האחסון ומעבד התמלילים של החברה. אני חושב שמדובר במוצר טוב עבור הקהל הזה. האתגר עם המוצרים מהקטגוריה הזו מתרחש, כאשר המשתמש רוצה לעזוב את האקו-סיסטם של גוגל לדברים אחרים והוא לא יכול להפעיל תכונות מסוימות של מיקרוסופט. אני לא חושב שמיקרוסופט צריכה לפחד מהכרומבוקים, אבל היא בהחלט צריכה להיות מודעת אליה. למשל, שירות האופיס 365 (שירות של וורד, אקסל ופאוואר פוינט עליהם המשתמש משלם דמי מנויי שנתיים - צ.ה) הוא פתרון".

סמארטפונים בהודו

קטגוריה ש-HP מתקשה במשך שנים לתפוס נוכחות היא הסמארטפונים והיום אתם כמעט לא פעילים בתחום. יש לך בשורה?

"בתקופה האחרונה אנחנו בעיקר פועלים בהודו בתחום הפאבלטים (שילוב של סמארטפונים וטאבלטים). בשביל לפעול בקטגוריית הסמארטפונים בארה"ב, צריך לעבוד יחד עם חברות הסלולר. לעומת זאת, בהודו יש הפרדה רבה יותר בין חברת הסלולר למכשיר שנמכר בשוק. כמו כן, לרוב האנשים במקומות כמו הודו, יש רק מכשיר אחד שהוא הסמארטפון והם לא מחזיקים בנוסף גם טאבלט, לכן הפאבלט הוא פתרון. אנחנו מסתכלים על הודו כשוק בו אנחנו בודקים כרגע את המוצר שלנו ועשינו את זה שם, בגלל שיש למותג שלנו נוכחות חזקה בו. אנחנו לא מתכננים כרגע לפנות עם הפאבלטים שלנו לכלל השוק העולמי".

"יש לנו תוכניות"

תחום המחשוב הלביש נחשב לאחד החמים בתעשייה, רק לפני כשבוע גוגל חשפה פרטים נוספים על הפלטפורמה שלה לתחום זה - אנדרואיד Wear, ואילו יצרניות כמו סמסונג ו-LG כבר השיקו את השעונים שלהם. פינק לא מוכן לחשוף עדיין את התוכניות של HP. "יש לנו תוכניות לתחום הזה, אבל אנחנו מתכננים לחשוף אותן רק בעוד מספר חודשים", הוא אומר.

פינק מוגדר כמספר 2 ב-HP, אחרי מג ויטמן, המנכ"לית. פינק הגיע לארץ בחודש שעבר לחגיגות 20 השנה למעבדות החדשנות של החברה הממוקמות בחיפה ויהוד ועוסקות בפיתוח רכיבי זיכרון מהדור החדש. "מסתבר שזיכרון אחסון וחישוב שנמצא במוצרים כמו טאבלטים, יגיע לקצה היכולת שלו בשנת 2018, אנחנו עובדים על טכנולוגיה אחרת בשם רזיסטיב ממורי, שתאפשר את אחסון המידע במכשירים הניידים שלנו", אומר פינק.

"מדפסות תלת ממדיות פרטיות? לא בעשור הקרוב"

מדפסות תלת ממד מסעירות את עולם הטכנולוגיה. מדובר במוצרים שמאפשרים להדפיס בבית חפצים שונים בעיצוב עצמי (בדרך כלל מחומרי פלסטיק). בעוד ששוק מדפסות התלת ממד פונה בעיקר לעסקים, יש יצרניות שפונות גם לצרכן הפרטי. לפני כשנה, רשת באג הציעה למכירה את ה-3D Cube של חברת 3DSystems ב-7,000 שקל. השוק עצמו מחכה שיצרניות המדפסות הגדולות יגיעו לתחום התלת ממד ויובילו לירידה משמעותית במחיר.

"אנחנו לא מתכננים להוציא כרגע מדפסת תלת ממד לצרכנים הפרטיים", אומר מרטין פינק, "שוק מדפסות התלת ממד העולמי לצרכנים פרטיים הוא קטן, בערך 30 מיליון דולר. אנחנו מסתכלים על שווקים שעומדים על מיליארדי דולרים. אני חושב שהשוק לצרכניים מיועד יותר לאנשים שמחבבים את התחום, אבל אין שוק כללי. אני לא חושב שרוב האנשים מודעים לזמן הארוך שלוקח להדפיס מוצר במדפסת תלת ממד, מדובר בהמון שעות לחלקים בודדים. דבר נוסף, איכות המוצרים שמודפסים היא נמוכה. אם מדפסות התלת ממד יתפסו תאוצה אצל הצרכנים, זה ייקח עוד הרבה מאוד זמן. אני לא חושב שזה יקרה ב-10 השנים הקרובות. מה שכן, אנשים ישתמשו בחנויות שמציעות שירותי הדפסת תלת ממד. אנחנו נפנה עם המוצרים שלנו לשוק הזה".