האם פייסבוק תצליח לכבוש את תחום המציאות המדומה?

איך תשלב הרשת החברתית בעסקיה את חברת אוקיולוס שאותה רכשה ב-2.2 מיליארד דולר, והאם שיתוף-הפעולה הזה מעיד שפייסבוק תתחיל לפתח חומרה?

מארק צוקרברג / צלם: רויטרס
מארק צוקרברג / צלם: רויטרס

האם אוקיולוס (Oculus), חברת המציאות המדומה שאותה רוכשת פייסבוק , תייצר אוזניות משלה? או שהיא תסתמך על כמה מחברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם כדי לפתח מוצרים בעזרת התוכנה שלה, ותהפוך אותה לאנדרואיד של עולם המציאות המדומה? גם וגם.

בתקופה האחרונה, עוד לפני שנסגרה העסקה עם פייסבוק, אוקיולוס גייסה את הצוות שמאחורי Carbon Design, חברת ייעוץ לעיצוב ופיתוח של טכנולוגיות לצרכנים. Carbon הייתה מעורבת ביצירת Kinect - ממשק משתמש נוסף שזכה לתשואות, למרות שאינו קיצוני כמו זה שאוקיולוס שוקדת עליו.

אחת השאלות שצצו היא באיזו מידה אוקיולוס (ומכאן שגם פייסבוק) מתכוונת להיכנס לתחום החומרה.

בפוסט בבלוג שהודיע על העסקה, מצוטט פיטר בריסטול, מעצב הקריאייטיב של אוקיולוס, כאומר שהחברה עובדת על "מספר פרויקטים שלא דווח עליהם", בשיתוף עם Carbon Design.

על-פי האתר של חברת הייעוץ, יש לאוקיולוס כמעט 40 עובדים, והיא עבדה על מגוון של מוצרים עבור מספר חברות, מה שמצביע על כך שמדובר באופרציה רחבת-היקף, אם אוקיולוס שוקדת רק על פיתוח אוזניות.

בה-בעת, התזמון של ההודעה מסביר כנראה מדוע ברנדן איירייב, מנכ"ל אוקיולוס, מדבר על שיתופי-פעולה עם יצרני חומרה אחרים. דומה שהמסר שלו מיועד להדוף את הרושם העולה מרכישת Carbon Design, לפיו אוקיולוס מתכוונת לבצע את הפרויקט בעצמה.

מיליארד איש

"אם אנחנו רוצים לרתום מיליארד איש למציאות מדומה, וזה היעד שלנו, לא נמכור מיליארד זוגות של משקפיים בעצמנו... אנחנו משוחחים עם כל שותף שמעוניין להיכנס לתחום המציאות המדומה".

ההקבלה המתבקשת, שבה משתמש איירייב, היא ההצלחה של פלטפורמת האנדרואיד של גוגל. אותה השוואה מציבה את סוני - המפתחת טכנולוגיה משלה למציאות וירטואלית - בתפקיד אפל של הקרב הזה, החותרת למודל אינטגרטיבי ורטיקלי לעומת אקוסיסטם של שותפים.

אלא שהדבר עשוי להיות שונה מהמלחמה של פלטפורמות הטלפונים החכמים. סוני ואוקיולוס כבר הציגו את הטכנולוגיה שלהן זו לזו, אומר איירייב. בין אם הם יחליטו לשתף פעולה או להיאבק זו בזה - הדבר עשוי לעצב את פניו של אחד השווקים הצרכניים הגדולים בעולם הטכנולוגיה.

המציאות המדומה
 המציאות המדומה