יו"ר רשות ני"ע מזהיר מרמות המחירים הגבוהות בבורסה

יו"ר רשות ני"ע, פרופ' שמואל האוזר, הביע היום חשש מפני היפוך מגמה בשווקים וירידות שערים, והתריע כי "עליית ריבית תהיה מאוד כואבת לכולנו"

פרופ' שמואל האוזר / צילום: תמר מצפי
פרופ' שמואל האוזר / צילום: תמר מצפי

"סביבת הריבית, המחירים הגבוהים והתשואות הנמוכות מייצגים סיכון גדול למשקיעים, ומעלים חשש שאנחנו בתקופה של האטה כלכלית - וכי שוק דובי ממשמש ובא". כך התריע היום (ג') יו"ר רשות ני"ע, פרופ' שמואל האוזר, בוועידת "פסגת ת"א 100" של פסגות וכלכליסט.

"החשש הוא שעליית ריבית, שתבוא במוקדם או במאוחר, תביא להפסדים גבוהים לכלל המשקיעים הפרטיים והמוסדיים, והיא תהיה מאוד כואבת לכולנו", הסביר.

בנאומו ביקש האוזר להזהיר את ציבור המשקיעים מפני ההשלכות של המחירים הגבוהים בשווקים. "החיבור של המחירים הגבוהים בשוק המניות ובשוק האג"ח אינו בשורה טובה לשוק, והוא מחייב זהירות בהשקעות שלנו. ירידות שערים עלולות לגרום לחוסכים הפסדים משמעותיים, הסיכון יגדל וחברות תצטרכנה להתמודד עם קשיים שיתעוררו בגיוס הון. אלה ישפיעו לרעה גם על המשק הכלכלי ויוכלו לגרום להאטה כלכלית נוספת".

לגישתו, מגמת השוק השורי בתקופה האחרונה נובעת, בין היתר, מכך ש"מספר הסדרי החוב פחת, שערי הבורסה בשיאם, מדד הפחד נמוך מאי-פעם ואמון הציבור במגמת עלייה". את חששו מפני היפוך מגמה בשווקים וירידות שערים הצדיק באמצעות אינדיקציות משוק המניות: "מכפיל הרווח של מדד ת"א 25 משקף סיכון דומה לתקופה של טרום המשברים ב-2008 וב-2000. נראה שבהשוואה לשנתיים האחרונות, הסיכונים בשוק ההון גדולים".

אלא שיו"ר הרשות מוטרד, כאמור, לא פחות מהסיכונים בשוק האג"ח, שאותם הגדיר כגדולים, ומגל הנפקות אג"ח שאינן מגובות בביטחונות: "חלק מההנפקות שבוצעו באחרונה היו ללא ביטחונות, בתשואה של כ-5%, שהיא ככל הנראה נמוכה ביחס לסיכון. הנפקות של אג"ח בדירוג נמוך, אם בכלל, עם התניות פיננסיות חלשות ותשואות נמוכות, מעלות את השאלה האם הן מייצגות את הסיכון הראוי. בדומה למניות, היקף הנכסים בידי גופים מוסדיים, שמחפשים השקעות, מגדיל את התיאבון לסיכון בסביבת ריבית נמוכה, ומגביר את החשש שמחירי האג"ח בישראל גבוהים מדי".

"אין ארוחות חינם"

לבסוף התייחס יו"ר הרשות גם לסיכון הגבוה למשקיעים, הנובע מסביבת הריביות הנמוכה, שמגבירה התיאבון לסיכון של אלו המחפשים תשואה. "מטרידה אותי התופעה של גופים, שמנצלים את התיאבון לסיכון שמייצרת סביבת הריבית הנמוכה, כדי להציע לציבור השקעות עם תשואות קבועות", אמר כשברקע פרשת קרן אור, שהבטיחה למשקיעיה תשואה שנתית דו-ספרתית, אך בפברואר האחרון התברר כי חלק לא מבוטל מכספי הציבור שגייסה ירדו לכאורה לטמיון. האוזר חזר והזהיר את הציבור, כי "אין ארוחות חינם", והצהיר כי הרשות תגביר את האכיפה על גופים כאלה.