מאבק שלא נגמר: חופש ההתאגדות, גרסת פרטנר

שלטים נגד הוועד, החתמה שיטתית על טופסי ביטול ומנהל אגף שהודיע לעובדים: "הגיע הזמן שנאמר את דעתנו, אנחנו לא רוצים פה ועד" ■ החברה: "יש שתי קבוצות פעילות - האחת תומכת בהתארגנות ואחת המתנגדת. המתנגדת אינה ממומנת ע"י החברה"

חיים רומנו מנכ``ל פרטנר / צילום: איל יצהר
חיים רומנו מנכ``ל פרטנר / צילום: איל יצהר

"ועד זה לא בתרבות שלנו" - זו הסיסמה שמתנוססת על שלט מודפס ומעוצב שמקבל כל בוקר את פניהם של מאות עובדי פרטנר בכניסה לבניין מטה החברה בראש העין. זה קורה גם אחרי שההסתדרות הכללית הכריזה על עצמה בשבוע שעבר כארגון היציג של עובדי החברה, לאחר שמעל לשליש מ-4,000 העובדים הצטרפו לשורות הארגון. בהנהלת פרטנר מנסים לשכנע כי מדובר במחאה אותנטית, בביטוי אחד מני רבים של "פלורליזם ודמוקרטיה" במקום עבודה שמזמן קורא לעצמו "משפחה". וכמו במשפחות הכי טובות, יש מחלוקות, דעות לכאן ודעות לשם.

כך מסתובבים להם עשרות עובדים מדי יום עם חולצות כתומות שעליהן מודפס הכיתוב "פרטנרים אמיתיים", מול עשרות אחרים שלבושים חולצות לבנות בזכות הוועד. מאיפה הכסף לשלטים, לפלאיירים, לחולצות מודפסות ולהודעות טקסט המוניות שקוראות לביטול החברות בהסתדרות? אותם העובדים מסבירים כי הם גייסו את הכסף מחבריהם התומכים בהם.

אבל הדיבורים על דמוקרטיה עשויים להתמלא בספקות כשבוחנים את העדויות שהגיעו לידי "גלובס" בתקופה האחרונה. עובדים מעידים כי נקראו בזה אחר זה על ידי ראשי צוותים ומנהלי מחלקות כדי לחתום על טופסי ביטול חברות בהסתדרות ועל עצומה שמביעה תמיכה במנכ"ל חיים רומנו, תוך הסתייגות מההתארגנות. ראש צוות, טוענים גורמים בחברה, הוא עובד לכל דבר, אם יש לו מוטיבציה להחתים עובדים לצד זה או אחר אין דרך למנוע זאת. מנגד, גורמים המזוהים עם ההתארגנות טוענים כי עבור עובד צעיר, ראש צוות או מנהל מחלקה הוא בבחינת "חצי אלוהים". גם בתי הדין לעבודה קבעו בעבר כי ביחסי מרות אין משקל זהה לעובד ולמנהל וכי לעמדתו של המנהל יש השפעה רבה על העובד. כך או אחרת, הנהלת החברה מחזיקה כיום מאות טופסי ביטול, כאשר באופן אירוני חלק ניכר מהם חתומים גם על ידי מי שמראש לא הצטרפו לארגון. "יש לנו מקרים של עובדים שחתמו על טופס הצטרפות, אחר כך על ביטול, שוב פעם הצטרפו, שוב ביטלו וחוזר חלילה. זה ללא ספק מעיד על לחץ ואולי גם על משהו לא כל כך תקין שקורה שם", טוען גורם בהסתדרות.

המאבק בהתארגנות העובדים של פרטנר, מסתבר, לא מתנהל רק באמצעות הדרגים הזוטרים: ל"גלובס" הגיעה הקלטה שבה נשמע ראש אגף מערכות קוויות וארגוניות, בועז לוינשטיין, "מטיף תורה" בעובדים שהתכנסו במיוחד כדי לשמוע את דבריו כנגד ההתארגנות - צעד שנאסר במסגרת "פסק דין פלאפון" שקבע כי למעסיק ולמי ממנהליו אסור להשמיע כל ביטוי או התערבות בעניין התארגנות העובדים. "זה לא סוד שאנחנו לא רוצים שזה יקרה", אמר לוינשטיין ביחס לאפשרות שבפרטנר תהיה עבודה מאורגנת. "הגיע הזמן שפעם אחת נאמר את דעתנו. אנחנו חושבים שזה פחות טוב לחברה. אנחנו חושבים שזה גרוע לחברה ואנחנו לא רוצים שזה יקרה, וזה הזמן של כל אחת ואחד מכם לא להתפתות - ומי שהתפתה בימים האחרונים וחתם לוועד שיבוא וישים טופס ביטול עם חתימה. שיגיד 'הטעו אותי', 'לחצו עליי', 'הבטיחו לי', זו לא בושה. תעשו את המעשה הנכון... זה עדיין לא מאוחר... ותשמרו על המשפחה, זו משפחה טובה".

לוינשטיין משתמש פעם אחר פעם במונחים של "אנחנו" - מה שיכול להתפרש בקלות כמתייחס להנהלה. הוא מבקר בפני העובדים את ההתנהלות ברשות השידור ובנמלי הים, ושואל אותם האם הם רוצים שגם בפרטנר תהיה התנהלות דומה. הוא אף טוען במהלך ה"הרצאה" כי אשתו עבדה בעבר בסלקום, אולם היא כבר איננה מועסקת שם "כי הייתה שם התארגנות ומאז מי שלא מקורב לוועד הולך הביתה".

כדי לחדד בפני העובדים עד כמה טובים התנאים בפרטנר, בחר לוינשטיין לספר על התנאים בחברת 012 לפני מיזוגה עם פרטנר. וכך הוא אומר: "עבדתי 15 שנה ב-012 ואירוע אחד לא היה אז לעובדים - אחד. עובד שהיה רוצה לעשן היו סופרים לו (את הדקות). הוא היה צריך להעביר כרטיס. עובד שהיה מביא ילד - הופ, מורידים לו יום חופש".

זוכרים את "פרטנרים אמיתיים"? מסתבר שלוינשטיין העלה לפני 5 ימים סרטון לאתר יוטיוב תחת השם: 'פרטנרים אמיתיים'. בסרטון, שהוסר בינתיים בלילה של יום ב' זמן קצר לאחר פניית "גלובס" לחברה, נראים עובדי פרטנר בזמן עבודתם לבושים חולצות כתומות עם הכיתוב הנכון, מדגמנים למצלמה את השלטים והסיסמאות שכנגד הוועד. הסרטון מוקפד וערוך היטב, בדומה לכל ההתנהלות של הפרטנרים האמיתיים.

אורן שירזי, מנהל צוות בפרטנר ומוביל ההתנגדות לוועד בקבוצת "פרטנרים אמיתיים", אמר היום ל"גלובס": "אין לנו שום מימון מההנהלה, עוצמת ההתנגדות גדולה ואמיתית, ולכן עובדים נתנו מכספם - אחד חמישה שקלים, אחר עשרים שקלים, ואני ועוד כמה עובדים שמנו סכומים גבוהים יותר אני מודה. העמדה שלי ברורה - לא ניתן להם לקחת את מה שיש לנו ולהכניס לפה גוף זר. יש מקומות שזקוקים לוועד, אבל לא בפרטנר".

על השאלה איך נשלחו לאלפי עובדים מסרונים מטעם מתנגדי הוועד ומה עמדתו על המידע שהגיע ל"גלובס" בדבר שימוש בשרתי החברה, אמר: "אני לא יודע אם זה קשור לשרת החברה. יש כמה אנשים בקבוצה שלנו שאחראים על הצד הטכני והם הצליחו לעשות את זה. אני לא רוצה לסבך אותם. אני לא שואל אותם יותר מדי שאלות וגם לא מקבל הרבה תשובות. בכל אופן זה לא עלה לנו גרוש" (בחברה לא מכחישים שימוש של 'פרטנרים אמיתיים' בשרת החברה - ש.נ).

חלוקת העובדים לקבוצות תוך התנגחות בין שתי קבוצות של עובדים אלה באלה מוכרת במדריכים הלא רשמיים לשבירת התאגדויות בכל העולם. לעתים הקבוצה שמתנגדת להתארגנות מקימה ועד אלטרנטיבי "פנימי" ללא מעורבות ארגון עובדים, ולעתים ישנו ניסיון לפנות לארגון עובדים אחר שנחשב "נוח" יותר למעסיק. גם במקרה של פלאפון חולקו לעובדים חולצות מודפסות עם סיסמאות כנגד הוועד, כאשר הנהלת החברה שינעה עובדים צעירים ממוקדים שונים בארץ כדי להפגין מול (וכנגד) הפגנות שיזם הוועד. פעילות דומה לרבות קמפיין אגרסיבי נגד הוועד התנהלה גם בסלקום ובחברות נוספות.

בפרטנר לא מכחישים כאמור את הטענות בדבר לחצים שהפעילו לכאורה ראשי צוותים על עובדיהם, ומבהירים כי קשה מאוד "לסתום פיות" לעובדים, כמו גם למנהלים זוטרים, שמבקשים "להביע דעה". לשיטת ההנהלה, הדבר שקול לראש צוות שתומך בהתארגנות וקורא לעובדיו להצטרף אליו. ביחס למנהל האגף, בועז לוינשטיין, נטען כי הוא אמר את הדברים רק לאחר הכרזת היציגות של ההסתדרות מתוך הנחה מוטעית כי בשלב זה הדבר מותר לו. ככלל, בהנהלת פרטנר מבקשים להדגיש את האותנטיות של ההתנגדות לוועד מצד העובדים, כמו גם את הקושי ליישם את פסק דין פלאפון בכל הקשור למניעת מסרים נגד התארגנות. יש שני צדדים ושני קולות בחברה, טוענים בהנהלה, והחברה מאפשרת חופש ביטוי לשני הצדדים כל זמן שהדבר נעשה תוך כבוד הדדי.

מפרטנר נמסר בתגובה: "בחברה קיימות שתי קבוצות מאוד פעילות - אלו התומכות בהתארגנות מטעם ההסתדרות החדשה, וקבוצה המכנה עצמה 'פרטנרים אמיתיים' המתנגדת להתארגנות. החברה מתמודדת עם פעילות העובדים מזה כשנתיים, עוד כאשר ההסתדרות הלאומית ניסתה לארגן את העובדים. כבר אז הודיעה החברה כי היא מכבדת את זכות ההתארגנות ומאפשרת שיח דמוקרטי פתוח ומכבד בחברה, כל זאת תוך הנחייה ברורה למנהלים להימנע מהתערבות. יש להדגיש, כי החברה אפשרה פעילות זהה לכל אחת מהקבוצות בהתייחס לשילוט, חולצות, הודעות SMS ועוד.

בהתייחס לטענה כי מנהל בחברה פעל שלא בהתאם להנחיות הברורות של ההנהלה, נערך בירור מקיף בנושא והופצו למנהלים חידוד והנחיות לכללי התנהגות. הנהלת החברה ביקשה להבהיר כי הקבוצה המכונה 'פרטנרים אמיתיים' הינה התארגנות אותנטית וספונטנית שהחלה לפעול לפני למעלה משנתיים, עוד כאשר החלה לפעול ההסתדרות הלאומית. קבוצה זו אינה ממומנת על ידי החברה, בניגוד לנרמז".