תע"א נגד איירבאס ובואינג על מכרז ענק בדרום קוריאה

החברה מתמודדת במכרז למכירת 4 מטוסי תדלוק לחיל האוויר הקוריאני ב-1.4 מיליארד דולר ■ אם תיחתם העסקה, היא עלולה להציל את יחידת בדק של החברה

מטוס התדלוק שמוצע לצבא קוריאה הדרומית / צילום: באדיבות התעשייה האווירית
מטוס התדלוק שמוצע לצבא קוריאה הדרומית / צילום: באדיבות התעשייה האווירית

התעשייה האווירית (תע"א) הגישה אתמול (ב') הצעה רשמית במסגרת מכרז ענק למכירה של ארבעה מטוסי תדלוק לשימוש חיל האוויר של קוריאה הדרומית. הצעת המחיר הוגשה למשרד ההגנה של קוריאה הדרומית בידי נציגי החברה, השוהים בימים אלה בבירה, סיאול. היקף המכרז הוערך ב-1.4 מיליארד דולר, ומול התעשייה האווירית מתמודדות שתי הענקיות איירבאס ובואינג. גורמים ביטחוניים העריכו השבוע, כי משרד ההגנה של קוריאה הדרומית יחליט לקראת סוף השנה מי מבין שלוש החברות תספק את מטוסי התדלוק.

על אף שהתע"א מתמודדת במסגרת המכרז מול שתי ענקיות תעופה, החברה משוכנעת כי הגישה הצעה אטרקטיבית וזולה באופן ניכר ביחס לבואינג ולאיירבאס. בואינג מציעה במסגרת המכרז את מטוסי התדלוק מסוג KC-46 ואילו איירבאס מסתערת על המכרז עם מטוסי A-330 MRTT.

תע"א מציעה לקוריאה מכליות תדלוק מעופפות, שמבוססות על פלטפורמה של מטוסי בואינג 767 ישנים, ששימשו בעבר כמטוסי נוסעים ויעברו השבחה מקיפה והתאמות למשימות של תדלוק אווירי ולתובלה של אספקה ושל כוחות צבאיים. אם תזכרה במכרז, תע"א תרכוש את המטוסים המשומשים בעצמה, ועבודות ההתאמה יעשו בחטיבת בדק שבמתחם החברה הסמוך לנתב"ג. בתע"א מבטיחים כי המטוסים המושבחים יוכלו לפעול למשך כ-30 שנה, וזאת בין השאר, בזכות חידוש של כל מערכות האוויוניקה שלהם. בעבר החברה כבר סיפקה מטוסי תדלוק באופן כזה גם לחילות האוויר של ברזיל ושל קולומביה.

המכרז בדרום קוריאה גורם לדריכות רבה בתעשייה האווירית ולא בכדי: מעבר להזדמנות שנפתחה בפני החברה להתבסס בקוריאה הדרומית בעת שבה התחרות בשווקים הקלאסיים גוברת, החברה משוועת לפרויקטים שישפרו את הביצועים של חטיבת בדק. בשלושת החודשים הראשונים של השנה החטיבה רשמה הפסד תפעולי של כ-15 מיליון דולר לעומת הפסד תפעולי בהיקף של כ-4 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.

אלביט-סאיקלון תהיה ספקית של לוקהיד מרטין

הישג לאלביט סאיקלון, שפועלת בגוש שגב: ענקית הנשק האמריקאית, לוקהיד מרטין, בחרה בה באחרונה להיות אחת מהספקיות הרשמיות שלה בתוכנית הייצור של מטוס הדגל של החברה F-35. אלביט סאיקלון היא חברה בת של אלביט מערכות ועוסקת בייצור רכיבים לתעופה מחומרים מרוכבים.

מבחינת סאיקלון, עצם ההכרה בה בידי ענקית כמו לוקהיד מרטין מהווה הישג שטומן פוטנציאל לעסקאות עתידיות להספקת חלקי גוף למטוס הקרב החמקני. כיום סאיקלון עוסקת בייצור חלקי גוף למטוסים אזרחיים וצבאיים, ובין השאר גם עם בואינג ולוקהיד מרטין, שלה היא מספקת חלקים למטוסי F-16.

אלביט מערכות תספק גם את הקסדות לטייסי החמקן, ואילו אצל המתחרה, התעשייה האווירית, יפתח בקרוב הקו המתקדם לייצור של כנפי המטוס.