ח"כ מרגלית מקים חממה טכנולוגית בקריית שמונה

ח"כ מרגלית (העבודה), יו"ר שדולת הצפון בכנסת ובעברו יזם היי-טק ושותף בקרן הון הסיכון JVP, מצביע על כיוון מעניין לאיחוד בין היי-טק לחקלאות לשם פיתוח הגליל

אראל מרגלית / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי
אראל מרגלית / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

ח"כ אראל מרגלית (העבודה), יו"ר שדולת הצפון בכנסת ובעברו יזם היי-טק ושותף בקרן הון הסיכון JVP, מצביע על כיוון מעניין לאיחוד בין היי-טק לחקלאות לשם פיתוח הגליל: בכוונתו להפוך את הגליל למרכז פיתוח בתחום המזון הרפואי, כשיריית הפתיחה היא הקמה של חממה טכנולוגית בקריית שומנה.

מדוע דווקא מזון רפואי בגליל? "תחום ההיי-טק בישראל מחפש היום את הדבר הבא, ובמקביל הגליל מחפש כיוון והגדרה", מסביר מרגלית. "ישראל באופן כללי והגליל באופן ספציפי, מובילים בתחום המחקר החקלאי. ישנם בגליל מכוני מחקר מצוינים, כמו למשל מכללת תל חי ומרכז המו"פ מיג"ל, שבהם נערך מחקר בתחום חקלאות הדור הבא. מכוני המחקר הללו, ואחרים בגליל, הם מכונים דינאמיים וחדשים, שמסוגלים היום להגדיר את עצמם מחדש סביב תחום פעילות חדש וייחודי. במקביל, ישראל היא גם גורם מוביל בתחום הרפואי, ובצפת פועל בית ספר חדש לרפואה, שאיתו ניתן לבצע שיתוף פעולה".

מרגלית מוסיף כי "החממה היא רק תחילת הדרך. כפי שפעלנו בפיתוח תחום הסייבר בבאר שבע, ובתחום הניו מדיה בירושלים (שני מיזמים שבהם היה מרגלית פעיל כיזם במגזר הפרטי), כך נפעל גם כאן: נביא חברות ישראליות בולטות ואפילו חברות בינלאומיות, הן מתחום המזון והן מתחום החקלאות, להקים מרכזי פיתוח בגליל בתחום המזון הרפואי".

במרכז הסייבר בבאר שבע פועלות חברות כמו EMC, Lockheed Martin, ,Cisco IBM, וזהו המודל לפעילות הנוכחית. החממה בקריית שמונה עשויה בעתיד להתחרות גם על מקום בתוכנית החממות של המדען הראשי במשרד התמ"ת, אם כי אינה קשורה בה היום. בגליל פועלות החממה הטכנולוגית משגב וחממת NGT בנצרת, שעוסקות שתיהן, בין היתר, בתחום הרפואי.

למיזם של מרגלית הצטרפו, לצד שלושה הגורמים האקדמיים, גם 15 ראשי ערים ומחוזות בגליל, כמו גם גורמים מובילים בתחום החקלאות. "אלה גורמים מיומנים ומקצועיים מאוד, ויש ביניהם גם בעלי כוח", מציין מרגלית.

תקציב הפרויקט עדיין לא הוגדר, אך בחודשים הקרובים מתכנן מרגלית לגייס את המגזר העסקי. "לא יהיה גורם עסקי שלא יזכה לטיול בגליל לצדי", הוא מזהיר.