מייסדי גוגל חושפים בהופעה נדירה מדוע לא מכרו את החברה

בהופעה נדירה למדי, דיברו שני מייסדי ענקית האינטרנט, סרגיי ברין ולארי פייג', על שוק ההיי-טק, על התעסוקה ועל התוכניות לעתיד: "לא נשקיע בתחום הבריאות"

סרגיי ברין ולארי פייג`, גוגל / צלם רויטרס
סרגיי ברין ולארי פייג`, גוגל / צלם רויטרס

לא בכל יום אפשר למצוא את שני מייסדי ענקית האינטרנט גוגל על במה אחת, אך בסוף השבוע התארחו לארי פייג' וסרגיי ברין, שניים מהאנשים המשפיעים ביותר על עולם האינטרנט והטכנולוגיה כיום, לשיחה על החברה, על שוק התעסוקה, על תחום הבריאות ועוד במסגרת אירוע המנכ"לים של קרן ההשקעות Khosla Ventures בניהולו של וינוד קושלה.

קושלה, אגב, ניסה בתחילת הדרך לרכוש את גוגל בעבור, מה שנראה היום, כנזיד עדשים. אי שם ב-1997, פייג' וברין הציגו את הפיתוח שלהם - PageRank - לדירוג איכות של עמודי אינטרנט בפני חברות מנועי החיפוש המובילות באותה התקופה, כמו Infoseek ו-Lycos. אחת מהן, excite, שבו וינוד מקושלה היה משקיע, הביעה עניין של ממש. אבל הפער במחיר - 350 אלף דולר לעומת 1.6 מיליון דולר שדרשו פייג' וברין - הפיל את העסקה וסלל את הדרך של פייג' וברין להפוך את גוגל לענקית האינטרנט שהיא היום.

"הסיבה שלא מכרנו אז לא הייתה רק בהקשר של הכסף. אמנם רק סיימנו את הלימודים והאוכל העיקרי שלנו היה בוריטו, כך שמיליון דולר היה נראה סכום הוגן. אבל הסיבה שלא מכרנו היא שפשוט חברות החיפוש בזמנו לא התעניינו מספיק במה שאנחנו עושים. אנחנו רצינו לעשות משהו מהותי בתחום החיפוש, אבל היה נראה שזה לא הולך לקרות בחברות הללו".

קושלה שאל את השניים בנוגע לפרויקטים השונים שהחברה עוסקת בהם, שאינם קשורים ישירות לתחום החיפוש, שהוא עסק הליבה של גוגל. "יש הרבה הזדמנויות להשתמש בטכנולוגיה כדי להשפיע על העולם. אנחנו מנסים להשקיע במקומות כאלה שמותאמים לאופי החברה", אמר ברין. "יש פה הרבה הימורים ורק חלקם מצליחים בסוף. אם נסתכל על פרויקט המכוניות ללא נהג שלנו - אני מקווה שזה ישנה את עולם התחבורה ברחבי העולם ויפחית את הצורך בבעלות פרטית על רכבים, בצורך בחנייה, עומס בכבישים ועוד. ברור שזה הימור ענקי. אבל אם אתה מוכן לעשות כמה הימורים כאלה, אתה כנראה תפגע ותצליח עם כמה מהם".

מודל ההעסקה: משרה חלקית

אבל גוגל כנושא שיחה הייתה רק הפתיח, ומשם התגלגלה השיחה דווקא לעתידו של שוק התעסוקה. קושלה הביע דאגה באשר לעתיד מקומות התעסוקה, שהולכים ומתמעטים ומוחלפים על-ידי מכונות. גם שני אנשי גוגל, שבעצמה רכשה חברות בתחום הבינה המלאכותית והרובוטיקה, ומפעילה פרויקט של מכוניות ללא נהג, לא משדרים אופטימיות בנושא. "אני חושב שרוב הדברים שאנשים עשו בעבר הוחלפו על-ידי מכונות וכך זה יימשך. יום אחד, נוכל לייצר מכונות שיוכלו לדבר בהגיון, לחשוב ולעשות דברים יותר טוב מאיתנו", אמר ברין.

"90% מהאנשים היו רגילים לעבוד כחקלאים, אבל אז התעשייה השתנתה כך שזה לא מפתיע אם זה יקרה שוב", אמר פייג' והסביר שהתפיסה לגבי העבודה עצמה הולכת ומשתנה. לראייתו, עתיד שוק התעסוקה הוא דווקא במשרות חלקיות. "אני מאמין שאנחנו צריכים לחיות בתקופה של שפע. זה לא כל כך קשה להבטיח את הדברים שעושים אותנו מאושרים כמו בית, ביטחון או הזדמנויות לילדים שלנו. למעשה, היקף העבודה שאנחנו צריכים להשקיע בשביל להשיג זאת הוא די קטן ולא צריך לעבוד בטירוף בשביל זה".

פייג' הוסיף ואמר כי "דיברתי לאחרונה עם ריצ'רד ברנסון והוא אמר שבבריטניה יש בעיה כי אין מספיק משרות בשוק אז הוא מנסה לשכנע מעסיקים להעסיק שני אנשים במשרה חלקית במקום בן אדם אחד במשרה מלאה. כך לפחות לאנשים צעירים תהיה משרה חלקית מאשר שהם יהיו מובטלים".

השניים נשאלו בשיחה גם על פעילות אפשרית שלהם בענף הבריאות. "תחום הבריאות ניחן ברגולציית יתר והוא ענף שקשה לעבוד בו, ולכן אנחנו לא רוצים לבזבז את הזמן שלנו שם. אני חושב שהרגולציה הכבדה בארה"ב בתחום תניע הרבה יזמים משם".

"תארו לכם שהייתה אפשרות לערוך חיפוש בכל התיקים הרפואיים של חולים בארה"ב, אפילו בלי השמות שלהם", הסביר פייג'. "יכולת לחפש ולראות מה אחרים חיפשו ולמה. זה יכול היה להציל את חייהם של 10,000 איש בשנה. אבל זה כמעט בלתי אפשרי לעשות בגלל הרגולציה. אני מודאג מכך שאנחנו מייצרים יותר מדי רגולציה ומשאירים בחוץ הזדמנויות נפלאות בתחום כריית המידע".