מחר בכנסת: ההצעה לחייב הבנקים בתשלום ריבית זכות

הצעות דומות הוגשו בעבר, אך נפלו בשלבים מוקדמים ■ בבנקים מתנגדים: הצעת החוק חסרת תקדים ופוגעת בתחרות ■ בישיבה בוועדת הכלכלה ישתתף המפקח על הבנקים דודו זקן, המתנגד להצעה

דודו זקן / צילום: אמיר מאירי
דודו זקן / צילום: אמיר מאירי

ועדת הכלכלה של הכנסת תכין מחר (ג') לקריאה ראשונה את הצעת החוק שלפיה יחויבו הבנקים לשלם ללקוחותיהם ריבית על יתרת הזכות בחשבון העו"ש. בישיבה ישתתף המפקח על הבנקים דודו זקן, המתנגד להצעה.

זו אינה הפעם הראשונה שמוגשת הצעת חוק כזאת, אך בעבר נפלו הצעות דומות על רקע התנגדות בנק ישראל ומשרד האוצר. הפעם, ההצעה שהוגשה ע"י מירי רגב, ניצן הורוביץ, אברהם מיכאלי וחברי כנסת נוספים עברה במפתיע על חודו של קול בוועדת השרים לענייני חקיקה, בחודש מאי האחרון.

ההצעה לשלם ריבית על יתרות זכות עלתה לפני שלוש שנים ונדחתה בשלב ועדת השרים. הוחלט אז שהבנקים יציעו באופן וולונטרי ריבית זכות ללקוחותיהם, ואכן בתוך זמן קצר יישרו קו כל הבנקים והציעו הצעות שונות לריבית זכות בעו"ש: חלקם הציעו ריבית עד גובה סכום מסוים ואחרים הציעו שהריבית תקוזז עם ריבית האוברדראפט. זו הטבה משמעותית בעיקר ללקוחות חלשים, שכן ריבית האוברדראפט בבנקים גבוהה למדי ומגיעה לעתים לריבית דו-ספרתית.

כעת בכנסת לא מסתפקים בהצעות הבנקים ורוצים לעגן את ריבית הזכות בחקיקה ולמסד אותה כריבית אחידה שתיקבע על ידי בנק ישראל. בבנקים מתנגדים לכך בנימוק שאין תקדים באף מדינה לקביעה מראש של הריבית שתשולם ללקוחות. כמו כן, בבנקים טוענים שקביעת ריבית אחידה תפגע דווקא בתחרות במערכת הבנקאית, משום שהיא לא תיתן יתרון לבנקים קטנים ביחס לגדולים מבחינת התנאים שהם מציעים. כמו כן, נטען, התערבות בנושא הריביות באמצעות חקיקה היא התערבות בסמכויות בנק ישראל.

אף שבבנקים משוכנעים שאין כל הצדקה לחוק, הם מודים שיש סיכוי לא מבוטל שבאווירה הציבורית הנוכחית החוק יאושר.

לפי נתוני בנק ישראל, יש כיום בחשבונות העו"ש של הלקוחות בישראל סכום של כ-80 מיליארד שקל. סכום זה נמצא במגמת עלייה, על רקע הריבית הנמוכה שמפחיתה את הכדאיות בהפקדת הכספים בפיקדונות. כיום, תשלום ריבית זכות תיתן ללקוחות תשואה זניחה, אך אם הריבית תעלה ביום מן הימים, ההטבה הזאת עשויה להיות משמעותית יותר.