"אנחנו מתכננים להוסיף 20 עובדים לפייסבוק בישראל השנה"

מרכז הפיתוח של פייסבוק בישראל מגייס עובדים למיזם שמטרתו לחבר אנשים מאזורים מתפתחים לאינטרנט ■ מנכ"ל המרכז, רואי טיגר: "שני שליש מהעולם לא מחובר לאינטרנט. זה אבסורד שכל כך הרבה אנשים לא נמצאים ברשת"

רואי טיגר / צילום: תמר מצפי
רואי טיגר / צילום: תמר מצפי

מרכז הפיתוח של פייסבוק בישראל עסוק בימים אלו בגיוס של עובדים חדשים לשורותיו. העובדים מיועדים עבור חברת אונבו, שאותה רכשה פייסבוק ב-150 מיליון דולר בחודש אוקטובר אשתקד. רואי טיגר, מנכ"ל מרכז הפיתוח של פייסבוק בישראל, היה ממייסדי חברת אונבו. "הייתה כימיה מעולה בינינו לבין פייסבוק במשא ומתן", הוא אומר. טיגר כינס היום (ב') מפגש עיתונאים במטרה לקדם את פעילות החברה בארץ ולחשוף אותה למפתחים מוכשרים.

"אנחנו מתכננים להוסיף עוד 20 עובדים עד סוף השנה", אומר טיגר. היום יש כ-35 עובדים בחברה הממוקמת בבורסה ברמת גן. "אנחנו מחפשים אנשים עם ניסיון ברשתות, אנליסטים, מדעני דאטה. מחפשים את האנשים הכי טובים בשוק. זו הסיבה שהקמנו את המרכז הזה. זה אתגר לא פשוט. מדובר בחברה עם DNA מאוד מיוחד, סטארט-אפי, שרוצה לייצר השפעה על העולם".

"לפני שמונה חודשים התחלנו להקים את המשרד בישראל, שהוא השני של פייסבוק מחוץ לארה"ב", אומר טיגר. "אנחנו עוסקים בפרויקט שנקרא internet.org, שהמטרה שלו לחבר אנשים לאינטרנט. שני שליש מהעולם לא מחובר לאינטרנט. זה די אבסורד, שחלק כל כך גדול מהעולם לא נמצא שם". טיגר מספר שכאשר מתחילים לחקור את התחום הזה לעומק, מגלים ש-80% מהאנשים שנמצאים בטווח הרשתות הסלולריות - לא מחוברים לאינטרנט. "הסיבה לכך היא שהחיבור יקר מדי", הוא מסביר. "מדובר במדינות שהאנשים מרוויחים משכורות נמוכות. סיבה נוספת, היא שאנשים לא יודעים מה זה אינטרנט ומה זה ייתן להם בחיים".

"המטרה שלנו היא להוריד את החסם של האנשים לחיבור לאינטרנט, שהם יהיו יכולים לגלות מה זה אינטרנט, ולהציע להם אותו בחינם. הרעיון הוא לתת טעימה לאנשים מהאינטרנט. יש לנו פיילוט בשלוש מדינות: הפיליפינים, טנזניה ופרגוואי", אומר טיגר. "חיברנו מיליוני אנשים לאינטרנט שלא היו שם קודם. אנחנו בוחנים את המודלים של ייצור רווחים. בשנים הקרובות פייסבוק לא מסתכלת על זה כמרכז רווח".

הפרויקט המרכזי של פייסבוק הוא לתת שירותים בסיסיים בחינם. שירותי בריאות, תקשורת, השכלה. המטרה היא להוריד את החסם, ולגלות לאנשים את האינטרנט. "אנחנו עובדים עם מפעילות סלולריות כדי לאפשר ולהוריד את חסם הכניסה. הרעיון הוא שהמפעילות יכולות לייצר רווחים מאנשים שנמצאים באינטרנט. בגדול, פייסבוק מציעה לאנשים חיבור חינמי לשירותי פייסבוק. מדובר בפרויקט שיכול לשנות את העולם, להגיד שלקחנו חלק במשימה הזו, זה יהיה משהו מדהים ברמה הלאומית".

מרכז משיכה לסטארט-אפים

לפי המפגש היום, נראה שאפליקציות דחיסת המידע Extend ואפליקציית האבטחה Protect כבר לא נמצאות בחזית מבחינת אונבו, למרות שטיגר הכחיש זאת, הוא מיעט לדבר על השירותים האלו והקדיש את רובו של המפגש לנושא internet.org.

לדברי טיגר, מפתחי החברה עסוקים כל הזמן בשיפור האפליקציה ורק לאחרונה עשו שדרוג עיצובי. "פייסבוק עוזרת לנו בהפצה שלה". האפליקציה של החברה, המאפשרת לחסוך בחבילת האינטרנט של המשתמשים, קיימת כבר לאייפון ולאנדרואיד, ולפחות כרגע, טיגר אומר שאין תכנון להשיק גרסה לווינדוס פון - פלטפורמת הסלולר של מיקרוסופט. חשוב לציין, שמיקרוסופט מציעה פתרון משלה בשם Data Sense בסמארטפונים.

טיגר גם סיפר על העבודה שלו בפייסבוק וההתאקלמות שלו שם. "כששאתה מצטרף לפייסבוק, אתה עובר מעין bootcamp של כמה שבועות. תוך שבוע הקוד שלך כבר נכנס לתוך האתר של פייסבוק. בסוף המחנה הזה באים אליך צוותים ומנסים לשכנע אותך להצטרף אליהם. החברה מתנהלת בצורה מהירה וממוקדת בהשפעה שאתה עושה".

"הקמת מרכז פיתוח לסטארט-אפ מייצרת אופציות מעניינות. זה לשמר תרבות ארגונית דינמית. זה יתרון גדול שפייסבוק בחרה להקים מרכז פיתוח על בסיס סטארט-אפ קיים. אנחנו נתחבר לאקו-סיסטם של הסטארט-אפים בארץ, ועובדה שפייסבוק בארץ מבוססת על סטארט-אפ ישראלי. אנחנו תמיד בקשר עם חברות סטארט-אפ בגדלים שונים, ותמיד מסתכלים על הזדמנויות מעניינות שאפשר לעשות בשוק הישראלי".