בנקים מערביים מוציאים עובדים בכירים מעיראק על רקע החשש מהמצב הביטחוני

כמה בנקים זרים ייעצו ללקוחותיהם לצמצם למינימום את כמות המזומנים שהם מחזיקים במדינה

המשבר המחריף בעיראק מאלץ בנקים מערביים, שנכנסו בלהיטות רבה לשוק העיראקי בשנים האחרונות, להדק את הפיקוח על כספי הלקוחות ולהוציא עובדים בכירים מהמדינה על רקע החששות הגוברים מהמצב הביטחוני.

סטנדרד צ'רטרד, שפתח סניפים בבגדד ובעיר ארביל ב-2013, העביר את מנהל פעילותו בעיראק, יחד עם עמית בריטי נוסף, לנסיכות דובאי, והשניים ממשיכים לפקח על הפעילות מהנסיכות.

עם פתיחת נציגות סיטיגרופ בבגדד אשתקד, הודיע הבנק שהמהלך יאפשר לו להרוויח מההוצאות הנאמדות ב-1 טריליון דולר על התשתיות במדינה. אך לאחרונה העביר הבנק חלק מפעילויותיו לעמאן בירדן.

"כמובן שאנו עוקבים מקרוב אחר ההתפתחויות בעיראק, בייחוד מכיוון שהן עלולות להשפיע על ביטחון עובדינו ועל השירות שאנו מעניקים ללקוחותינו", אמר סיטיגרופ.

כמה בנקים זרים ייעצו לתאגידים הרב-לאומיים הנמנים עם לקוחותיהם לצמצם למינימום את כמות המזומנים שהם מחזיקים בעיראק, לדברי איש פיננסים.

התקדמותו המהירה של ארגון המדינה האסלאמית בעיראק ובלבנט (דאעש), כבר משפיעה על כלכלת עיראק ועל הסחר בין עיראק לשכנותיה.

אנשי פיננסים אמרו כי בנקים ממשיכים לפעול במוסול ובמקומות אחרים שעליהם השתלט דאעש, והוסיפו כי בנקים זרים ממשיכים לספק שירות לחברות רב-לאומיות בעיראק. "זה עסקים כרגיל", אמר אחד מאנשי הפיננסים.

אך בחודש שעבר גנבו לוחמי דאעש כ-450 מיליון דולר במזומן ובזהב מהבנק המרכזי ומבנקים אחרים בעיר מוסול בצפון עיראק, והבנקאים אמרו שהם מתכוננים להחמרה במצב. "אנחנו רוצים להיות מוכנים לכל קריסה של מערכת הבנקאות של המדינה", אמר אחד הבנקאים.

לסטנדרד צ'רטרד יש הנוכחות הגדולה ביותר מבין הבנקים המערביים בעיראק. בנובמבר 2013 חנך ראש ממשלת עיראק, נורי אל-מליקי, את סניפו הראשון של הבנק בבגדד, וחודש לאחר מכן נפתח סניף נוסף בארביל. הבנק, שמנייתו נסחרת בבריטניה ושמספק שירותים לשווקים המתעוררים, תכנן לפתוח סניף שלישי בבצרה בחודש שעבר, אך הפתיחה הושעתה. הבנק מעסיק 21 עובדים בעיראק, ופעילותו מתמקדת בחברות גדולות במגזרי הנפט, הטלקום והתשתיות.

"אנחנו מייחסים חשיבות מרבית לבטיחות עובדינו , ונקטנו את הצעדים המתאימים להבטיח את בטיחות פעילויותינו העסקיות ועובדינו", נאמר בהודעה שפרסם הבנק.

העובדים המקומיים בסניף בגדד של סטנדרד צ'רטרד, השוכן באזור הבנקים בעיר ברחוב ממוגן נגד פצצות ומפוטרל בידי שומרים חמושים, החלו לאחרונה לעבוד מהבית מסיבות ביטחוניות.

גאווין ווישהארט, מנהל פעילות סטנדרד צ'רטרד בעיראק, אמר בכנס שנערך אשתקד: "אנחנו רואים את עיראק כאתגר, אבל זה משהו שעמו אנחנו יכולים להתמודד". הוא הוסיף כי הצעדים הביטחוניים "מצמצמים את הסיכון לרמה מתקבלת על הדעת".

בשנים האחרונות משכה עיראק שורת השקעות חדשות מבנקים זרים, אך בנקים אחרים החלו לצאת מהמדינה עוד לפני המשבר הנוכחי.