מחזיקי אג"ח סקיילקס העמידו החוב לפירעון; אילן בן דב פורש

הצעד של מחזיקי סדרות ד' ו-ו' מקדם את תרחיש פירוק החברה ■ בן דב: החלטות הדירקטוריון הן בניגוד לצו מצפוני ותפיסתי ביחס לממשל תאגידי

אילן בן דב, השיא את בנו תום / צילום: רוני שיצר
אילן בן דב, השיא את בנו תום / צילום: רוני שיצר

נמשכת הטלטלה בסקיילקס: אילן בן דב, מי שלפחות רשמית הוא עדיין בעל השליטה בחברה, הודיע היום (ב') על התפטרות מהדירקטוריון. במקביל, אסיפות כלליות של שתיים מסדרות האג"ח (ד' ו-ו') החליטו להעמיד את החוב לפירעון מיידי, בצעד שמקדם את תרחיש פירוק החברה.

העמדה לפירעון מיידי, נזכיר, מהווה כשלעצמה עילה לפירעון מיידי של יתר איגרות החוב של סקיילקס, וכן עילה לפירעון מיידי של האשראי שהתקבל מהבנק המממן את פעילותה. סך חובות האג"ח של סקיילקס מגיעים לכ-900 מיליון שקל, ונושיה צפויים לספוג "תספורת" עמוקה לחובותיהם.

רק בסוף השבוע הציע יעקב לוקסנבורג (לוקסי), בעל השליטה דה-פקטו בסקיילקס (הנסחרת בשווי זניח של כ-15 מיליון שקל בלבד), להזרים חמצן פיננסי לחברה, רגע לפני שהיא מאבדת את הנכס המרכזי שלה - הזיכיון למכירת המכשירים הסלולריים מתוצרת סמסונג - בניסיון למנוע את תרחיש הפירוק. חברת ההשקעות לפידות, שבשליטת לוקסי, מחזיקה אג"ח סקיילקס וסאני בשווי שוק של כ-80 מיליון שקל, וחשופה להפסד כבד בגינן במקרה של פירוק.

לפיכך, לפידות הציעה לחתום על כתב ערבות לטובת מזרחי טפחות, בסכום של עד 10 מיליון דולר. זאת, להבטחת אשראי מסוגים שונים שתקבל סקיילקס מהבנק, הנוגעים לפעילותה מול סמסונג. החתימה הייתה כפופה לאישור מחזיקי האג"ח בסקיילקס.

בהודעת סקיילקס מהיום נכתב, כי "בכל אחת מהאסיפות התקבלה החלטה להעמיד את כל היתרה הבלתי מסולקת על איגרות החוב לפירעון מיידי, ולתת הנחיות לנאמן בדבר נקיטת הליכים לצורך הגנה על זכויות מחזיקי האג"ח, לרבות לשם מימוש הבטוחות ששועבדו להבטחות איגרות החוב, לרבות נקיטת הליכים משפטיים לצורך מימוש סך כולל של כ-6.07 מיליון מניות פרטנר שבבעלות החברה - המשועבדות להבטחת החוב".

מדובר על כ-3.9% מהון המניות של פרטנר, בשווי של כ-156 מיליון שקל. גובה הערך המתואם של התחייבויות סקיילקס בגין אג"ח ד' ו-ו' עומד על 207 מיליון שקל. לאור החלטת האסיפות הושעה המסחר באג"ח.

באחרונה תפס כאמור לוקסי פיקוד על דירקטוריון סקיילקס, וכצעד ראשון הוביל מהלך להדחת בן דב מראשות הדירקטוריון. זאת לאחר "הפיצוץ" ביחסים בין בן דב וסמסונג, שהתרחש בסוף מאי, והעובדה שסקיילקס הודיעה כי אין בכוונתה לשלם את תשלומי הריבית לנושיה מאחר שהפכה לחדלת פירעון.

היום הודיע בן דב על התפטרותו מהדירקטוריון, שנכנסה לתוקף באופן מיידי. החברה הודיעה לבורסה, כי בן דב הודיע לה היום על ההתפטרות, אשר "נבעה מכך שהחלטות דירקטוריון החברה בעת האחרונה הינן בניגוד לצו מצפונו ותפיסתו ביחס להתנהלות הדירקטוריון והממשל התאגידי בחברה".

בן דב התראיין בסוף השבוע לידיעות אחרונות, והציג עצמו כלוחם למען הצרכנים בכל הקשור לסאגת הסוללות המתפוצצות של סמסונג. "אם אאבד את סקיילקס בגלל הפרשה, אני שלם עם זה", אמר שם.