זקן: "השכר בבנקים גבוה ב-4 מיליארד שקל לעומת ה-OECD"

כך אמר היום דודו זקן בדיון בוועדת הכלכלה בכנסת, שבו חשף נתונים של מסלולי העו"ש: 60 אלף איש הצטרפו, מחציתם בחודש יוני

דודו זקן / צילום: תמר מצפי
דודו זקן / צילום: תמר מצפי

המפקח על הבנקים, דודו זקן, הגיע היום (ג') לדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת שעסק בהצעת החוק לחייב את הבנקים לשלם ללקוחותיהם ריבית על יתרת זכות בחשבון העו"ש. לפי ההצעה, בנק ישראל יקבע את שיעור הריבית שישלמו הבנקים. זקן הסביר כי הוא מתנגד ליוזמה ואמר: "ההצעה אינה משרתת את מטרותיה, את התחרות ואת האוכלוסיות החלשות - ואנו מתנגדים לה".

זקן ציין כי מחיר אחיד אינו תחרותי בהגדרה, שכן בסופו של דבר כל הבנקים יתיישרו לפיו. "ככלל, אנו רואים בהתערבות במחירים מוצא אחרון לצורך טיפול בכשל שוק, ואולם צעד קיצוני זה אינו נחוץ במקרה זה", אמר המפקח, והוסיף כי ממילא הבנקים מציעים כיום ריבית על העו"ש, או לחלופין מציעים קיזוז בין יתרת החוב ליתרת הזכות.

גם מנכ"ל איגוד הבנקים, משה פרל, הופיע בישיבה ואמר בנושא זה: "יוזמת החקיקה המבקשת לחייב את הבנקים לשלם ריבית על יתרות זכות לא קיימת בשום מקום בעולם ובכל מקרה מיותרת, לאור העובדה שכבר כמה שנים הבנקים מתגמלים לקוחות שיש להם יתרה בחשבון העו"ש".

זו אינה הפעם הראשונה שמועלית הצעת חוק שכזו, אלא שהפעם היא נמצאת במצב המתקדם ביותר, ועברה את ועדת השרים לענייני חקיקה. ועדת הכלכלה לא הצביעה היום על ההצעה, ונקבע כי יתקיים דיון נוסף בנושא. את ההצעה הגישו כמה חברי כנסת, בהם מירי רגב (הליכוד) ואברהם מיכאלי (ש"ס).

ועדת הכלכלה עסקה היום בנושאים נוספים, בהם דוח העמלות של בנק ישראל. הדוח התייחס למחצית השנייה של 2013 , ואולם לדברי זקן השינוי המהותי התרחש במחצית הראשונה של 2014. "ישנן התפתחויות דרמטיות", אמר המפקח, והתייחס לכניסתם לתוקף של מסלולי עו"ש. נזכיר כי באפריל השיקו הבנקים מסלולי עו"ש, שהמחירים בהם נחשבים נמוכים בעשרות אחוזים לעומת המחירים של אותן פעולות בתעריפון. המחיר הנמוך נקבע בעקבות לחץ מצד בנק ישראל להפחית מחירים. זקן חשף פרטים על מספר המצטרפים למסלולי העו"ש, ואמר כי עד כה הצטרפו 60 אלף איש למסלולים; מחציתם הצטרפו תוך חודש אחד - יוני.

ועדת הכלכלה דנה היום גם בהתייעלות בבנקים, וזאת על רקע פרסום דוח בנק ישראל מהשבוע שעבר, שהציג שוב את נתוני היעילות החלשים של הבנקים בישראל לעומת המקובל במדינות ה-OECD. "משקל הוצאות השכר במערכת הבנקאית גבוה לעומת הממוצע במדינות ה-OECD. אם מכמתים זאת, הרי שהוצאות המערכת בישראל גבוהות בכ-3-4 מיליארדי שקל בשנה מממוצע", אמר המפקח.

זקן גם התייחס לפרסום התפלגות נתוני השכר מהדוח האחרון, שממנה עלה שמספר העובדים בשכר גבוה רק עלה בשנה האחרונה. "כאשר בוחנים את התפלגות השכר לפי רמות שכר שנתיות, מקבלים התפתחות הפוכה להתייעלות לפיה יש גידול במשקל העובדים ברמות השכר הבינוני והגבוה. שיפור היעילות במערכת הוא הכרח, בפרט לנוכח ההתפתחות הטכנולוגית והתגברות התחרות. שיפור היעילות והקטנת ההוצאות התפעוליות יביאו להפחתת עלויות התיווך הפיננסי ולשיפור הקצאת המקורות במשק", אמר המפקח.