"לחיאני הוא אדם בעל נשמה יתרה; בעל כושר ביצוע מדהים, שהפך את בת-ים לעיר מפוארת"

שלב הטיעונים לעונש במשפט לחיאני: שורת אישי ציבור, בהם שני שרים, מסרו עדות אופי לטובת ראש העיר בת-ים המושעה

שורה ארוכה של אישי ציבור ואחרים, בהם שרת הבריאות, יעל גרמן, שר הרווחה, מאיר כהן, שר החינוך לשעבר, יולי תמיר, וראש השב"כ לשעבר, כרמי גילון, הגיעה היום (ה') לבימ"ש השלום בת"א כדי לתת עדות אופי לטובתו של ראש העיר בת-ים המושעה, שלומי לחיאני, בשלב הטיעונים לעונש במשפטו.

לחיאני הורשע לפני כחודשיים בהסדר טיעון בהפרת אמונים (ר' מסגרת), שביצע בעת שהיה ראש עיר, בין היתר בגין לקיחת כספים מאנשי עסקים בעיר, תוך מודעות לאינטרסים שלהם. הפרקליטות מבקשת מביהמ"ש לגזור על לחיאני שנת מאסר בפועל בגין מעשיו, קנס משמעותי, וכן כי יוטל עליו קלון שירחיק אותו מהזירה הציבורית למשך שבע שנים. מנגד, מבקשים סנגוריו של לחיאני, עוה"ד גיורא אדרת ונתי שמחוני, להסתפק בשלושה חודשי עבודות שירות.

"על גבול השוחד"

התובעת, עו"ד שרון כהנא מפרקליטות מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה) ציינה כי "העבירות שביצע לחיאני הם הפרת אמונים בצורה החמורה ביותר. מדובר בעבירות שהן על גבול השוחד". התובעת הוסיפה כי את התפיסה שאומרת "אז מה אם לחיאני לקח כסף לכיסו, העיקר שתרם לעיר - צריך לנפץ ולהוקיע. אסור לקבל תפיסה שעובד ציבור, מוצלח ככול שיהיה, יתעשר על חשבון הציבור. איזה דוגמא יקבל אחרון הילדים בעיר? שלראש עיר מוצלח מותר להיות מושחת ולקחת כסף לכיסו?".

התובעת ציינה כי "לחיאני הכניס עצמו לניגוד עניינים כלכלי בדרגה החמורה ביותר. ניגוד העניינים עטף אל לחיאני כמו תנועת מלקחיים: מצד אחד מהעובדים הכפופים לו ומצד שני מאנשי העסקים שפעלו בעיר. מה רואה אותו אזרח, שנחשף לעובדות כתב האישום? ראש עיר שפונה לאנשי עסקים ומקבל מהם סכומי עתק... והוא לא מגלה לאף אחד על הכספים שקיבל. בנוסף, הוא ניצל את עובדיו שחייבים לו ושהוא מקבל החלטות באשר לתנאי עבודתם, ולוקח מהם הלוואות. זו פגיעה חמורה בטוהר המידות ובאמון הציבור".

התובעת טענה כי עונשו של לחיאני צריך להיות דומה לזה של מנהל רשות המסים לשעבר, ג'קי מצא, שנשלח לשנת מאסר לאחר שהורשע בעבירות של הפרת אמונים בפרשת המינויים ברשות.

"האבא הגדול"

ראשונת הדוברות להגנתו של לחיאני הייתה השרה גרמן, שסיפרה על היכרותה עם לחיאני בעת שלמדו יחד באוניברסיטת הרווארד. "זאת הייתה התאהבות במבט ראשון", אמרה. "בעיניי שלומי הוא בן-אדם עם נשמה, אדם חם בעל כושר ביצוע ומאוד מרשים. התרשמתי מאוד מהשינוי שעברה בת-ים תחת הנהגתו".

השר כהן סיפר כי הכיר את לחיאני כשנבחר לראשות דימונה. "פגשתי בן-אדם גדול מימדים וגדול נפש. התפעלתי מהרגישות חסרת הגבולות ומהטוטאליות שלו עבור ילדי בת-ים". כהן כינה את לחיאני "חבר אמיתי", וציין כי "מה שעשה בבת ים זו מהפכה שתילמד בשיעורי ההיסטוריה של השלטון המקומי. זה נעשה בנשמה יתרה".

תמיר, שפגשה בלחיאני במסגרת תפקידה כשרת החינוך, אמרה: "התרשמתי באופן יוצא דופן מהיכולת שלו לקחת מערכת חינוך רווית קשיים ובעיות ולהצעיד אותה קדימה. מהר מאוד מערכת החינוך בבת-ים הפכה להיות מודל כמעט לכל תהליך שהתרחש בעיר בתקופת כהונתי". תמיר ציינה כי היא ראתה הרבה ראשי ערים, "אבל לא ראיתי אף ראש עיר שהיה מעורב באופן כל-כך אישי במערכת החינוך".

גילון, שלמד גם הוא עם לחיאני באוניברסיטת הרווארד, אמר: "שלומי והתנהגות תקנית זה לא דברים שהולכים ביחד. לקח לי זמן להבין שהוא אישיות יוצאת דופן". ח"כ דודו צור, לשעבר מפקד מחוז תל אביב במשטרה, סיפר כיצד בת-ים הפכה מעיר של פשיעה לעיר משגשגת. "לחיאני הסתובב בעיר כמו האבא הגדול של התושבים", ציין. העיתונאית אורלי וילנאי דיברה על הפעילות החברתית של לחיאני. לדבריה, "מצאתי אצל שלומי לא רק חמלה בסיסית אלא גם רצון לתיקון עוולות. בילדותי, בת-ים היא הייתה שם נרדף לפשע. היום, לך תמצא דירה בבת-ים. שלומי הפך אותה לעיר מפוארת".

הסופרת אבירמה גולן, שמנהלת בשנתיים האחרונות את "המרכז לעירוניות ותרבות ים-תיכונית" בבת-ים, אמרה: "הכרתי את שלומי והתרשמתי ממנו כפי שלא התרשמתי מאף אדם קודם. נתקלתי באישיות שהיא תערובת כמעט בלתי-אפשרית של חזון על סף של מגלומניה, עם אידיאולוגיה עמוקה ואנושית וגם עם סוג של תמימות כמעט ילדותית ואינטליגנציה גבוהה".