ניסנקורן לרומנו: לא תכיר בהתארגנות? סכסוך עבודה

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן הציב בפני מנכ"ל פרטנר אולטימטום ■ פרטנר: "החברה נמצאת בתהליך יסודי של בדיקת הנתונים שהועברו על ידי ההסתדרות ומיד עם השלמתו תודיע בצורה מסודרת על הממצאים"

חיים רומנו / צלם: תמר מצפי
חיים רומנו / צלם: תמר מצפי

בתום ישיבה מיוחדת שנערכה הערב (ה') בלשכתו של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, הוחלט להציב "אולטימטום" למנכ"ל חברת התקשורת פרטנר, חיים רומנו: תכיר בכך שההסתדרות הפכה לארגון היציג של עובדי החברה לפני כשבועיים, או שיוכרז סכסוך עבודה כבר במהלך השבוע הבא - זאת בהתאם להתפתחויות במצב הביטחוני. כך נודע ל"גלובס". על פי הדין, ניתן להפעיל צעדים ארגוניים עד כדי שביתה רק לאחר תקופת צינון של 14 ימים ממועד הכרזת הסכסוך. בכל מקרה, ניסנקורן הודיע השבוע על הקפאת כל הצעדים הארגוניים המתוכננים לאור המצב הביטחוני.

בישיבה השתתפו חברי ועד הפעולה של עובדי פרטנר בראשות קרן אופק, אולם נעדרו ממנה מספר גורמים בולטים בהסתדרות שגוייסו בצו 8, בהם יו"ר איגוד עובדי הסלולר, ההיי-טק והאינטרנט, כמו גם שניים מרכזי השטח מהאגף להתאגדות עובדים שמלווים את עובדי החברה. ניסנקורן אמר במהלך הישיבה כי הוא מאמין שהנהלת פרטנר תגלה אחריות ולא תתמהמה בעניין, והדגיש כי "ההסתדרות נחושה ללוות את העובדים עד להכרה בהתארגנות ולחתימה על הסכם קיבוצי הוגן לעובדים ולחברה כולה".

נזכיר כי ההסתדרות הכללית הכריזה לפני כשבועיים כי הפכה לארגון היציג של עובדי פרטנר, לאחר שלמעלה משליש מעובדי החברה הצטרפו לשורות הארגון בהתאם לדרישות החוק. בהנהלת פרטנר טוענים כי מאות עובדים חתמו על "טופסי ביטול" לחברותם בארגון כך שבפועל ההסתדרות אינה הארגון היציג. בהסתדרות טוענים מנגד כי גם לאחר ניכוי טופסי הביטול הארגון מייצג מעל שליש מהעובדים כנדרש, וכי ממילא רבים מטפסי הביטול נחתמו לכאורה "תחת לחץ". "גלובס" חשף לפני כשבוע עדויות של עובדים ולפיהן מנהלי צוותים ומחלקות הפעילו לחץ לכאורה על עובדיהם כדי שיבטלו את חברותם בארגון. עוד פורסם כי מנהל אגף בחברה כינס עובדים בחדר ישיבות והפציר בהם לבטל את חברותם בארגון תוך השמצת ההסתדרות - צעד המנוגד לפסק הדין של בית הדין הארצי שאסר כל התערבות או התבטאות של מעסיק בעניין התאגדות עובדיו.

מזה תקופה ארוכה פועלת בפרטנר קבוצה של עובדים בשם "פרטנרים אמיתיים", שמובילים את ההתנגדות להתארגנות ולוועד בין היתר באמצעות שליחת מסרונים לאלפי העובדים, תליית שלטים, פיזור עלונים ועוד. מומחים לשוק העבודה העריכו בשיחות עם "גלובס" כי מאז פסק הדין שאסר התערבות מצד המעסיק במהלך תקופת ההתארגנות, חלה עלייה בהיקף המקרים שבהם ההתנגדות לוועד מגיעה "מבפנים", או על ידי כניסה של ארגון עובדים מתחרה למקום העבודה. בקבוצת "פרטנרים אמיתיים" ובהנהלת פרטנר דחו כל ניסיון לקשור בין פעילות הקבוצה לבין ההנהלה.

מחברת פרטנר נמסר כי "החברה נמצאת בתהליך יסודי של בדיקת הנתונים שהועברו על ידי ההסתדרות ומיד עם השלמתו תודיע בצורה מסודרת על הממצאים. בחברה הובעה תמיהה על כך שההסתדרות החדשה, המודעת לתהליך, לא מצאה לנכון להמתין מעט לתוצאות הבדיקה ובחרה להודיע על כוונותיה דווקא בשעות אלה, שבהן כל עיסוקה של החברה, כמו של כל עם ישראל, מופנה לענינים אחרים, דחופים יותר".