יציבות במט"ח על רקע "צוק איתן": הדולר היציג ב-3.428 ש'

האירו היציג נחלש בכ-0.1% ל-4.6643 שקלים ■ מאז תחילתו של מבצע "צוק איתן" של צה"ל בעזה הדולר נחלש מול השקל בכ-0.3% בלבד ■ יוסי פרנק: "בנק ישראל מסתתר בממ"ד באופן תמוה ולא יוצא לסייע להחליש את השקל"

כלכלה, דולרים מטבע חוץ מטח / צלם: רויטרס
כלכלה, דולרים מטבע חוץ מטח / צלם: רויטרס

מאז תחילתו של מבצע "צוק איתן" של צה"ל בעזה הדולר נחלש מול השקל בכ-0.3% בלבד - לא תגובה דרמטית למבצע צבאי והידרדרות במצב הביטחוני בישראל. היום (ו') בשוק המט"ח נרשמה יציבות והדולר היציג נחלש בשיעור זעום ל-3.428 שקלים, והאירו היציג נחלש בכ-0.1% ל-4.6643 שקלים.

אתמול הדולר נחלש ב-0.2% ושערו היציג נקבע על 3.429 שקלים. האירו איבד 0.16% לשער יציג של 4.669 שקלים.

בבנק לאומי מציינים בסקירת סוף השבוע שלהם כי "בדומה למשתנים פיננסים אחרים, גם שער החליפין של השקל מול הדולר כמעט ולא הושפע מהאירועים הביטחוניים. בחודשים הקרובים הלחצים הבסיסיים לתיסוף השקל צפויים להימשך, אך מדיניות בנק ישראל עשויה להביא להמשך היציבות היחסית בשער החליפין המקומי".

בהקשר זה, תוקף יוסי פרנק מנכ"ל אנרג'י פייננס את בנק ישראל בשיחה עם "גלובס": לדבריו, לאן נעלם המבוגר האחראי? השקל התנתק לגמרי מהאירועים וזה צריך להעיר את בנק ישראל, אבל הוא באופן תמוה מסתתר בממ"ד ולא יוצא. לא ייתכן שלאחר פעילות רציונלית שלנוכח המצב גורמת לפיחות השקל במהלך היום, יגיעו 'גורמים מסתוריים' במהלך הלילה וידאגו להחלישו משמעותית.

"הנזק הכלכלי למדינת ישראל כתוצאה מהלחימה המתמשכת רק הולך ועולה ולא צריך להוסיף עליו עוד נזקים כתוצאה מהפעילות לחיזוק השקל. על בנק ישראל והאוצר לפעול למיגור התופעה המסוכנת הזו בכל הכלים העומדים לרשותם ואף להתחיל להפעיל כלים חדשים אותם נמנעו מלהפעיל עד כה. זוהי שעת חירום למשק".

בבנק אגוד כותבים כי "אם לא תהיה הסלמה מאד חריגה במצב הביטחוני ולא תחול הרעה מהותית מדי בתנאים העולמיים, ככל הנראה גם לא יחול שינוי מהותי בטווח הקרוב בשערי המטבעות כשברקע עדיין מורגשת ההשפעה החיובית על השקל של זרימת הגז מתמר החל מאפריל 2013. הם מציבים נקודת תמיכה לדולר-שקל ב-3.419 ו-3.38 שקלים לדולר. נקודת התנגדות הם מציבים ב-3.49 שקלים לדולר.