ה"ביזנס אינסיידר": ישראל מעלה את הרף המוסרי של המלחמה

במאמר שפורסם ב"ביזנס אינסיידר", נטען כי ישראל נקטה במספר פעולות שעשויות להעלות את הרף המוסרי של כללי המלחמה ■ היחס בין התקיפות האוויריות של צה"ל בעזה לבין ההרוגים - נמוך מאוד

חיילי צה"ל / צילום: רויטרס
חיילי צה"ל / צילום: רויטרס

ישראל עשויה להעלות את הסטנדרטים המוסריים של המלחמה, כך טוען ויל סאלטן במאמר שפורסם באתר "ביזנס אינסיידר". סאלטן ניתח את מהלכי הלוחמה בעימות בין ישראל לארגוני הטרור בעזה והגיע למסקנה כי ישראל נקטה במספר פעולות, כגון אזהרת התושבים בעזה לפני הפצצה, שעשויות להעלות את הרף המוסרי של כללי המלחמה.

תחילה, מציין סאלטן כי המטרה היא לשרטט מעין כללי מוסר למלחמה, ולכן אין זה משנה אם אתם נמנים עם אוהדיה או שונאיה של ישראל משום שקיימים מלחמות באוזרים שונים בעולם. מעבר לכך, סאלטן אינו דן במאמר בהתנהלות של החמאס. "חמאס שולל את הרעיון שזה שגוי לירות על אזרחים", הוא מסביר.

סאלטן מנתח את התקיפות שביצע צה"ל עד כה בעזה ומציין כי מספר האזרחים אומנם גבוה, הן בשל העובדה שאנשי חמאס ירדו למחתרת והן בשל העובדה שצה"ל תוקף בעיקר מבנים ומחסני נשק ולא אנשים.

ואולם, סאלטן טוען כי מספר הנפגעים נמוך ביחס לתקיפות האוויריות שביצע צה"ל בעזה. הוא ערך השוואה למלחמות מוגבלות אחרות ומצא כי מספר הנפגעים בתקיפות האוויריות בהן היה גבוה בהרבה מאשר במבצע "צוק איתן". כך למשל, במבצע "צוק איתן" ישראל הפציצה 1,100 מטרות בעזה כאשר לפי הממוצע על כל 14-15 תקיפות נהרג אזרח אחד. לשם השוואה, במלחמה בקוסובו, נהרגו 500 אזרחים ב-500 התקפות אוויריות של כוחות נאט"ו, כלומר יותר מהרוג אחד על כל שתי תקיפות. היחס הגבוה של התקיפות האווריות לאזרחים ההורגים נשמר גם בפלישה של ארה"ב (3,500 אזרחים הרוגים) לעיראק.

לדברי סאלטן, צה"ל אומנם תוקף בתים אזרחיים, עניין שאסור על פי החוק הבינלאומי, אך לפני כן הוא מזהיר את התושבים מספר פעמים אם באמצעות כרוזים שהוא מפזר ואם באמצעות יצירת קשר ישיר עם התושבים. "בכל ההיסטוריה של המלחמות, לא היו אזהרות מפורשות וספציפיות שכאלה", הוא מסביר.

מעבר לכך, במקרים מסוימים קיים תיעוד של האזהרות של צה"ל ואף האזרחים בעזה הודו במספר מקרים כי אוזהרו ע"י ישראל. לטענת הצבא מספר הנפגעים עלה בעיקר משום שחמאס הורה לאזרחים לא לצאת מהבתים ולשמש כמגן אנושי."באופן מסוים, ישראל העלתה את הסטנדרטים של מה שאמור להיות צפוי במלחמה", הוא מסכם.