ארדן החליט לשחרר תדרים לדור הרביעי באופן מיידי

בהמשך לחשיפה "גלובס": כל חברה ותיקה תוכל להשתמש ב-5 מגה הרץ לטובת הדור הרביעי ■ פלאפון תקבל תדרים בהשאלה ■ פרטנר תשיק פעילות רשת הדור הרביעי בתוך זמן קצר ולאחריה סלקום ופלאפון

גלעד ארדן / צילום: קובי גדעון - לע"מ
גלעד ארדן / צילום: קובי גדעון - לע"מ

בהמשך לחשיפת "גלובס": משרד התקשורת יתיר לחברות הסלולריות הוותיקות להפעיל רשתות דור רביעי עוד לפני המכרז. פלאפון תוכל לקבל בהשאלה 5 מגה הרץ, ואילו פרטנר וסלקום יוכלו להפעיל את הרשת שלהם על גבי 5 מגה שיש כבר ברשותם.

בשבוע שעבר נערכה פגישה של הדרג המקצועי במשרד התקשורת ובה הועלתה ההצעה לאפשר לכל החברות הוותיקות להפעיל רשתות דור רביעי במתכונת מצומצמת וזאת עוד בטרם ייערך המכרז. בפני המשרד הוגשו שתי בקשות להפעלה מוקדמת של פרטנר וסלקום שביקשו להשתמש בתדרים שהם בעצמם פינו, ובקשה נוספת של פלאפון שלה אין תדרים וביקשה תדרים בהשאלה. ההמלצה של הדרג המקצועי לשר התקשורת גלעד ארדן הייתה לאפשר השקה שווה לכולם על מנת להימנע ממצב שבו לחברות שיש תדרים, ייהנו מיתרון שיווקי על פני החברות שאין להם, כגון פלאפון.

על פי החלטת המשרד, המשמעות היא שגולן טלקום תהיה כרגע בבעיה משום שהיא עדיין לא מוכנה להשקת דור רביעי. לא ברור האם הוט מובייל מוכנה, ואולם בכל מקרה פרטנר צפויה להשיק במהירות האפשרית את הרשת שלה כיוון שהיא כבר ערוכה לכך.

מהמשרד נמסר כי בהמשך למכרז התדרים לדור 4 שהפיץ המשרד בשבוע שעבר, החליט המשרד לאפשר לכל מפעיל סלולר קיים, המעוניין בכך, להשתמש בפס תדרים ברוחב 5 מה"צ בתחום ה-1800 מה"ץ בטכנולוגיית LTE. במידה ולמפעיל אין הקצאה שכזו כיום, המשרד יקצה לו באופן זמני פס תדרים ברוחב פס זה לשימוש בטכנולוגיית LTE, וזאת על מנת לאפשר הזדמנות שווה.במטרה לצמצם את הפערים הקיימים בין פריפריה למרכז, המשרד יחייב את החברות לשמור על יחס השקעה זהה של 1:1 בין הפריפריה למרכז באספקת השירותים המתקדמים ללקוחות. בנוסף לכך, החברות תידרשנה לבקש אישור לעשות שימוש בפס תדרים מקביל לטובת טכנולוגיית LTE גם ברחבי יהודה ושומרון.

כמו כן, החברות תידרשנה להימנע מאפליית מפעילים המתארחים ברשתן, דוגמת המפעילים הוירטואליים או המפעילים המשתמשים בנדידה פנים ארצית, בהיבט של רמת הטכנולוגיה המוצעת למנוייהן.

שר התקשורת גלעד ארדן: " כבר בזמן הקרוב החברות תוכלנה להשתמש בטכנולוגיה המתקדמת ולהכין עצמן לקראת אספקת שירותים מתקדמים בדור הרביעי לציבור הרחב. נעמוד על כך שההשקעה בתשתית הטכנולוגית המתקדמת תהיה זהה בין פריפריה למרכז, באופן שיביא לצמצום פערים. החברות תתחייבנה שלא לגבות תעריף נוסף מהלקוחות תמורת השימוש בטכנולוגיה המתקדמת יותר".

החברות לא תוכלנה להפלות בין מנוייהן לעניין תעריפי השירותים, בין אם מדובר במנויים אשר יש להם אפשרות לצרוך שירותים בטכנולוגיית LTE במכשיר הקצה שלהם, ובין אם מכשיר הקצה אינו תומך בהם, והן לא תוכלנה לגבות תוספת מחיר בגין שירותי "דור 4" עד למועד השקת רשת הדור הרביעי לאחר פרסום הזוכים במכרז התדרים וקבלת רישיונן המתוקן. באותו האופן, תתבקש התחייבות מצד החברות שלא להעלות תעריפים על רקע השדרוג הזה, לא למנויים ולא למפעילים הוירטואלים או המשתמשים בנדידה פנים ארצית.

יש לציין כי המשרד יהיה רשאי לשנות את מיקום התדרים בתחום ה-1800 מה"ץ לאור תוצאות המכרז, וכי הקצאות זמניות למפעילי סלולר אשר לא מוקצה להם רוחב פס כאמור, תפקע בסיום הליך המכרז.

מפלאפון נמסר: "רשת הדור הרביעי של פלאפון נפרסת בימים אלו בקצב מואץ, יחד עם אריקסון. אתרים רבים כבר פעילים בת"א, ירושלים, ראשל"צ ועוד. ברגע שנקבל את רצועת התדרים, בהתאם להחלטת משרד התקשורת, נתחיל בהפעלה מדורגת של הרשת, כך שמנויים שבידיהם מכשירי דור רביעי, יוכלו ליהנות מיידית מהשירות באיזורים בהם נפרסה הרשת, ומדי שבוע יתווספו אתרים נוספים ויורחב הכיסוי. רשת הדור הרביעי המוקמת ע"י פלאפון יחד עם אריקסון העולמית, תאפשר בעתיד קצבי גלישה של עד 300 מגה ביט בשנייה ב- LTE Advanced, בהתאם לכמות התדרים שיוקצו".

חיים רומנו, מנכ"ל פרטנר:" אנו ערוכים לאפשר לציבור לקוחותינו ליהנות מהדור הבא של טכנולוגיה. מכרז התדרים יאפשר לנו לממש במלואו את פוטנציאל הטכנולוגיה החדישה ביותר עבור הציבור. אני מודה לשר התקשורת ומקווה כי המשרד יפעל על מנת לאפשר לנו לספק את השירות לציבור הרחב בישראל, בעיקר בעת הזו, באופן מיידי.

"למעלה ממיליארד שקל הושקעו במהלך השנתיים האחרונות בהערכות. בהחלפת ליבת הרשת, פריסת אתרים, שדרוג מערכות מידע ועוד. למעלה מ-4,000,000 תושבי ישראל, הפוקדים את אזורי הפריסה, יכולים ליהנות מהטכנולוגיה. ל- Orange יהיו כ-750 אתרים משדרים עד סוף החודש ואנו ממשיכים במלוא המרץ עד לפריסתה המלאה של הרשת לקראת סוף השנה".

מסלקום נמסר: "עם קבלת אישור המשרד ולאור פרישת הרשת המואצת בעת האחרונה, תאפשר סלקום ללקוחותיה שמחזיקים במכשירים תומכים שימוש מיידי ברשת דור 4.5 באזורי הכיסוי המתרחבים מיום ליום".