גורם בחברת החשמל: "סכנה בטיחותית אם ייפלו טילים בגוש דן"

חוסר במיפוי מדויק וממוחשב של קווי הולכה וחלוקת חשמל במיקומים אסטרטגיים עלול לגרום לסכנות בטיחות ■ חברת החשמל: מערכת ה-‏DMS‏ מהווה "קפיצה מדרגה טכנולוגית", עדיין קיימות מגבלות שוליות‏

עמודי חשמל חברת החשמל אנרגיה / צלם: תמר מצפי
עמודי חשמל חברת החשמל אנרגיה / צלם: תמר מצפי

חוסר במיפוי מדויק וממוחשב של קווי הולכה וחלוקת חשמל במיקומים אסטרטגיים, המעכב את היכולת לנתק אותם במהירות מתוך מערכת הבקרה והשליטה של חברת החשמל, עלול לגרום לסכנות בטיחות חמורות במקרה של נפילת טילים, בעיקר בגוש דן, כי אנשי הבקרה בחברת החשמל לא יוכלו לנתק בזמן סביר את מקורות ההזנה של מתח גבוה לאותו איזור, ולכן צפוי סיכון לכוחות בטחון והצלה שיפעלו באזור שבו מצויים בשטח קווי חשמל קרועים וחשופים - כך אומר ל"גלובס" גורם מקצועי בחברת החשמל.

נקודות אסטרטגיות כאלה מכונות "קומפלקסים". מדובר בריכוז של תחנות שנאים פנימיות, בדרך כלל בחניונים גדולים, המצויים בעיקר בגוש דן. נקודות רגישות במיוחד הן באזור בתי המשפט בתל-אביב, מתחם הבורסה ברמת-גן, רחוב אלנבי, התחנה המרכזית החדשה ומנהרות התשתיות מתחת לנתיבי איילון.

דוגמה לבעיה זו התרחשה בשני מקרים של נפילת קווי מתח גבוה בנתיבי איילון ואי-ניתוק מיידי של הזרם לאזור, שגרם לסגירת נתיבי איילון לכמה שעות. מקרה דומה התרחש לפני כשנתיים במנהרת תשתיות מתחת לאיילון, כאשר פרצה שריפה אולם הזרם לאזור לא נותק במהירות הנדרשת ונגרם נזק של עשרות מיליוני שקלים.

במלחמת המפרץ ב-1991 סבלו כוחות הבטחון והחילוץ חבטות חשמל קשות בגלל חוטים גלויים באזורים שהזרם אליהם לא נותק. בעקבות מלחמת המפרץ והסערה הגדולה של 1992, הוחלט בחברת החשמל לרכוש מערכת בקרה מרכזית ממוחשבת.

מערכת הבקרה המרכזית של חברת החשמל, ‏DMS‏, שאמורה לשפר את הבטיחות ולצמצם זמן תקלות, מצויה בהליך של עידכון. חברת החשמל רכשה מחברת סימנס ב-2002 את המערכת בעלות של כחצי מיליארד שקל, בימי הדירקטור דן כהן שקיבל שוחד מסימנס.

לפני חודשים אחדים חשף כתב "גלובס" עמירם ברקת, כי מאז הפעלת המערכת ב-2010 באיחור רב, התקבלו תלונות מצד עובדי שטח בחברת החשמל, בעיקר במחוז דרום, וכי ועדת בדיקה אף קבעה כי המערכת מסכנת את יציבות הרשת. על-פי מסמכים פנימיים של חברת החשמל מסוף 2013, התגלו במערכת ‏‏DMS‏ "בעיות בטיחות שעלולות לגרום לנזק לציוד או לאנשים", אולם לאחרונה הודיעה רשות החשמל, כי היא סומכת את ידה על המערכת.

חברת החשמל אומרת, כי מדובר במידע שקרי המופץ על-ידי גורם אינטרסנטי, וכי המערכת תפקדה בצורה מצויינת בסופה האחרונה והיא ממלאת אחר הפונקציות העיקריות עבורן נועדה.

עוד נמסר מחברת החשמל: "על-פי מיטב המומחים העוסקים במלאכה, המערכת מהווה "קפיצה מדרגה טכנולוגית" בהיבטים של שליטה ובקרה יעילה על רשת החלוקה, אינטגרציה של מערכות מידע המגיע לפיקוח ממקורות שונים, יכולות משופרות לפיקוח המחוזי בתפעול, שיפור השירות ללקוח כתוצאה מקיצור משכי הפרעות ברשת ומעבר מידע מהיר ואמין למוקדי השירות. ‏

‏"המערכת היא מערכת בעלת מורכבות טכנולוגית, ויש בה מגבלות ככל מערכת בסדר גודל דומה. על-פי מומחים מבית ומחוץ למערכת עדיין קיימות מגבלות שוליות בנוחות המשתמש (ודאי לא 'בעיות טכניות קשות'). המגבלות אינן בליבת המערכת, והן מטופלות בסיוע מומחים, ולמפקחים מיומנות והנחיות תפעוליות להתמודדות עד גמר הטיפול בהן.

‏"מערכת ה‏DMS-‎‏ (‏Distribution Management Systems‏) הותקנה לצורך שיפור ניהול ושליטה של מערכת החשמל במתח גבוה באזורים השונים של הארץ. המערכת פועלת לשביעות-רצוננו, כאשר ברור שבמערכת אוטומציה חדישה קיימות תקלות, ובמיוחד "מחלות ילדות", אשר מטופלות באופן שוטף, עם הפקת לקחים מתמדת.

‏"המערכת נמצאת בתהליך הטמעה והתאמה לתהליכי העבודה הרצויים בחברה, ונבחנת כל העת במסגרת ועדת היגוי וצוותים ייעודיים חוצי חברה, וכן, על-ידי מומחים מבית ומחוץ. ההוכחה הטובה ביותר לכך, הוא תפקוד המערכת בזמן הסופה. בנוסף, יצוין כי טרם הסתיימו כל שלבי פרויקט התקנת והטמעת מערכת ה-‏DMS‏. כך, למשל, צפויה חברת החשמל להתקין כ-2,000 יחידות פיקוד מרחוק נוספות, הנשלטות על-ידי המערכת ברחבי הארץ". ‏