החוב של תושבי עזה לחברת החשמל - כ-220 מיליון שקל

החוב של רצועת עזה הוא חלק קטן מהחוב הכולל של צרכני החשמל הפלסטינים המגיע ל-1.5 מיליארד שקל ■ חברת החשמל ממשיכה גם בימים אלה לספק חשמל לרצועת עזה, על-פי הנחיות הממשלה

חשמל / צילום: יוסי וייס, דוברות חברת החשמל
חשמל / צילום: יוסי וייס, דוברות חברת החשמל

‎החוב של תושבי רצועת עזה לחברת החשמל עומד נכון להיום על 220 מיליון שקל, כך עולה מבדיקת "גלובס". החוב של רצועת עזה הוא חלק קטן מהחוב הכולל של צרכני החשמל הפלסטינים המגיע ל-1.5 מיליארד שקל.

חברת החשמל עתרה בחודש שעבר לבג"ץ בדרישה לחייב את משרד האוצר לאפשר לה להפסיק ולספק חשמל לפלסטינים, או לחלופין לשלם את חובותיהם מתוך תקבולי המסים שישראל גובה עבור הרשות הפלסטינית.

חברת החשמל ממשיכה גם בימים אלה לספק חשמל לרצועת עזה, על פי הנחיות הממשלה. החשמל מוזרם לרצועה באמצעות 10 קווי מתח גבוה בעלי כושר הולכה של 120 מגה-וואט לשעה, אך בחברת החשמל אומרים כי מדובר בכמות שאינה יכולה לספק את מלוא צריכת החשמל של 1.8 מיליון תושבי הרצועה. תושבים ברצועה אמרו לאחרונה בראיונות כי הם זוכים לאספקת חשמל רק 12 שעות ביממה.

לצד חברת החשמל פועלת במרכז הרצועה תחנת כוח בהספק 140 מגה-וואט שבבעלות חברתGPGC ‎‏, חברת-בת של חברת החשמל הפלסטינאית‏‎ (PEC) ‎שבשליטת הרשות הפלסטינית. בפועל, התחנה מתנהלת בתיאום מלא עם שלטונות החמאס בעזה. אנשי החמאס אבטחו, למשל, את הביקור שערכו במקום לפני מספר חודשים אנשי צוות תחזוקה של סימנס משבדיה.

התחנה המסוגלת לפעול בגז טבעי פועלת בסולר משום שרצועת עזה לא מחוברת למערכת הולכת הגז. ב-2006, לאחר חטיפת גלעד שליט, הפציץ צה"ל את התחנה ופגע בשנאים שלה. על פי אתר האינטרנט של החברה, התחנה, שמתוחזקת כיום על ידי סימנס הגרמנית, פעלה בצורה סדירה במהלך מבצע "עמוד ענן". ל"גלובס" נודע, כי התחנה הושבתה לפני מספר חודשים בגלל התייקרות מחירי הדלק, אך בישראל מעריכים כי היא מופעלת בימים אלה.