מסתמנת הצעת פשרה עם הבנקים בעניין הריבית בעו"ש

בימים אלה בוחנים הבנקים את ההצעה של יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ אבישי ברוורמן, ומעריכים כי אם ייענו לה, תוסר הצעת החוק לתשלום ריבית על יתרת זכות

אבישי ברוורמן, ועידת אקונמיקס 2012 / צילום: תמר מצפי
אבישי ברוורמן, ועידת אקונמיקס 2012 / צילום: תמר מצפי

האם מסתמנת פשרה בנושא הצעת החוק לחייב את הבנקים לשלם ריבית ללקוחותיהם בעבור יתרת הזכות בעו"ש? בימים אלה דנים בבנקים בהצעה של יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ אבישי ברוורמן (העבודה), ולפיה הבנקים יודיעו ללקוחותיהם אם הם נמצאים ביתרת זכות של 15-20 אלף שקל.

לפי ההצעה, במקרה שבו לקוח יגיע ליתרה בגובה שכזה, יידע אותו על כך הבנק, וכן יציין מהן אפשרויות ההשקעה העומדות בפניו. מטרת ההצעה היא למנוע מצב שלקוח מקבל סכום לחשבון העו"ש, אך לא מקבל בגינו כמעט ריבית.

בחלק מהבנקים מעריכים כי אם ייענו להצעה של ברוורמן, ניתן יהיה להסיר מעל סדר היום בכנסת את ההצעה לחייב את הבנקים לשלם ריבית זכות על חשבון העו"ש, ולכן הם נוטים לקבל את ההצעה.

עוד נזכיר כי הכנסת צפויה לצאת לפגרה בעוד כשבועיים, ובבנקים מקווים לסגור את הסוגייה לפני היציאה לפגרה.

בשבוע שעבר התקיימה ישיבה של ועדת הכלכלה להכנת הצעת החוק לקריאה ראשונה. בישיבה השתתף גם המפקח על הבנקים, דודו זקן, שאמר כי בנק ישראל מתנגד להצעה, שכן היא דווקא תפגע בתחרות, ותגרום לכך שכל הבנקים יציעו את אותה הריבית.

כמו כן, לטעמו של המפקח אין צורך להתערב באמצעות חקיקה, הואיל וכבר היום כל הבנקים מציעים ריבית בעבור יתרת הזכות, או לחלופין קיזוז עם הריבית של התשלום בעת משיכת יתר.

זו אינה הפעם הראשונה שבה מועלית הצעת חוק שכזו, אלא שהפעם היא נמצאת במצב המתקדם ביותר. עם זאת, לאור הפשרה המסתמנת בנושא, ייתכן כי גם הפעם הצעה זו לא תאושר.