נעילה חיובית בבורסה; פלוריסטם טיפסה 5%, בזן 3%

מבצע "צוק איתן" נמשך גם היום אבל נראה שהשחקנים בשוק ההון רואים את היום שאחרי ■ מגמה חיובית גם באירופה ובוול סטריט

בורסת תל אביב/ צילום אילוסטרציה: איל יצהר
בורסת תל אביב/ צילום אילוסטרציה: איל יצהר

המסחר בבורסה בת"א ננעל היום (ב') בעליות שערים זה היום השלישי ברציפות זאת על רקע מגמה חיובית בוול סטריט ובאירופה. מדד המעו"ף הוסיף לערכו כ-0.4% בהובלת מניות הגז והנפט. בינתיים, מבצע "צוק איתן" נמשך גם היום אבל נראה שהשחקנים בשוק ההון מסתכלים לעבר היום שאחרי וחוזרים להתמקד בנתוני הכלכלה המקומית והעולמית. מחזור המסחר הסתכם בכ-933 מיליון שקל.

לצד ההסלמה בדרום, נמשך הירי גם ליישובי הצפון: אזעקה נשמעה הלילה (ב') בסביבות השעה 00:30 ביישובי הגליל המערבי, ולאחר מכן אותרו שתי נפילות בשטחים פתוחים. לא נגרם נזק ולא נרשמו נפגעים. לאחר זמן קצר השיב צה"ל באש ארטילריה לעבר מוקד הירי בדרום לבנון.

"צה"ל הגיב באופן מיידי ובעוצמה בירי ארטילרי מסיבי של עשרות פגזים לעבר מקור הירי. מסרים חמורים הועברו באמצעות כוח האו"ם יוניפי"ל. צה"ל לא יסבול כל פגיעה בתושבי מדינת ישראל", נמסר מדובר צה"ל. במקביל נמשך הירי מרצועת עזה, ושלוש רקטות נחתו מאז השעה חצות בשטח המועצה האזורית אשכול ולא גרמו לנפגעים או נזק, וקודם לכן יורטו שבע רקטות מעל אשקלון.

האופוריה בשוק ההון המקומי מוגזמת - השוק מתמחר רק את התסריט האופטימי של הצלחת מבצע "צוק איתן". כך אומרים היום בבית ההשקעות הלמן אלדובי. בבית ההשקעות אומרים כי בתקופה הנוכחית אין צורך להיות המשקיע האמיץ ביותר ולקחת את הסיכונים הגבוהים ביותר, להגדיל את מרכיב המניות, או את מרכיב אג"ח החברות בדרוג נמוך בתיק, ביחוד לנוכח רמות השערים הגבוהות יחסית הן בשוק האג"ח והן בשוק המניות.

לדברי אילן ארצי, מנהל השקעות ראשי בבית ההשקעות הלמן אלדובי, "המעבר מדפרסיה למניה בשוק הישראלי, נראית על פניו כקיצונית ואינה מעוגנת בשיפור במצב הביטחוני או לחלופין בשיפור בנתוני הכלכלה המקומית או דיווחי החברות שנסחרות. אומנם, למועד כתיבת שורות אלו, נראה כי החמאס כשל בניסיונו להשיג פגיעות משמעותיות בנפש באזרחי ישראל, וגם הפגיעות הפיזיות ברכוש יחסית מועטות, אך עדיין לא ניתן להתעלם לחלוטין מהמצב בו אנו שרויים. עסקים רבים נפגעו מבחינה כלכלית, תיירות, מסעדות, קניונים, חניות בגדים ועוד. פגיעה זאת בהכרח תוביל לירידה, ולו זמנית בהכנסות ממיסים, ועשויה לפגוע גם בספקים של אותם עסקים".

פדיונות בקרנות

אחרי חודשים ארוכים של הסתערות על נכסי סיכון, המשקיעים בקרנות הנאמנות משנים כיוון. כשברקע מבצע צוק איתן ברצועת עזה, וירידות שערים שחוותה הבורסה בשבוע שעבר (בינתיים חזר השוק לעליות), נרשמו מתחילת החודש פדיונות עתק של 2.2 מיליארד שקל בקרנות הנאמנות המסורתיות (קרנות מניות ואג"ח).

מניות פרוייקט "לוויתן" - רציו , אבנר , דלק קידוחים וקבוצת דלק המשיכו לרכז עניין לאחר שרשמו אתמול עליות על רקע דיווח לבורסה על הגדלת אומדן רזרבות הגז במאגר ל-22 טריליון רגל מעוקב (TCF) מ-19 טריליון רגל מעוקב.

בעקבות עדכון המשאבים ב"לוויתן", העלה היום UBS את מחיר היעד לדלק קידוחים ואבנר ל-23.8 שקל ו-4.27 שקלים, בהתאמה. לדברי האנליסט רוני בירון, "אנחנו מאמינים שהעלייה בעתודות הגז תתורגם למכסות ייצוא גבוהות יותר, זאת לאור התיאבון האזורי לגז הישראלי".

מניית אליום מדיקל עמדה במוקד לאחר שהחברה דיווחה הבוקר כי קיבלה אישור אמ"ר למכירה ושיווק מערכת WIRION של גארדיה בישראל. אישור השיווק הוא ללא הגבלה עד תום שנת 2015, והתקבל לאחר קבלת חוות דעת משלושה רופאים מובילים בישראל על בטיחות ויעילות המערכת.