BDO: שוק המיזוגים והרכישות בהיי-טק העולמי ימשיך לשגשג

הרבעון הראשון של 2014 היה החזק ביותר בענף מאז 2000, עם 211 עסקאות ועלייה של 55% בהיקף הכספי, שהסתכם ב-54 מיליארד דולר

עסקה עסקאות ידיים מיזוג לחיצת ידיים חתימת חוזה / צלם: פוטוס טו גו
עסקה עסקאות ידיים מיזוג לחיצת ידיים חתימת חוזה / צלם: פוטוס טו גו

"הכלכלה העולמית סוף-סוף נמצאת במגמת עלייה: כלכלת ארה"ב מתרחבת, בריטניה חזרה לצמוח למרות החששות הנוגעים לתקציב המדינה, ואפילו בגוש האירו ישנם סימנים של התאוששות. אנחנו מעודדים שהמגמה החיובית מתורגמת גם ל'סערה' בפעילות המיזוגים והרכישות במגזר ההיי טק", כך נפתח מחקר של פירמת BDO העולמית, שמסכם את הפעילות במגזר זה בחודשים הראשונים של 2014.

מנתוני BDO עולה תמונה ברורה של פעילות ענפה בתחום המיזוגים והרכישות, לצד התחלה חזקה שהפכה בהמשך לקיפאון בכל הקשור להנפקות ראשוניות (IPO) של חברות טכנולוגיה.

רק ברבעון הראשון של השנה נרשמו לא פחות מ-211 עסקאות של מיזוגים ורכישות של חברות טכנולוגיה ברחבי העולם. לפי BDO, היקף המיזוגים והרכישות טיפס לכ-54.3 מיליארד דולר - עלייה של 55.1% ביחס לרבעון המקביל ב-2013, ושל 23.1% לעומת הרבעון הרביעי של 2013. יתרה מכך, זה היה הרבעון הראשון החזק ביותר מאז שנת 2000. לא במפתיע, עיקר הפעילות הייתה בארה"ב, שם מיזוגים ורכישות בהיקף של 38.1 מיליארד דולר בתחום סימנו את הרבעון החזק ביותר זה למעלה משבע שנים (הרבעון השלישי של שנת 2006 הניב עסקאות של 40.3 מיליארד דולר). אבל הייתה גם פעילות מחוץ לארה"ב - 44 עסקאות בוצעו באירופה (מתוכן 14 בבריטניה לבדה), המזרח התיכון ואפריקה, ותשע עסקאות בוצעו באסיה.

ברוב העסקאות, הן בארה"ב והן באירופה, היו מעורבות חברות שמומנו קודם לכן על-ידי קרנות הון סיכון, וחלק קטן יותר מהעסקאות כלל חברות שמומנו על-ידי קרנות פרייבט אקוויטי. במחקר מופיעה הערכה שהסיבה לכך היא שעסקאות רבות היו בתחום התוכנה (133 עסקאות ברבעון הראשון), וזהו תחום שנוטה להיות ממומן על-ידי הון סיכון ולא פרייבט אקוויטי. עוד מציינים ב-BDO, שכיום "חברות שמבצעות רכישות ממונפות (leveraged buyout) מתקשות לקחת חלק בעסקאות מיזוגים ורכישות".

המספר הגדול של עסקאות תוכנה מוסבר ב-BDO בכך שישנה גאות מתמשכת בביג דאטה, רשתות חברתיות, מובייל ו-SaaS (תוכנה כשירות). אלה יוצרים עניין, ולצד הציפייה לצמיחה ועלייה ברווחיות עם המעבר למחשוב ענן, המיקוד בתחום גובר. תתי-תחומים אחרים שבלטו היו שירותים מנוהלים (39 עסקאות), חומרה (34) וטכנולוגיה פיננסית (12).

ב-BDO מזכירים שמנגד, 90 חברות הגיעו לפשיטת רגל או הזהירו מהאפשרות הזו ברבעון הראשון - מתוכן 16 חברות קלינטק ו-39 חברות תוכנה.

בשוק ההנפקות עדיין חוששים

בינתיים, בשוק ה-IPO, "חששות מבועה ומתחים גיאופוליטיים גרמו להאטה בהנפקות ראשוניות של חברות טכנולוגיה לקראת סוף הרבעון הראשון, וכמעט לקיפאון בתחום באמצע הרבעון השני, למרות ההתחלה החזקה של השנה", נכתב במחקר.

ברבעון הראשון הייתה עלייה ממוצעת של 24.6% במחיר מניה שהונפקה לראשונה, וביטחון המשקיעים היה גבוה בכל מה שקשור לענן, SaaS ומובייל. "שווי החברות נסק, לפעמים למרות הכנסות דלות ומודל עסקי לא מוכח", כותבים ב-BDO. "השוק היה רעב ל-IPO, בשל הריביות הנמוכות שהפכו את שוק המניות לאטרקטיבי יחסית לאחרים".

לסיכום נכתב במחקר, כי "בעוד שבשוק ה-IPO נרשם תיקון, שוק המיזוגים והרכישות פרח. התיקון בשוק ה-IPO עשוי להמריץ את פעילות המיזוגים והרכישות, וחברות עתירות מזומנים מחפשות דרכים להגדיל את רווחיהן".

ומה המצב בישראל? לדברי שחר זיו, שותף מנהל בקבוצת BDO זיו האפט, "ב-2014 היו הנפקות של חברות טכנולוגיה ישראליות, אולם ההנפקות האלו לא התרחשו בבורסה הישראלית אלא בארה"ב ובאנגליה. תופעה זו משקפת את העדפת החברות להנפקה בשווקים זרים, בין היתר בשל פערים ברגולציה, ובחלק מהמקרים - בשל שוקי היעד של אותן חברות טכנולוגיה. עם זאת, בשוק של גיוסים ועסקאות פרטיות, ניכר המשך מגמת גידול בהיקף העסקאות המשלבת רכישות טכנולוגיות על-ידי משקיעים אסטרטגיים וכניסתם של משקיעים סינים לעולם הטכנולוגיה הישראלי בהיעדר אלטרנטיבות השקעה בשווקים גלובליים".

BDO
 BDO