טייס קרב פעיל: "נזהרים מהרג ברמות שגדעון לוי לא מכיר"

יואב קיש: "כשאני לוחץ על כפתור הירי אני מרגיש מאוד רגוע, כי אני, כמו כולנו הטייסים, יודע בדיוק כמה עבודה מתבצעת סביב כל מטרה וכמה פעמים אנחנו מוותרים על מטרות"

יואב קיש / צילום: מתוך אתר kisch.co.il
יואב קיש / צילום: מתוך אתר kisch.co.il

יואב קיש, 45, סגן אלוף וטייס קרב במילואים, נפגע מאוד מהמאמר של גדעון לוי, "הרעים לטייס". קיש, חבר מפלגת הליכוד, נשוי ואב לארבעה, עובד כיום כטייס בואינג 777 באל-על - וכאמור ממשיך לשרת את המדינה כטייס קרב.

"בעזה לא יצא לי להפציץ בסיבוב הזה", הוא סיפר היום ל"גלובס", "אבל לא הפצצתי בדיוק מהסיבות שגדעון לוי בחר להתעלם מהן. מה שהוא כתב מאוד מאוד פוגע. הייתי רוצה לשאול אותו האם טרח אי-פעם לדבר עם אנשים בבור, כדי להבין כמה מאמצים משקיע חיל האוויר הישראל כדי להימנע מפגיעה בלא מעורבים. כשאני לוחץ על כפתור הירי אני מרגיש מאוד רגוע, כי אני, כמו כולנו הטייסים, יודע בדיוק כמה עבודה מתבצעת סביב כל מטרה וכמה פעמים אנחנו מוותרים על מטרות.

"חיל האוויר כל הזמן לומד מטעויות, אבל המערכת היום מקפידה על חיי אדם ברמות שגדעון לוי כנראה לא מכיר. יש סיטואציות שאנחנו משלמים ביוקר על ההקפדה הזו, יש מקרים שבהם הלכנו רחוק מדי עם ההקפדה הזו. גם לכיפת ברזל יש השפעה. לדעתי, צריך להתייחס לכל שיגור של טיל על מדינת ישראל כאילו הטיל פגע. למזלנו ולמזלם, זה לא המצב".

- ובכל זאת, אתם מפציצים את אחד מריכוזי האוכלוסייה הצפופים בעולם.

"נכון, והאויב כידוע משתמש בזה ומנצל את זה. כואב לי הלב כשנהרגים אזרחים, זו טרגדיה. אבל אם אני לא אהיה שם, אף אחד אחר לא יעשה את זה ואז נאבד את המדינה".

- לוי מתאר אתכם כמי שלא עומדים כלל בסכנה, כמי שלא לחמו בקרב אוויר מימיהם.

"הנימה המזלזלת שלו מאוד לא במקום. אני 27 שנים במילואים, איבדתי חברים בתאונות אוויר, הייתי בהרבה הלוויות. נכון שלא השתתפתי בקרב אוויר-אוויר, אבל ביום שיצטרכו אותי אהיה גם בקרבות אוויר. אנחנו מסכנים את חיינו בכל פעם שאנחנו נכנסים למטוס. כשיצטרכו אותנו מחר בעזה נהיה שם וכשיצטרכו אותנו במקומות רחוקים ומסוכנים יותר, גם שם נהיה. המאמר הזה עשה נזק גדול, פגע באחדות שלנו ונובע בעיקר מבורות".

בנימין נתניהו יואב קיש / צילום: מתוך אתר kisch.co.il
 בנימין נתניהו יואב קיש / צילום: מתוך אתר kisch.co.il

יואב קיש ורה"מ, בנימין נתניהו. "המאמר הזה עשה נזק גדול"