מחסור במים גרם לסגירת מפעל של קוקה קולה בהודו

מפעל של קוקה קולה בצפון הודו קיבל בחודש שעבר הוראה להיסגר אחרי שחקלאים מקומיים האשימו אותו בשימוש ביותר מדי מים, במה שיוצר כאב ראש חדש ליצרנית המשקאות הקלים הגדולה בעולם, באחד השווקים החשובים ביותר שלה.

הרשויות ביטלו את הזיכיון למפעל הינדוסטן קוקה קולה במדינת המחוז אוטאר פראדש, שבה מי התהום מצויים ברמה קריטית בעשור האחרון, לפי מקורות רשמיים. לפני עשר שנים נסגר מפעל אחר של קוקה קולה בהודו, במדינת המחוז הדרומית קראלה, לאחר שתושבים טענו שהוא מייבש את מאגרי מי השתייה ומזהם אותם.

"זהו ניצחון גדול ואישור מבורך לכך שהקהילות המקומיות יכולות בהצלחה להתמודד עם עסקים גדולים וחזקים", אמר ננדלאל מסטר, אחד הפעילים בקמפיין באוטאר פראדש נגד קוקה קולה בחסות India Resource Center, ארגון הודי שפועל נגד גלובליזציה של תאגידים.

סגירת המפעל של קוקה קולה בקארלה לפני עשר שנים הציתה את המודעות לסיכוני המים בקרב חברות עולמיות. רבות מהן, ביניהן קוקה קולה, עשו מאז מאמצים לשפר את השימוש שלהן במים, כמו גם זה של הקהילה המקומית.

הינדוסטן קוקה קולה מסרה שסגירת המפעל הייתה "חסרת תקדים", וההאשמות שהשימוש של המפעל במים היה לא אחראי הן "מטעות וכוזבות". לדברי הזכיינית הזו של קוקה קולה, המפעל שלה השתמש במים "בצורה אחראית ובשיקול דעת רב", והתעניין תמיד בקיימות של משאבי המים.

קוקה קולה מסרה בעבר שהודו יכולה להפוך לאחד מחמשת השווקים הגדולים שלה בעולם בתוך כמה שנים, וכי היא מתכננת להשקיע בה כ-5 מיליארד דולר עד שנת 2020.

עונת הקיץ הלוהטת בהודו היא גם עונת השיא של שתיית המשקאות הקלים, אך המפעל שנסגר היה אחד הקטנים של קוקה קולה בהודו, עם פס מילוי אחד בלבד ויכולת מילוי של 26.5 מיליון ליטר משקה בשנה.