האם מחיקת מניית פריגו מהמסחר בת"א תהיה מכה לבורסה?

מניית חברת התרופות זינקה אמש ב-8.7% במחזור גבוה, בעקבות חשיפת "גלובס" על כך שגייסה בנק השקעות כדי לבחון את מכירתה ■ בנק הפועלים: "כל זמן שישנן הערכות לגבי מכירה אפשרית של החברה, הדבר יתמוך במניה"

מניית חברת התרופות פריגו זינקה אתמול בבורסת ניו יורק בשיעור של 8.7%, במחזור מסחר גבוה פי שישה מהממוצע, בעקבות חשיפת "גלובס" על כך שהחברה גייסה בנק השקעות כדי לבחון את מכירתה בדרך של מיזוג לתוך חברת תרופות גדולה.

בעקבות הזינוק ננעלה מניית פריגו במחיר של כ-158.9 דולר, המשקף לחברה שווי שוק של כ-21.3 מיליארד דולר - כלומר, לשווי השוק של פריגו נוספו אמש כ-1.7 מיליארד דולר. בהתאם, מניית פריגו קפצה היום בבורסה בתל אביב ב-7.5% במהלך יום המסחר.

בשיאה, בתחילת חודש מארס, נסחרה מניית פריגו במחיר של 167.5 דולר למניה, אך מאז היא נחלשה מעט. כפי שפורסם אתמול ב"גלובס", ההערכות בשוק הן שפריגו תוכל לקבל פרמיה של 25% על מחיר השוק ברכישתה. פריגו מסרה אתמול כי "החברה אינה מגיבה לשמועות".

בתעשיית הפארמה הבינלאומית יש בשנים האחרונות לא מעט מיזוגים ורכישות, גם של חברות בשווי גדול. לחברות גדולות בתעשייה יש סכומי כסף נכבדים בקופה, וגם העלייה במחירי המניות של רבות מהן הופכת את המניות שלהן ל"מטבע" נוח לרכישות, במטרה להשיג צמיחה מעבר לפעילויות הליבה. גם המשקיעים מקבלים בדרך כלל בברכה רכישות.

פריגו עצמה ביצעה רק לפני כחצי שנה את הרכישה הגדולה בתולדותיה, כששילמה כ-8.6 מיליארד דולר תמורת חברת Elan. הנכס המרכזי של אלאן הוא תמלוגים ממכירות התרופה טיסברי (Tysabri) לטיפול בטרשת נפוצה, אך לא פחות מכך, היא אטרקטיבית מטעמי מיסוי בשל מיקומה באירלנד. וכך, רכישתה בידי פריגו הפכה כעת את פריגו עצמה לאטרקטיבית מאותה סיבה ממש.

מקום שני במדד אחרי טבע

בין הרוכשות הפוטנציאליות של פריגו יכולות להיות חברות תרופות, אך גם חברות מוצרי צריכה, המפיצות את מוצריהן, כמו פריגו, דרך חנויות הסופרמרקט והפארם, ולכן יש להן סינרגיות עם פריגו. ואולם, לחברות כאלה יש פחות עניין בטיסברי. ל"גלובס" נודע, כי פריגו התעניינה לפני כמה חודשים במכירת הטיסברי לבדו, בשל הלימתו הנמוכה ליתר הפורטפוליו, וברכישת פעילויות אחרות, מתאימות יותר לחברה גנרית, במקומו.

פריגו, חברת תרופות שבסיסה בארה"ב, החלה להיסחר באופן דואלי בבורסה של ת"א בשנת 2005, אחרי שרכשה את חברת התרופות המקומית אגיס, שהייתה בשליטת מורי ארקין, תמורת 818 מיליון דולר.

מחיקה פוטנציאלית של פריגו מהמסחר בבורסה בתל אביב, במקרה שרכישתה תצא לפועל, תהיה מכה כואבת לבורסה המקומית, לנוכח התייבשותה בשנים האחרונות. משקלה של פריגו במדד ת"א 25 הוא 10.3%, והיא שנייה רק לטבע.

במקרים קודמים של רכישות ענק בשנים האחרונות (גיוון אימג'ינג שנרכשה על-ידי קובידיאן, וריטליקס שנרכשה על-ידי NCR) נמחקו החברות הנרכשות מהמסחר בבורסה בתל אביב.

רק לפני כמה ימים פורסם מחקר שערכה יחידת המחקר של הבורסה, שממנו עלה שמתחילת 2013 ועד אפריל 2014 נמחקו מהמסחר 61 חברות - ש-23 מהן נמחקו מאז תחילת השנה הנוכחית.

"להערכתנו, כל זמן שישנן הערכות בדבר מכירה אפשרית של החברה, הדבר יתמוך במניה", כתב היום האנליסט ירון פרידמן מבנק הפועלים בסקירה שפרסם על פריגו. לדברי פרידמן, "הידיעות סביב פריגו מתפרסמות בזמן קדחת מיזוגים ורכישות, האופפת את ענף הפרמצבטיקה העולמי. בחודשים האחרונים בוצעו מספר עסקאות ענק בתחום, ומהלכים לעסקאות נוספות ממשיכים להירקם".

פרידמן מזכיר כי רק אתמול הודיעה חברת התרופות הגנריות מיילאן על רכישת תיק תרופות גנריות של חברת אבוט, ומציין מהלכים נוספים, שחלקם הבשילו לעסקאות וחלקם לא. "פריגו עצמה צמחה לאורך שנים בסדרת רכישות, שבהן אגיס הישראלית, PBM, פאדוק, רוזמונט, וגולת הכותרת - רכישת אלאן האירית אשתקד", כותב פרידמן. "בעקבות כך נהנתה החברה מצמיחה בפעילותה ובשווי השוק שלה".

המלצת בנק הפועלים למניית פריגו היא "תשואת יתר". מחיר היעד למניה היה 155 דולר, ואותו עקפה פריגו אתמול, וכעת, לאור ההערכות על רכישה אפשרית, ההמלצה היא ללא מחיר יעד. "מנגד, קיים החשש שאם הניסיונות של החברה להימכר לא יישאו פרי, הדבר עלול לגרור תגובה שלילית במניה", מזכיר פרידמן.

פריגו, המנוהלת ב-7.5 השנים האחרונות על-ידי ג'וזף פאפא, היא חברת תרופות גנריות שמתמחה ומובילה בארה"ב את שוק מכירת התרופות ללא מרשם במותג החנות (Store Brand). כלומר, היא מייצרת את התרופה, והרשתות הגדולות, דוגמת וולמארט, מוכרות אותה תחת שם המותג שלהן. במקביל פועלת פריגו בתחומים משיקים, ובהם מכירת תרכובות מזון לתינוקות, ויטמינים ותרופות המיועדות לחיות מחמד.

מניית פריגו
 מניית פריגו

המספרים של פריגו
 המספרים של פריגו