דיסקונט שוקל לבצע תוכנית פרישה מוקדמת לעובדים

בבנק עמלים בימים אלה על תוכנית התייעלות, ומכיוון שלא ניתן לפטר עובדים, סביר כי תוצע פרישה מוקדמת מרצון

לילך אשר טופילסקי / צילום: רון קדמי
לילך אשר טופילסקי / צילום: רון קדמי

הנהלת בנק דיסקונט עמלה בימים אלה על תכנית התייעלות לבנק. בין הנושאים שנשקלים, נבחנת גם האפשרות לבצע פרישה מוקדמת מרצון לעובדים. מכיוון שלא ניתן לבצע פיטורי עובדים בבנקים, הרי שסביר שיוצע במקום זאת פרישה מרצון.

יחד עם זאת, עדיין לא הוחלט רשמית אם תהיה תוכנית שכזו ומה יהיה היקפה. הסיבה לכך היא שפרישה מרצון, תצריך את הבנק לבצע הפרשה לא מבוטלת שיכולה להגיע לכמה מאות מיליוני שקלים. נזכיר כי מבחינת דיסקונט הפרשה בהיקף שכזה אינה טריוויאלית, וזאת לאור בעיות ההון שליוו אותו בשנים האחרונות, ושהביאו לכך שרק בזכות תוכנית מרוכזת ובמחיר של הקפאת הצמיחה, הבנק הצליח להגיע ליעדים שקבע בנק ישראל (הלימות הון ליבה של 9%). דיסקונט יכול להשיג את ההון לצורך מימוש התוכנית באמצעות גיוסו בבורסה, אולם לאור רמת המחירים הנמוכה של המניה, כלל לא בטוח שירצה לצאת בהנפקה בתקופה זו.

תוכנית ההתייעלות של הבנק תוצג בסוף החודש הבא, לאחר שפרטיה יסוכמו הן עם הדירקטוריון והן עם ועד העובדים. מי שמלווה את הבנק בבניית התוכנית היא חברת הייעוץ מקינזי. את התכנית מובילים בבנק המנכ"לית לילך אשר טופילסקי ואורי לוין, ראש חטיבת תכנון ואסטרטגיה, שהובא לדיסקונט על ידי אשר טופילסקי, ושנבחר לרכז את נושא ההתייעלות בבנק.

בדומה לתוכניות התייעלות שנעשו בבנקים אחרים, התוכנית בדיסקונט תכלול ככל הנראה היבטים נוספים כגון חיסכון בנדל"ן, מיזוג סניפים וכן התייעלות בתחום הרכש. התכנית אמורה גם להתייחס למנועי צמיחה עתידיים של הבנק, כאשר בנושא זה צפויים בבנק להתמקד בתחום הקמעונאות, תחום אותו מכירה אשר טופילסקי היטב, שכן היא כיהנה לפני תפקידה הנוכחי כראש החטיבה הקמעונאית בבנק הפועלים.

נזכיר כי כל המערכת הבנקאית עובדת בשנים האחרונות על תוכנית התייעלות. יחד עם זאת, בדיסקונט ההתייעלות קריטית במיוחד, וזאת לאור יחס היעילות התפעולית של הבנק, שהוא הגרוע ביותר במערכת הבנקאית.