צה"ל מנע מסע הרג שתכנן חמאס; ליברמן: "הדיווחים על הפסקת האש אינם מציאותיים"

גם החמאס וגם גורמים ישראלים רשמיים הכחישו את הדיווח של רשת ה-BBC לפיו הפסקת אש תיכנס לתוקף החל ממחר ב-6:00 בבוקר

מידע מודיעיני מוקדם שהיה בידי צה"ל מנע מסע הרג שתכנן חמאס בקיבוץ סופה שבדרום: חוליה שמנתה לא פחות מ-13 מחבלים חדרה לפנות בוקר לישראל, במרחק של כמה מאות מטרים מבתי הקיבוץ באמצעות מנהרת תופת. המנהרה נחפרה בתחומי עזה ופיר היציאה שלה נמצא במרחק של כ-300 מטר מזרחית לגזר המערכת. בצה"ל מעריכים כי המחבלים התכוונו לבצע פיגוע נרחב ולחטוף ישראלים לתחומי הרצועה.

ההיערכות של כוחות צה"ל בסמוך לסופה הפתיעה את חוליית המחבלים: בסרטון שהפיץ דובר צה"ל שעות אחדות לאחר הסיכול, נראים המחבלים יוצאים מפיר המנהרה ובעודם נערכים לתקיפה הם מזהים את הכוחות המתקרבים אליהם. בעת שניסו לסגת לתחומי הרצועה, ירה לעברם כלי טייס של חיל האוויר מספר טילים מדויקים. עד שעות הצהריים נמשכו הסריקות באזור המנהרה, ולהערכת גורם צבאי בכיר לפחות חלק מחברי החוליה נהרגו בתקיפה. חמאס טען כי "הכוח ביצע את משימתו ושב לאחר מכן בשלום לעזה". בצה"ל מעריכים כי חלק מהמחבלים קבורים בתוך המנהרה ואפשר שחלק מן הגופות נגררו בחזרה לעזה.

אלא, שבניגוד לתעמולה של החמאס לפיה המשימה בוצעה כהלכה, הכמות הגדולה של אמצעי הלחימה שנמצאו בסמוך למנהרה בשטח ישראל מעידה על התוכנית האמיתית שככל הנראה כללה ירי נרחב של רקטות RPG וטילים נגד טנקים. המחבלים נשאו גם כמויות גדולות של מחסניות, רובים, רימוני רסס ואף אמצעים שעל פי החשד היו אמורים לשמשם לביצוע חטיפה.

בסיכול הפיגוע היו מעורבים כוחות ממגלן, רימון ואגוז וכוחות שריון מחטיבה 401 שהתפרסו במרחב בעקבות ההתרעה המודיעינית. גורם צבאי בכיר אמר היום בשיחה עם "גלובס" כי "הפיגוע שסוכל תוכנן להיות מסוג האירועים הקשים ביותר שחווינו בעבר - אם לא הקשה שבהם". לדבריו, "חמאס נחל גם הפעם כישלון חרוץ בזכות ההיערכות המוקדמת של צה"ל - כישלון שמתווסף לשרשרת מתארכת של כישלונות מצד הארגון להנחיל אבדות קשות לישראל במהלך השבוע וחצי האחרונים של המבצע בעזה".

עם תחילת המבצע, צה"ל הפציץ מנהרת תופת שתוכננה לשמש את החמאס לפיגוע נרחב באזור כרם שלום: חלקים מהמנהרה קרסו בעקבות התקיפה, ומאוחר יותר דווח כי 8 אנשי חמאס נהרגו. הניסיונות של החמאס להנחיל לישראל אבדות בתחילת הלחימה נמשכו בשני מקרים שונים, עת מחבלים המשתייכים למה שהוצג בידי הארגון כ"קומנדו ימי", ניסו לבצע פיגוע חדירה מהים לקיבוץ זיקים, דרומית לאשקלון. בשני המקרים זיהו תצפיתניות של צה"ל את המחבלים מגיעים וכוחות צה"ל פתחו לעברם באש והרגו אותם.

במערכת הביטחון מצביעים על תסכול מתמשך בחמאס על רקע קושי להציג לציבור בעזה הישג כלשהו במסגרת הלחימה שלו, זה היום העשירי. לתחושה זו תורמת גם העובדה שעד כה מערכת כיפת ברזל הצליחה ליירט כ-90% מהרקטות שהיו עתידות לפגוע באזורים מיושבים רבים. זאת, אף שחמאס הוציא מהארסנל במסגרת העימות הנוכחי גם את הרקטות ארוכות הטווח שמאיימות על חיפה.

אף רצף הסיכולים המוצלחים של תוכניות חמאס לבצע בישראל פיגוע הרג גדול שישנה את פני המערכה הנוכחית מול ישראל, צה"ל מגביר את דריכותו לאורך הגבול עם עזה מחשש להימצאות של מנהרות תופת נוספת שעתידות להוביל לשטח ישראל חוליות מחבלים. אם הדרג המדיני יאשר לצה"ל לצאת לפעולה קרקעית, ולו מוגבלת, בתחומי עזה - בכוונת הצבא למקד חלק ניכר ממאמציו באיתור מנהרות תופת.

בתוך כך, בצהריים דיווחה רשת BBC על סיכום להפסקת אש בין ישראל לחמאס והגי'האד האסלאמי החל ממחר בשעה 6:00 בבוקר. לטענת הרשת, הדיווח התבסס על דברים שאמר בכיר ישראלי. עם זאת, זמן קצר לאחר מכן, גורמים ישראלים רשמיים הכחישו את הדיווח. גם חמאס הכחיש את הפרסום.

שר החוץ, אביגדור ליברמן, אמר כי הדיווחים על הפסקת האש אינם משקפים את המציאות. בתדרוך שקיים לשגרירי ישראל בעולם באמצעות שיחת וידאו, אמר להם ליברמן: "שוחחתי עכשיו עם רה*מ, והדבר, לפחות נכון לעכשיו, לא מוכר לנו". השר הנחה את השגרירים לפעול מול ראשי הממשלה במדינות שבהן הם משרתים, ובהסברה לדעת הקהל המקומית, על מנת להביא לגיבוי מקסימלי לפעולותיה של ישראל נגד טרור הטילים מעזה.

מוקדם יותר היום הונהגה הפסקת אש הומניטרית למשך 5 שעות, זאת לבקשת האו"ם וארגונים בינלאומיים נוספים, כדי לאפשר העברה של סיוע הומניטרי לתושבי עזה. אלא, שהפסקת האש הופרה כעבור שעתיים עת נורתה אש מתחומי הרצועה לעבר יישובים באזור אשכול. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. עוד טרם נכנסה הפסקת האש לתוקף, חמאס שיגר מטח של רקטות לעבר אזור השרון.

מאז תחילת מבצע "צוק איתן" תקף חיל האוויר כ-2,000 מטרות ברחבי הרצועה. מניין ההרוגים הפלסטינים בימי הלחימה נאמד בכ-230 איש, ומניין הפצועים עומד על כ-1,700 איש. בישראל נהרג אדם אחד, דרור חנין ז"ל, מפגיעת פצמ"ר ליד מחסום ארז בעת שחילק מזון ושתייה לחיילים המשרתים בגזרה. מאז תחילת המבצע בעזה שוגרו לעבר ערי ישראל כ-1,200 רקטות מסוגים שונים.