מוקדם לברך? מעל ההסדר בצים מרחפים עדיין סימני שאלה

זאת למרות שהחברה לישראל מיהרה להכריז היום בבורסה על השלמת הסדר החוב בחברה הבת

החברה לישראל, שבשליטת עידן עופר, מיהרה היום (ה') להכריז על השלמת הסדר החוב בחברה הבת צים, למרות ששלושה סימני שאלה לפחות עדיין מרחפים מעליו.

"החברה מתכבדת להודיע כי אתמול (יום רביעי; א' פ'), לאחר שהתקיימו כל התנאים המתלים לביצוע חלקה של החברה בהסדר, הושלם ההסדר בצים", נכתב בהודעה לבורסה. זמן קצר לאחר מכן שיגרה צים הודעה לעיתונות שבה ציינה כי "בתום 18 חודשים אינטנסיביים, הושלם סופית הסדר החוב שיאפשר לחברה לעבור איזון כלכלי ולרווחיות בעתיד".

אלא שלמרות ההצהרות החגיגיות, נותרו כאמור עוד כמה עניינים פתוחים.

1. הגופים המוסדיים בחברה לישראל. רשות ני"ע מתמהמהת וטרם סיימה את בדיקת כשירות ההצבעות של הגופים המוסדיים, שהם בעלי מניות המיעוט בחברה לישראל, בהצבעה על אישור ההסדר, ובראשם זו של חברת הביטוח הראל שתמכה בו. ההערכה היא כי בקרוב תוציא הרשות הודעה שבה תבקש לפסול את הצבעת הראל, כשם שעשתה עם הצבעות מיטב דש, ילין לפידות וקופ"ג מחוג של חברת חשמל.

2. הבנקים הזרים בחברה לישראל. הבנקים הזרים בעלי מניות החברה לישראל - BNP , שהלווה לצים 330 מיליון דולר תוך שהאחרונה רושמת לזכותו שעבודים; וסיטי, שהלווה לחברת הספנות 88 מיליון דולר - נמצאים בניגוד עניינים לאחר שנמנעו מלדווח על כך בעודם מצביעים בעד ההסדר. על פניו, הצבעתם של אלו הייתה אמורה להיפסל. יחד עם פסילת ההצבעות של מוסדיים ישראליים, אישור ההסדר על ידי בעלי המניות הבלתי נגועים בחברה לישראל עומד בגבול אזור הדמדומים, שכן נדרש רוב של מעל 50%.

3. הערכת השווי ששימשה בסיס להצבעת בעלי המניות. על פי החלטת ביהמ"ש העליון השבוע בנוגע למעמד מניית הזהב של המדינה בצים, מבוטל פסק הדין של ביהמ"ש המחוזי. העליון קבע כי אם יועמד למכירה נתח של 24% עד 35% ממניות צים והמדינה תתנגד למכירה, ישובו הצדדים לביהמ"ש על מנת להכריע במחלוקת ביניהם. הערכת שווי מניות צים שקיבלה החברה לישראל מחברת הייעוץ טריגר פורסייט, ששימשה בסיס להצבעת בעלי המניות על ההסדר, בוצעה תחת ההנחה שלמדינה תהיה זכות וטו רק על מכירת החזקה של 35% ומעלה ממניות צים. אלא שבחברה לישראל ציינו כי לא מדובר "בשינוי מהותי" בין שני פסקי הדין, ולכן אין צורך בהערכה מחדש של שווי מניותיה בצים.

נזכיר כי חלקה של החברה לישראל בהסדר החוב בצים כולל הזרמה של 200 מיליון דולר, אשראי של 50 מיליון דולר נוספים וערבות של 10 מיליון דולר, וכן דילול החזקותיה לכ-32% ממניות צים. הבנקים, בעלי האניות ומחזיקי האג"ח מצדם ימחקו 50% מחוב של כ-3.4 מיליארד דולר, ויקבלו כ-68% ממניות החברה.