קרסטרון: לשלוט בכל המכשירים הטכנולוגיים בפלטפורמה אחת

החברה האמריקנית, שלה יש גם סניף ישראלי, מאפשרת שליטה בחדרי ישיבות בתאגידים, חדרי תקשורת של משרדים ממשלתיים, מרכזי מבקרים, חדרי בקרה, כיתות לימוד והדרכה - וגם בבית "חכם"

ההשתלטות של הטכנולוגיה על חיינו מתגברת מיום ליום - החל מהסמארטפון האישי שנמצא כיום כמעט בכל כיס, דרך הטאבלטים, המחשבים האישיים, מערכות הטלוויזיה ואפילו המכשירים החשמליים בבית ובסביבה העסקית של הרבה מאיתנו. כדי לעשות "סדר" בכל המכשירים הטכנולוגיים האלה נעזרים, איך לא, בטכנולוגיה.

ישנם כיום בשוק מוצרים שמאפשרים לשלוט במספר מכשירים אלקטרוניים וחשמליים באמצעות פלטפורמה אחת. הצרכן הממוצע מכיר את זה ב"בית החכם" שבו המכשירים נשלטים בדרך כלל באמצעות הסמארטפון או הטאבלט, אבל חברות ומוסדות נעזרים בטכנולוגיה כזו הרבה יותר - כשמדובר בשליטה בחדרי ישיבות בתאגידים, חדרי תקשורת של משרדים ממשלתיים, מרכזי מבקרים, חדרי בקרה, כיתות לימוד והדרכה וכדומה.

לצורך שליטה ובקרה על חדרים עתירי אמצעים טכנולוגיים, רצויה מערכת כוללת שתאפשר נוחות, יעילות, ובעיקר חיסכון כספי בהוצאות הנלוות. החברה המובילה בעולם שפועלת בתחום זה היא חברת קרסטרון (Crestron), שמוצריה נפוצים בחדרי הישיבות והתקשורת של תאגידים ומוסדות מובילים בארץ ובעולם.

חברת קרסטרון הוקמה בשנת 1969 ע"י ג'ורג' פלדשטיין, תלמיד ישיבה ובן למשפחה יהודית מניו-יורק, אשר נפטר בתחילת נובמבר 2014 לאחר מאבק ארוך במחלת הסרטן. מנכ"ל ונשיא החברה כיום הוא רנדי קליין, שקיבל את תפקיד המנכ"ל בחודש מארס השנה לאחר 25 שנה בחברה בתפקידי מפתח ובינהם סגן נשיא וסמנכ"ל מכירות. בנו של ג'ורג' המנוח, הוא סגן היו"ר וסמנכ"ל התפעול.

קרסטרון פועלת בתחום האינטגרציה הטכנולוגית. החברה מפתחת פתרונות משולבים של מערכות שליטה ובקרה, אודיו-וידאו, בקרת אקלים, חשמל ותאורה ועוד, הנשלטים ממסכי מגע, פאנלי לחצנים, טלפונים ניידים, טאבלטים וממשקי משתמש נוספים - במטרה להקל ולשפר את הסביבה העסקית והביתית. החברה ממוקמת בניו ג'רזי, ויש לה משרדים בכל רחבי ארה"ב, קנדה, אירופה, אסיה, המזה"ת, דרום אמריקה, אוסטרליה וגם בישראל.

בפרוטפוליו המוצרים של החברה למעלה מ-2,500 מוצרים בתחום הבקרה והשליטה, וכן ניהול והפצה של ווידאו ואודיו (לאתר החברה - לחצו כאן). קרסטרון מאחדת את השליטה והבקרה בכל המכשירים הטכנולוגיים לפלטפורמה אחת במטרה לשפר וליעל את ניהול המשאבים, להשיג יעילות תפעולית ונוחות בשימוש. מוצרי החברה מאפשרים אינטגרציה בין כל המכשירים החשמליים תוך שילוב בין טכנולוגיות מתקדמות כמו 4K, סיבים אופטיים, HDMI, סטרימינג, HDBaseT ו-H.264.

המוצרים של החברה מציעים פיתרון כולל (One Stop Shop) לשליטה, בקרה וניהול וידאו ואודיו בבתים פרטיים, בחדרי ישיבות בתאגידים, במבנים ציבוריים, מוסדות חינוך, בתי מלון, בתי חולים, גופים ביטחוניים ועוד.

מוצר הדגל של החברה היא מערכת ה-DigitalMedia לניהול והפצת תכני אודיו-וידיאו ברזולוציות גבוהות, ובהן רזולוציית 4K. בתחום חדרי הישיבות החברה מציעה את מערכת ה-Fusion, אשר פותחה תוך שיתוף פעולה הדוק עם מיקרוסופט ומאפשרת ניהול וזימון חדרי ישיבות בכל הארגון וכן שליטה ובקרה על מערכות האודיו-וידיאו, מערכות החשמל, האנרגיה והתאורה בחדרים אלו.

ללקוחות פרטיים מציעה החברה פתרונות שליטה ובקרה ל"בית חכם" - שליטה במערכות הווידיאו והאודיו, סאונד, חשמל ואנרגיה, מיזוג וכדומה. עלות "בית חכם" הנשלט ע"י מוצרי קרסטרון מתחילה באלפי שקלים בודדים, ויכולה להגיע גם למאות אלפי שקלים - בהתאם לדרישות הלקוח.

בשיחה עם מנכ"ל החברה, רנדי קליין, הובהר לנו כי קרסטרון אינה פונה בהכרח אל הצרכן הממוצע, ובהחלט מכוונת לשוק הפרימיום והיוקרה. לאותם לקוחות אמידים החלה החברה להציע גם פתרונות של וילונות יוקרה חשמליים, שקטים ביותר, הנשלטים בידי המערכות שלה.

המטה של קרסטרון העולמית ממוקם ב-Rockleigh ניו ג'רזי, ומתפרס על קומפלקס בן שישה בניינים אשר בבעלות החברה. החברה מעסיקה כ-3,500 עובדים ברחבי העולם, כשחלק גדול מהם הם עובדי מחקר ופיתוח וכ-500 מהנדסי חומרה ותוכנה שאמונים על פיתוח וייצור מוצרים חדשים בתחום השליטה והבקרה.

על אף שהחברה היא חברה פרטית ואינה מפרסמת דוחות שנתיים על פעילותה, המספרים נחשפו לעיני "גלובס", ולפיהם החברה סיימה את השנה הפיסקלית האחרונה (אשר הסתיימה בחודש יוני) ברווחיות, ועם מכירות בהיקף כולל של כ-700 מיליון דולר. עפ"י החברה, הגידול הממוצע בשנים האחרונות עומד על כ-15% משנה לשנה, כשלמעלה מ-20% ממחזור המכירות מושקע כולו במחקר ופיתוח.

מרכז פיתוח בישראל?

המשרד הישראלי, קרסטרון ישראל, הוקם בראשית שנת 2012 ומנוהל בידי רונן ברוקשטיין; בנו עומר, אשר שהה בשנת 2008 בארה"ב ועבד במטה החברה, הינו המנהל הטכני והפיתוח העסקי בחברה. המשרד שממוקם בכפר-סבא הוקם לאור גידול בפעילות קרסטרון בישראל וכדי להגדיל את החשיפה לחברה ומוצריה בשוק הישראלי. הסניף המקומי עובד עם האינטגרטורים המובילים בארץ בתחום המסחרי, הממשלתי-צבאי והפרטי, ומספק שירותי ייעוץ, הדרכה ותמיכה ללקוחות.

רונן ברוקשטיין הגיע לקרסטרון ישראל לאחר יחסים עסקיים של למעלה מ-20 שנה עם החברה העולמית. בתפקידו הקודם הוא ניהל את חברת ברקאי בע"מ, אשר מספקת פתרונות אינטגרציה למערכות תקשורת משולבות. ברקאי משמשת עד היום כאינטגרטור מוביל של החברה בישראל, וכמפיצה של מוצריה בארץ, לצד אינטגרטורים נוספים הפועלים במגזרי השוק השונים.

עם לקוחותיה הגלובליים של החברה נמנות מיקרוסופט, טיים וורנר, ESPN, נסטלה וחברות ביטחוניות ואוניברסיטאות ברחבי ארה"ב והעולם. בין לקוחותיה של החברה בישראל נמנות חברת טבע, בנק הפועלים, התעשייה האווירית, חברת החשמל, פריון, קונדואיט, אסותא מרכזים רפואיים, אונ' ת"א ובן גוריון, עיריית תל אביב וחיפה, ומשרדי ממשלה, בתי מלון וחברות היי-טק רבות נוספות.

בהתייחס לשוק הישראלי, עליו אמונה קרסטרון ישראל, קליין מציין כי "אף אחד מהמתחרים שלנו לא השקיע בישראל כמונו - הקמנו משרד מקומי בהיקף מלא, כמו שאר משרדינו בעולם - הכשרנו עובדים והשקענו מאות אלפי דולרים בציוד והקמת מרכז הדרכות מתקדם. אף אחד בענף שלנו לא עשה מה שאנחנו עשינו בישראל, השקענו פה הרבה ונמשיך להשקיע כי אני חושב שיש בישראל הזדמנויות רבות ופוטנציאל גדול עבור קרסטרון".

קליין מוסיף, כי "השוק הישראלי הוא שוק מאוד ייחודי, ולו רק באופן שבו אנחנו פועלים ומנהלים אותו: יש לנו כיום עשר טריטוריות ניהול שונות בעולם - שש טריטוריות בארה"ב, אחת באירופה, אחת באסיה, אחת באמריקה הלטינית ואת ישראל. כל נציגות מנוהלת על ידי אנשים שלנו ששלחנו לשם, ובישראל עם רונן ועומר אשר מדווחים ישירות אלי. אני חושב שהניהול הישיר יותר מתאים לישראל מאשר להעביר אותה דרך אחד האזורים האחרים, והתוצאות אכן מדברות בעד עצמן".

- תשקלו בעתיד לפתוח מרכז פיתוח בישראל?

"יש לקרסטרון שותפים טכנולוגיים בישראל ולכן הסניף הזה חיוני מאוד בפיתוח של חלק מהמוצרים החדשים. אם נקים כאן מרכז פיתוח? זה לא בלתי מתקבל על הדעת".
רונן ברוקשטיין מוסיף, כי "הרווחנו את האמון שניתן לקרסטרון ישראל ע"י קליין אחרי כ-20 שנות עבודה משותפת. מתוך נסיוני במשך עשרות שנים, ליחסים בינינו אין אח ורע במערכות יחסים עם חברות אחרות מחו"ל, ואנחנו נמשיך להצדיק את האמון הזה".

הפעילות של קרסטרון ישראל מהווה באופן טבעי אחוז קטן מפעילות החברה בעולם. לאחרונה דיווחה קרסטרון ישראל כי היא רשמה בשנה הפיסקלית שהסתיימה ב-30 ביוני גידול של למעלה מ-47% במכירות בשוק המקומי ביחס לשנה הקודמת לכ-5.5 מיליון דולר, לעומת מכירות בהיקף של כ-3.75 מיליון דולר בשנה הקודמת. בסה"כ המכירות הוכפלו בשנתיים הראשונות לפעילות המשרד בארץ.

ברוקשטיין אומר בנידון, כי "קרסטרון ישראל מאפשרת לחברה העולמית לפתח ולשמר קשרים שוטפים עם לקוחותיה השונים, ולסייע להם בקבלת פתרון אולטימטיבי, ולראיה הגידול החד במכירות".

לפני הראיון עם מנכ"ל החברה וסמנכ"ל הטכנולוגיה פרד ברגצי, השתתפנו בסיור שערכה החברה בקמפוס החברה בניו ג'רזי. גם במציאות הטכנולוגית של ימינו, קרסטרון שולטת ומבצעת בעצמה את כל מעגל הייצור במוצריה - החל מהפיתוח, הרכבת המעגלים והמכלולים השונים, הרכבתם לשלד, בדיקה שלהם ועד לקבלת מוצר סופי. חלק קטן מאוד בלבד בייצור נעשה בשיתופי פעולה - שגם עליהם קרסטרון לוקחת אחריות מלאה לאורך כל התהליך.

החברה גם מפעילה מרכז מבקרים מרשים על שטח כולל של למעלה מ-800 מ"ר בבניין ההנהלה, שכולל את מוצריה המובילים לסקטור העסקי וגם את אלה אשר מיועדים לתחום הבתים הפרטיים - וביניהם אולם קולנוע "ביתי" המבוסס על פתרונות האודיו-וידאו ובקרה של מוצרי החברה, ובהם מערכות ה-DigitalMedia וה-Procise שמייצרת החברה.

בכל המחלקות השונות של החברה - הייצור, שירות הלקוחות, בקרת האיכות והבדיקות השונות, ועד להפצה והמשלוחים, ניכר כי מדובר במשפחה גדולה שסכום חלקיה מרכיב שלם יציב, מבוסס, ושמח. החברה מבצעת בדיקות חוזרות ונשנות לכל מוצר שהוזמן או שבפיתוח ושולחת מוצרים סופיים אחרי בקרת איכות מחמירה.

עוד ניכר, כי השירות ללקוח הוא בראש מעייני החברה וכי היא לא מתפשרת בדבר כדי לגרום ללקוח להיות מרוצה. הסטנדרטים המחמירים האלה ייראו דימיוניים אם ננסה להחיל אותם בחברות ישראליות, ששירות ללקוח אצל רבות מהן הוא בגדר המלצה בלבד. סטנדרט שירות כזה אופייני לחברות אמריקניות גדולות.

בתמונה מימין לשמאל: עומר ברוקשטיין, פרד ברגצי, רנדי קליין ורונן ברוקשטיין

המנכ"ל קליין ביקש בראיון להדגיש את המחויבות של קרסטרון ללקוח, לפעמים על חשבון חיסכון בכסף ויעילות. "תחשוב שאתה הולך למסעדה - כדי ליהנות מהארוחה אתה מצפה שהמנה שלך תגיע מושלמת מהמטבח ולא שהם יחצו את הרחוב כדי להביא את הלחם, ואחר-כך יילכו לקנות את היין וכך הלאה. זה מה שאנחנו מספקים - מערכת שלמה. הלקוח מבין ומעריך את זה כשהוא משתמש במערכות שלנו".

- יכולתם לחסוך הרבה כסף אם היתם שולחים חלק מהייצור למיקור חוץ

קליין: "זה יכול להיראות כך על פני השטח, אבל קרסטרון מספקת את כל הטכנולוגיה בחדר, בבניין או בבית, אז אנחנו רוצים לתכנן ולבנות את כל החלקים כדי שיתאימו זה לזה ויתממשקו זה עם זה ואחר-כך למערכת הניהול המרכזית. יש לנו שותפויות ולפעמים אנחנו משתמשים במומחים שונים מתחומים שונים - כשזה הגיוני, אבל גם במקרים כאלה אנחנו תמיד לוקחים שליטה ואחריות מלאה על הכל", לדברי קליין.

- מה מייחד את קרסטרון מחברות אחרות בענף?

"הרבה מאוד חברות ואנשים בתעשייה הם אנשי AV (אודיו-וידיאו) מסורתיים, אנחנו לא חברה מסורתית. אנחנו רוצים לעשות ועושים הכל בעצמנו - משלב הרעיון, התכנון ההנדסי, הייצור, בקרת האיכות ואפילו חלק מההפצה. לקרסטרון יש הרבה נציגויות ברחבי העולם ואנחנו לא מוציאים עבודות לקבלנות משנה".

לדברי קליין, הניסיון של העומדים בראש החברה הוא שעושה את ההבדל: "אני בענף הזה כמעט 40 שנה, פרד 25 שנה, יש לנו עובדי ייצור שעובדים בחברה כבר 3 עשורים, וכך גם לגבי כל בעלי התפקידים העיקריים בחברה".

"היום הטכנולוגיה היא בכל מקום", הוסיף קליין. "אתה נכנס לכל בניין, לכל בית, לכל חדר מלון, בכל מקום הטכנולוגיה הזאת קיימת - זה התחום שבו אנחנו עוסקים. אנחנו מייצרים את כל החלקים השונים בטכנולוגיה הזו - אנחנו מייצרים את מערכת התאורה, את מערכת הווידאו והאודיו, מערכת ניהול האנרגיה וכל השאר. בתחילת הדרך שלנו ייצרנו בקר אחד שהתממשק עם כל המערכות האחרות, היום אנחנו מייצרים פתרון מקיף מקצה לקצה".

מבחינת הטכנולוגיה של קרסטרון, ברגצי הוסיף כי "מה שאנחנו מציעים כפיתרון הוא כל דבר החל מניהול מקום העבודה (workplace management) - לחבר את המכשיר שלי למסך ושהוא ישלוט בחדר, ועד להפעלה ובקרה על הסביבה באמצעות מערכות בקרת תאורה, ניהול אנרגיה ועוד. אנחנו עוסקים גם בתחום ה-High End של הבתים הפרטיים, עבור העשירים, מאוד עשירים".

הפתרונות לניהול חדרי ישיבה של קרסטרון מאפשרות גם לבדוק אם החדר פנוי, ואף להזמין מראש את החדר לישיבה. "זה חוסך זמן ומשאבים, כדי שישיבות של קבוצות לא יתנהלו במקומות שהם לא צריכים להיות בהם. זה חוסך זמן בין ישיבות, ומאפשר גם לנטר ולעקוב אחרי השימוש במתחם כדי לחסוך בזמן, אנרגיה וכמובן כסף. יש לנו לקוחות עם עשרות בניינים ואלפי חדרי ישיבות - ואנחנו חוסכים להן המון", הוסיף ברגצי.

קליין הוסיף לכך, כי "יש הרבה חברות שעושות היטב תאורה ובקרים. אבל זה כל מה שהן עושות, אז הן צריכות לממשק את זה למערכות של התאגידים. אצלנו, כשתאגיד מגיע לקרסטרון יש לנו את היכולת הייחודית לתת לו את כל מה שהוא צריך בבית אחד - החל משליטה במתג החשמל, בשולחן הישיבות, אנחנו יכולים לרשת גם כל חלק אחר במתחם וכולם יודעים שכל האביזרים הללו מדווחים חזרה למערכת הניהול המרכזית שמאחדת את כל התקשורת במקום אחד, וזה יתרון עצום שאין לאף אחד אחר מהמתחרים שלנו".

- ציינת כי בתחום הפרטי אתם פונים רק ללקוחות פרימיום, למה אתם לא פונים גם לצרכן הממוצע?

"אין לי ספק שכולם היו רוצים את המוצרים שלנו. אבל האסטרטגיה שלנו והמיקוד שלנו הוא לא במוצרים לקהל הרחב. כל אחד היה רוצה פרארי, אבל פרארי לא מייצרת מכונית שכל אחד יכול להרשות לעצמו. אנחנו מותג יוקרה ויש לנו כל כוונה להישאר ככזה בנקודת זמן זאת. אנחנו רוצים שיהיה למוצרים שלנו יותר ערך ויותר שימושיות מעשית שיוצרת את החוויה שאנחנו מייצרים - אי אפשר ללכת לחנות ולקנות את החוויה הזאת בתוך קופסא".

- מהם היעדים של החברה ושלך אישית כמנכ"ל?

"היעד האישי שלי והיעד של קרסטרון זה אותו הדבר. קרסטרון היא המשפחה שלי, היא החיים שלי. המשפחה שלי עובדת בחברה, אשתי עובדת כאן ולכן היעדים הם זהים. מה אני רוצה עבור קרסטרון? התשובה מאוד פשוטה - אני רוצה שכל שנה, כל חודש וכל יום שהחברה תהיה יותר טובה".

- אתם חברה בבעלות פרטית, למה אתם לא יוצאים להנפקה לציבור?

"אנשים מוציאים את החברות שלהם להנפקה כשהם צריכים כסף או שהם רוצים לפרוש - אף אחד מהתנאים לא מתקיימים אצלנו. אנחנו כאן כבר 45 שנה וללא ספק המובילים בענף שלנו. אנחנו גדולים בהרבה מכל המתחרים שלנו, ומצבנו הכלכלי בריא מאוד. אנחנו עושים עבודה טובה מאוד בלעשות כסף בעצמנו - מעולם לא רכשנו חברה ומעולם לא צמצמנו פעילות.

"אחת התוצאות העקיפות של הפיכה לחברה ציבורית היא שאתה מתחיל לעבוד עבור מישהו אחר במקום עבור הלקוח. אתה מתחיל לעבוד עבור המוסד הפיננסי, או המשקיעים או בעלי המניות - אנחנו עובדים עבור הלקוח. וזהו. להשיג לקוח עולה כל כך הרבה, ועולה הרבה יותר להחזיר לקוח לא מרוצה שעזב. כחברה פרטית אני עושה את מה שהכי טוב לנו, ומה שהכי טוב לנו הוא מה שהכי טוב ללקוח".

- עד כמה אתה כמנכ"ל מעורב בכל השלבים - ייצור, שיווק, שירות לקוחות?

קליין: "אני מנהל מאוד מעורב, לפעמים ביותר מדי פרטים. קודם כל אני דורש דבר אחד מכולם וגם מעצמי - אני דורש מכל אחד לקחת אחריות ובעלות על התחום שלו. להוביל זה להיות חלק מהדבר עצמו ואני האדם שנוטל עליו את האחריות האולטימטיבית על החברה. העובדים שלנו הם הנכסים החשובים ביותר של החברה ואני רוצה לוודא שאני משמש להם דוגמה טובה, לוודא שאני מראה להם שאיכפת לי ושאני מעורב במה שהם עושים.

"ב-25 השנה שאני עובד כאן לא פיטרנו אפילו אדם אחד בשל קיצוצים או תקופה קשה. אפילו במהלך המשבר הכלכלי של 2008, בעוד מרבית החברות בתעשייה שלנו פיטרו עובדים רבים, אנחנו הקפדנו שלא לפטר איש, ואף גייסנו היכן שזיהינו פוטנציאל, אנשים איכותיים אשר פוטרו מחברות אחרות. העובדים מתייחסים לחברה כמו אל משפחה, הם מתייחסים לחברה כאל מקום של יציבות. מקום שעליו הם יכולים לסמוך. בתמורה, אנחנו דורשים את אותו הדבר - אנחנו רוצים לסמוך עליכם ואתם יכולים לסמוך עלינו".

הכותב היה אורח החברה בניו-ג'רסי