"אנחנו בבועת המניות השלישית בגודלה בהיסטוריה"

מחקר חדש ומדאיג בארה"ב מזהיר מניפוח מחירים בשוק המניות האמריקאי

וול סטריט / צילום: רויטרס
וול סטריט / צילום: רויטרס

ברט ארנדס, פרשן כלכלי באתר "מרקטוואץ'", טוען על בסיס מחקר חדש כי שוק המניות בארה"ב מנופח ולמעשה בועת המניות היום היא לדעתו השלישית בגודלה בהיסטוריה.

ארנדס משווה את המצב היום ל-5 הבועות הגדולות בהיסטוריה שאירעו בשנים 1853, 1906, 1929, 1969 ו-1999. הוא מתבסס על מחקר שפרסם אנדרו סמית'רס, יו"ר Smithers & Co, שטוען כי שוק המניות גבוה ב-80% מהערך בו הוא אמור להיסחר. סמית'רס היה מבין הבודדים שהזהירו מבועת הדוט.קום בסוף שנות ה-90.

בהתאם לקריטריונים של סמית'רס במחקר, בכל 5 הבועות שהוזכרו לעיל השוק היה גבוה ב-50% ויותר מהערך ההוגן שלו. בשתיים מהבועות הללו - בשנים 1929 ו-1999 - הוא היה מנופח יותר מכפי שהוא היום. במילים אחרות, כאמור, השוק נמצא היום בבועה השלישית בגודלה בהיסטוריה.

סמית'רס מתבסס על מספר קריטריונים ארוכי טווח לבדיקת השווי ההוגן של השוק, כמו למשל התשואות ב-30 השנים האחרונות והשוואה של רמות המחירים במניות לאינדיקטור שנקרא "Tobin’s q", שבודק כמה יעלה להחליף את כל נכסי החברות לחלוטין. מדובר באינדיקטורים פופולריים למדי בוול סטריט.

סמית'רס טוען כי השוק ממשיך היום לעלות בגלל שתי סיבות: ההרחבה המוניטרית של הפדרל ריזרב ורכישת מניות ע"י חברות במסגרת תוכניות BuyBack. לפיכך, ארנדס טוען כי מה שיכול לפוצץ את הבועה הוא הפסקת ההרחבה המוניטרית של הפד והעלאות ריבית שיגרמו גם לחברות להפסיק ללוות כסף זול כדי לקנות את מניותיהן.