"צפויה פגיעה משמעותית ומתמשכת בתיירות עקב המבצע"

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב דש: "מלחמה היא לא בדיוק סיבה טובה לקניות. ככל שהזמן עובר והמבצע מתארך, הסיכונים עולים"

מלונות אילת / צלם: טינקסטוק
מלונות אילת / צלם: טינקסטוק

"בעקבות המבצע בעזה צפויה פגיעה משמעותית ומתמשכת בענף התיירות שמהווה כ-5% מסך היצוא של ישראל". כך מעריך אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב דש, בסקירת המאקרו השבועית שלו.

בסך הכל הנתונים הכלכליים במשק שמתייחסים לחודש יולי ואולי גם לאוגוסט, יושפעו מהמבצע בעזה והתמונה תהיה עוד יותר לא ברורה, מה שיקשה על בנק ישראל לקבל החלטות. כעת, עם הנתונים שיש בידו, בנק ישראל צפוי להותיר את הריבית ללא שינוי, מעריך זבז'ינסקי.

לאחר שבוע של המבצע בעזה (לא כולל היום) מציג שוק המניות המקומי את הביצועים הטובים ביותר מאז תחילתו של "צוק איתן" בהשוואה לשוק המניות האמריקאי, האירופאי או השווקים המתעוררים. גם מדד תל בונד 60 הציג ביצועים עודפים על פני האג"ח בדירוג השקעה בארה"ב ובאירופה. חשוב לציין שהוא ירד לפני תחילת המבצע. "אנחנו מסכימים שלא צריכים לעשות מכירה פזיזה של ניירות ערך בגלל מבצע צבאי. יחד עם זאת, מלחמה זאת גם לא בדיוק סיבה טובה לקניות. ככל שהזמן עובר והמבצע מתארך, הסיכונים עולים".

בנוגע לאינפלציה הצפויה מציין זבז'ינסקי כי המלחמה בדרום יכולה לשבש בצורה משמעותית את ההתנהגות הרגילה של המדד. מניסיון של מלחמות שנמשכו יותר זמן, כגון מלחמת לבנון השנייה ועופרת יצוקה, ניתן ללמוד שבזמן המלחמות האינפלציה הייתה נמוכה ממה שהיא הייתה בדרך כלל באותה תקופה. ההתפתחויות האחרונות דווקא פועלות לירידה באינפלציה.

להערכתו מדד חודש יולי צפוי לעלות ב-0.2% והתחזית ל-12 חודשים נותרה על 1%.