"היה אפשר לגמור את זה ב-24 שעות עם 3,000 עזתים הרוגים; לא לשלם מסים עד שח"כ זועבי תעוף"

אלי סהר, קצין במיל' בגדוד 50 ובעל סניף של רשת קפה קפה בבאר-שבע, על הקשר בין צבא לעסקים: "אם יש מטח לקראת 17:00-18:00, אני מבין שהיום אבוד וסוגר. עוד שבועיים בקצב הזה, נגיע להתרסקות כלכלית"

מבצע "צוק איתן" חיילים / צילום: רויטרס
מבצע "צוק איתן" חיילים / צילום: רויטרס

"אני קצין בגדוד 50 ואני יודע מה אנחנו מסוגלים. אנחנו מסוגלים ליותר. זה התסכול של כל אלה ששירתו בצה"ל ויודעים מה אפשר. אנחנו יודעים שאפשר לחסל את הסיפור ב-24 שעות. אז יהרגו 3,000 עזתים - אז יהרגו. במלחמה כמו במלחמה. צריך לסגור להם את החשמל, לנתק היכולת להתחבר לאינטרנט, את היכולת להכניס כתבים. אם חלילה היו הורגים 20 ילדים בנתיב העשרה, היינו אולי מתעוררים". את הדברים האלה אומר ל"גלובס" אלי סהר, קצין במיל' שנפצע בזמנו מירי בפעולה בלבנון.

סהר הוא היום בעל סניף של רשת קפה קפה בבאר-שבע ותושב העיר. הוא מבקש להוקיע מכל וכל את ח"כ חנין זועבי: "אני, כאיש עסקים, מסרב לשלם מסים כל עוד חנין זועבי מקבלת משכורת כחברת כנסת ומכנה את מפקד המחוז הצפוני 'כלב'. צריך להוקיע אותה ולהקיא אותה מתוכנו. גם ח"כ א-סנע שמקבל משכורת על חשבוני כדי שיבוא ויעמוד בבית חולים סורוקה וידבר נגד צה"ל. חבל שלא יכולתי להגיע לשם, הייתי נותן לו שתי סטירות מול המסך. אנחנו מדינה הזויה. זה לא היה קורה באוקראינה ולא בארה"ב".

בד בבד מתמודד סהר עם הירידה החדה שחווה העסק בצל מבצע צוק איתן. לדבריו, "הירידה דרסטית, כמעט 90%. אנחנו מנסים לעבוד. הבוקר (א') פתחנו את הסניף והיו כבר שלוש אזעקות. ככל שיש יותר אזעקות, כך הקהל פחות מגיע. כבר שבוע לפני מבצע 'צוק איתן' הייתה מתיחות באוויר והרגשנו ירידה במכירות, ועכשיו היא כמעט מוחלטת. כשיש מטח על באר שבע, כל בתי הקפה סגורים. אלה שהיה להם את האומץ לפתוח, עשו זאת מתוך רצון טוב, אבל זה לא כלכלי בעליל".

- כמה לקוחות היו לכם היום בסניף?

"בתחילת הבוקר, עשרה אנשים. כדי להבין, בשעה הזאת בדרך כלל אנחנו עם מחזור של כמעט 15 אלף שקל, והיום המחזור הוא מאות בודדות של שקלים. נכון לעכשיו (שעת צהרים), עוד לא הגענו לפדיון של 1,000 שקל. לאורך כל המבצע ובאופן רציף, אנחנו מנסים לעבוד, אבל אין שום תקומה. ברגע שיש אזעקה, כל מי שהעז לצאת, לא יוצא. אם יש אזעקה, אני יודע שבארבע-חמש שעות שלאחר מכן אין אף אדם בסניף. אם יש מטח לקראת 17:00-18:00, אני כבר מבין שאף אחד לא ייכנס וסוגר את הסניף. חד משמעית, כלכלית היה עדיף לסגור את הסניף".

סהר קובל על כך שהממשלה טרם הכריזה על מצב חירום, שמבטיח פיצוי לבעלי העסקים. לדבריו: "אם עוד שבועיים נמשיך בקצב הזה, נגיע להתרסקות כלכלית. אנשים אולי לא מעיזים להגיד את זה. אני דורש שיגדירו את המצב כמצב חירום ולא נחכה לאחרי המבצע. אי-אפשר אחרת, אלא אם רוצים לרסק הכול. אני לא אוכל לשלם משכורות בעוד חודש".