ג'ארד קושנר, הרוכש המיועד של הפניקס, דחה הגעתו לארץ

בסביבת משפחת קושנר מבהירים היום כי ביטול הגעתו של ג'ארד נובע אך ורק מהמצב הביטחוני הקשה השורר בארץ, וכי אין להסיק מאי הגעתו דבר וחצי דבר על שינוי ברצון המשפחה לקיים את העסקה

יצחק תשובה / צלם: תמר מצפי
יצחק תשובה / צלם: תמר מצפי

האם בשל המצב הביטחוני צפוי עיכוב או שינוי מהותי בעסקת הענק לרכישת השליטה בקבוצת הביטוח הפניקס על ידי משפחת קושנר האמריקאית? ג'ארד קושנר, הדמות שעומדת בחזית העסקה מצד הרוכשים, ביטל בימים האחרונים את הגעתו לארץ יחד עם צוותו. קושנר ואנשיו היו אמורים להגיע לארץ לשורת פגישות, שנועדו לקדם את הפיכת מזכר ההבנות הלא מחייב שחתם לפני כשבועיים עם קבוצת דלק, שבשליטת יצחק תשובה, לעסקה מחייבת.

בסביבת משפחת קושנר מבהירים היום כי ביטול הגעתו של ג'ארד נובע אך ורק מהמצב הביטחוני הקשה השורר בארץ, וכי אין להסיק מאי הגעתו דבר וחצי דבר על שינוי ברצון המשפחה לקיים את העסקה. "זה ממש לא מעיד על שינוי בתפיסה, והכל מתקדם כרגיל", אמר גורם המעורה בנושא, שהוסיף כי "קושנר לא בא לפה בגלל המצב".

לפני כשבועיים, ועוד קודם להרעה הנוכחית במצב הביטחוני, חתמה משפחת קושנר, משפחה יהודית עתירת ממון המוכרת מאוד בחוף המזרחי של ארה"ב, על מזכר הבנות לא מחייב לרכישת 47% ממניות הפניקס בתמורה ל-1.7 מיליארד שקל. התמורה שתקבל דלק, אם וכאשר תושלם העסקה, שווה להון העצמי של הפניקס בסוף 2013, בתוספת ריבית לא ידועה. בין הצדדים הוסכם כי לאור ההבנות שהושגו, למשפחת קושנר תינתן תקופת בלעדיות לבחינת הפניקס - שאורכה 45 ימים.

בתקופה זו אמורה הרוכשת לבצע בדיקת נאותות להפניקס ולהתחיל במהלכים לאישור העסקה, בראש ובראשונה מול הפיקוח על הביטוח בישראל. בשלב זה אין כל ודאות שהעסקה אכן תושלם - הן מטעמים עסקיים, לאור מאפייני העסקה (שכוללת הלוואת מוכר בהיקף של כ-980 מיליון שקל שתעמיד קבוצת דלק לקושנר), והן לאור ההיסטוריה המורכבת של המשפחה הרוכשת (שכוללת מאסר של אב המשפחה בגין שורת עבירות חמורות, והסדר חוב). לפי הערכות בשוק, מנכ"ל הפניקס, אייל לפידות, הוא שהביא לעסקה את משפחת קושנר, והוא עשוי להצטרף לעסקה לאחר שירכוש את המניות הנותרות שבידי דלק (כ-5%).

מקבוצת קושנר נמסר כי "הגעתו המתוכננת של ג'ארד קושנר לסבב של פגישות עסקיות בישראל נדחתה עקב המצב הביטחוני בישראל, ומתוך מחשבה כי לא ניתן לקיים פגישות עסקיות שגרתיות בתקופה בה תשומת הלב של הישראלים והיהודים ברחבי העולם כאחד מופנית למתרחש בדרום. מתוך כבוד והבנה לסיטואציה המורכבת נדחו הפגישות המתכוננות למועד עתידי בו כל הגורמים בישראל - לרבות גורמי ממשל - יהיו פנויים לעסוק גם בנושאים אחרים. יודגש, כי תהליך הרכישה ממשיך כמתוכנן. החברה מחויבת לעסקה ויש לה אמון בישראל וכן בהזדמנויות העסקיות העתידיות שבה".