הותר לפרסום: ביממה האחרונה נהרגו 7 חיילים וקצינים בלחימה בעזה

(עדכונים שוטפים) - שני לוחמים נהרגו בשעות הלילה, ארבעה באירוע שבו חדרו מחבלים לשטח ישראל במנהרה ליד ניר עם, ולוחם נוסף נהרג בהיתקלות בצהריים ■ מטחי רקטות כבדים הלילה לעבר השפלה ועוטף עזה

"צוק איתן" / צילום: רויטרס

השלב הקרקעי של מבצע "צוק איתן" גבה בשעות האחרונות קורבנות נוספים מקרב לוחמי צה"ל: הערב (ב') הותר לפרסם כי שבעה קצינים וחיילים נהרגו ביממה האחרונה בלחימה ברצועת עזה. שני לוחמים נהרגו הלילה, ארבעה לוחמים נהרגו בחדירת המחבלים ליד ניר עם הבוקר, ולוחם נוסף נהרג בהיתקלות בצהריים.

אלה שמותיהם: סגן-אלוף דולב קידר, סמל-ראשון טל יפרח, סמל-ראשון יובל דגן, סמל נדב גולדמכר, רב-סמל בכיר בייניסיאן קסהון, סגן-משנה יובל הימן וסמל-ראשון ג'ורדן בן סימון. הודעות נמסרו למשפחותיהם.

מתחילת הלחימה נהרגו 25 קצינים וחיילים. מדובר צה"ל נמסר כי ביממה האחרונה נפצעו שלושה חיילי צה"ל באורח קשה, שמונה חיילים נפצעו בינוני ו-19 חיילים נפצעו באורח קל ברצועת עזה וסביב לה.

לאורך כל שעות הערב חמאס שיגר מטחי רקטות לעבר השפלה, ערי הדרום ויישובי עוטף עזה, כיפת ברזל יירטה בהצלחה מספר רקטות. לא דווח על נזק או נפגעים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו המשיך היום בסבב הריאיונות בתקשורת הבינ"ל. נתניהו התראיין לרשת סקיי בערבית, לתכנית special report"" של רשת פוקס, ולחדשות הלילה של NBC.

בריאיון לרשת סקיי בערבית אמר רה"מ נתניהו: "חמאס הוא האויב של הפלסטינים - הוא לוקח את הכסף שמיועד לתושבי עזה ובמקום לבנות להם גני ילדים הם חופרים מנהרות שמיועדות להתפוצץ בגני ילדים".

נתניהו המשיך ואמר כי "חמאס מחביא טילים בבתי חולים ואוסר על תושבי עזה להגיע לבית החולים שפתחנו עבורם. בזמן שישראל קיבלה את הצעת מצרים להפסקת אש, ואת הצעות האו״ם והצלב האדום להפסקות אש הומניטיריות - חמאס דחה והפר אותן. חמאס הוא האחראי לפגיעה בתושבי עזה.

רה"מ הוסיף: "נמשיך לפעול בכל דרך כדי להשיג את מטרת המבצע - החזרת השקט לתושבי ישראל לתקופה ממושכת".

מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, בוחן את האפשרות להודיע מחר בקהיר בנוכחות יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, ושר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, על הפסקת אש הומניטרית ארוכת טווח ברצועת עזה - כך מסרו היום (ב') מקורות פלסטיניים לוואלה! חדשות. באן מוביל בימים אלה, יחד עם כמה מדינות באיחוד האירופי, יוזמה חדשה-ישנה להפסקת אש בין ישראל לבין חמאס.

המזכ"ל תכנן תחילה להציג יוזמה שתהיה מבוססת על התכנית המצרית להפסקת אש, בנוסף לכך שיינתנו ערבויות מצריות לפתיחת מעבר רפיח בעתיד, עם נוכחות של כוחות מטעם הרשות הפלסטינית. זאת, לצד הקלות להן יזכו תושבי רצועת עזה בהכנסת סחורות מישראל והקמת מנגנון שיעביר את המשכורות לפקידי ממשלת חמאס באופן מוסדר, תוך הפרדה בין אלה שעבדו עבור המשרדים האזרחיים של חמאס לבין אלה שעובדים בכוחות הביטחון של הארגון ובזרוע הצבאית.

למרות הכוונות הטובות, לא ברור אם תכניתו של באן תצא אל הפועל. זאת, משום שלעת עתה אין עדיין הסכמה מצרית בנוגע להעברת ערבויות לפתיחת מעבר רפיח. קהיר שבה ודורשת כי חמאס יפסיק קודם כל את האש ורק לאחר מכן יידונו שאר הפרטים. גם חמאס אינו נענה בחיוב בשלב זה ליוזמה. מכאן, שגם לא ברור אם אכן מחר יכריז מזכ"ל האו"ם על הפסקת האש ההומניטרית ארוכת הטווח. עם זאת, מזכ"ל האו"ם שכנע את אבו מאזן במהלך פגישתם אתמול להצטרף אליו לקריאה זו.

על מנת לקדם את היוזמה, צפוי באן להגיע מחר לישראל. קודם לכן, הוא יגיע היום לקהיר וייפגש עם נשיא מצרים, עבד אל-פתאח סיסי, במקביל להגעתו של שר החוץ של ארצות הברית לקהיר, ג'ון קרי. "ארצות הברית ושותפותיה בעולם מודאגות מהאפשרות של הסלמה נוספת ומאובדן חיי חפים מפשע", אמרה אתמול דוברת מחלקת המדינה, ג'ן סאקי. "אנחנו מאמינים כי יש להחיל הפסקת אש בהקדם האפשרי - כזו שתשחזר את הבנות נובמבר 2012".

היא הוסיפה כי "ג'ון קרי פועל על מנת לקדם את היוזמה המצרית להשגת ההבנות האלה, והוא יגיע לאזור לשם כך". דובר חמאס ברצועה סאמי אבו זוהרי אמר היום כי הפעילות הבינלאומית נועדה "להציל את הכיבוש מתבוסה". לדבריו, "'ההתנגדות' לא תיענה ללחצים ותכפה את תנאיה".

נתניהו: "תוצאות מעבר למה שציפינו"

חמאס ממשיך לירות טילים גם ביומו ה-14 של מבצע "צוק איתן": אזעקות נשמעו בסביבות השעה 11:40 בגוש דן, מטה יהודה, השפלה, אשדוד ואשקלון, בעקבות מטח רקטות מרצועת עזה. כיפת ברזל יירטה 2 רקטות בשמי גוש דן. לא דווח על נפגעים.

בצהריים דיווח ערוץ 2 על רשימת דרישות שפרסם חמאס שוב כתנאי להפסקת אש. בין היתר דורש ארגון הטרור הפסקה מוחלטת של כל הפעילות הצבאית של צה"ל, הסרת הסגר על רצועת עזה, הפסקת הפעילות הקולקטיבית כלפי הפלסטינים בגדה המערבית (הכוונה בעיקר לשחרור עצורי חמאס במבצע "שובו בנים"), מתן הקלות בפיתוח רצועת עזה אחרי מבצע "צוק איתן" ועוד.

"צה"ל מתקדם בשטח בהתאם לתכניות, והמבצע יילך ויתרחב עד שיושג היעד - השבת השקט לאזרחי ישראל לתקופה ממושכת", אמר היום ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך ביקור בצהריים באוגדת עוצבת הפלדה בדרום. "ההישגים בלחימה בשטח מובהקים. אני מתרשם מהפעולה לפגיעה במנהרות, היא משיגה תוצאות מעבר למה שציפינו. בשם עם ישראל אני מוסר לכל החיילים בשטח שאנחנו גאים בעוז רוחם ומתפללים לשלומם. מערכה צבאית היא דבר מורכב ויש בה רגעים קשים. אני בטוח שיחד בכוחות משותפים נגיע אל היעד".

חטיבת הנח"ל חיסלה הבוקר 10 מחבלים שחדרו לשטח ישראל באזור עוטף עזה בשתי חוליות שונות, דרך שתי מנהרות טרור. חיל האוויר חיסל עוד 5 מחבלים. בשל האירוע, חסמה המשטרה כבישים מרכזיים במועצות האזוריות חוף אשקלון, שער הנגב, שדות נגב ואשכול והתושבים הונחו להישאר בבתיהם. כוחות הצבא ממשיכים בסריקות באזור.

הבוקר נורו מספר מטחי רקטות מרצועת עזה לעוטף עזה ואזור שדרות. נרשמה פגיעה ישירה בבית בעיר שדרות, ללא נפגעים. באזור 11:30 נרשמו אזעקות באזור הערים אשדוד ואשקלון.

במהלך הלילה נמשכו חילופי האש ברצועה בין כוחות צה"ל לבין אנשי חמאס. קצין בכיר מסר כי בשכונת סג'אעיה שבמזרח עזה חוסלו 10 מחבלים וככל הנראה אותרו פירי מנהרות. כמו כן, ראש מערך התצפיות של החמאס נהרג הלילה במהלך תקיפות חיל האוויר. במקביל, תקפו כלי טיס של חיל האוויר יעדים בשכונת זיתון שבדרום העיר עזה, ובאל-בוריג' ובדיר אל-בלח שבמרכז הרצועה, כמו גם משגר רקטות בסמוך לאוניברסיטה האיסלאמית בעזה. לא דווח על נפגעים בתקיפות אלה. מאז תחילת המבצע, ביצע צה"ל יותר מ-2,800 תקיפות לאורך הרצועה.

חמישה חיילי צה"ל, שנפצעו הלילה בקרבות שהתנהלו ברצועה, פונו לבית החולים סורוקה שבבאר שבע. שניים מהם שוחררו במהלך הלילה. מצבם של שניים מהפצועים שנותרו בבית החולים מוגדר קל. עשרה פצועים נוספים פונו הבוקר לבתי החולים בילינסון ושיבא, בהם אחד במצב קשה, אחד במצב בינוני וארבעה במצב קל.

אמש הותרו לפרסום שמותיהם של 5 מבין 13 לוחמי חטיבת גולני שנהרגו בלילה שבין שבת לראשון. ההרוגים הם רב-סרן צפריר בר-אור, סרן צביקה קפלן, סמל ראשון גלעד יעקבי, סמל ראשון עוז מנדלוביץ' וסמל ראשון ניסים שון כרמלי. הבוקר הותרו לפרסום שמות של 2 חללים נוספים: מקס שטיינברג וסמל ראשון משה מלקו.

למרות הפעילות המאומצת של לוחמי צה"ל בתוך שטח הרצועה, נמשך הלילה ירי הרקטות לעבר ישראל. מערכת "כיפת ברזל" יירטה שתי רקטות בשמי המועצה האזורית בני שמעון. כמו כן, רקטה התפוצצה בשטח פתוח במועצה האזורית שער הנגב ורקטה נוספת התפוצצה בשטח פתוח באזור העיר חצרים. אין נפגעים ולא נגרם נזק.

בתוך כך, גורמים בעולם הערבי דיווחו הלילה כי מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, מוביל בימים אלה ביחד עם מדינות באיחוד האירופי יוזמה חדשה להפסקת אש בין חמאס לבין ישראל. על פי היוזמה החדשה, המבוססת על היוזמה המצרית להפסקת אש, יינתנו ערבויות לפתיחת מעבר רפיח בעתיד, ויוצבו בו כוחות מטעם הרשות הפלסטינית. כמו כן, תושבי רצועת עזה יזכו להקלות בהכנסת סחורות לרצועת עזה במעברים מישראל.

על מנת לקדם את היוזמה צפוי באן להגיע מחר לישראל, זאת לאחר שנפגש אתמול עם יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, ועם אמיר קטאר, חמד בן חליפה השני. המזכ"ל יגיע היום לקהיר וייפגש עם נשיא מצרים, עבד אל-פתח סיסי, במקביל להגעתו של שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, למקום. "ארצות הברית ושותפותיה בעולם מודאגות מהאפשרות של הסלמה נוספת ומאובדן חיי חפים מפשע", אמרה היום דוברת מחלקת המדינה, ג'ן סאקי. "אנחנו מאמינים כי יש להחיל הפסקת אש בהקדם האפשרי - כזו שתשחזר את הבנות נובמבר 2012". היא הוסיפה כי "ג'ון קרי פועל על מנת לקדם את היוזמה המצרית להשגת ההבנות האלה, והוא יגיע לאזור לשם כך".