"צוק איתן": כל האפליקציות שיתריעו מפני טילים מעזה

אפליקציות להתרעות על אזעקות ברחבי הארץ לא חסרות - אלא שאף אחת מהן לא פותחה ע"י פיקוד העורף ■ קבלו את הרשימה שכל בעל סמארטפון רוצה לדעת

``צוק איתן`` / צילום: רויטרס
``צוק איתן`` / צילום: רויטרס

אם לפני שבועיים היו שתי אפליקציות בלבד המתריעות על אזעקות, כעת מדובר בקרוב ל-10, כשלצדן מפותחים אתרים נוספים הרלבנטיים למצב. הסיבה היא שפיקוד העורף לא השכיל עד היום להשיק אפליקציות התרעות בזמן אמת לטילים שמעופפים לכל עבר במדינת ישראל על רקע מבצע "צוק איתן".

iOref - האפליקציה הרשמית של פיקוד העורף - הייתה אמורה להציע כבר היום אלטרנטיבה לתושבי מדינת ישראל בהתרעות על טילים. האפליקציה מיועדת למחשבים אישיים ולסמארטפונים, והיא באה לתת מענה חירום למכשירים הניידים דרך חיבור האינטרנט הסלולרי ובהתבסס על מיקומו של המשתמש, אולם הפיתוח שלה עדיין לא הושלם.

מערכת נוספת של הצבא היא "מסר אישי", בה הושקעו כבר 400 מיליון שקל במשך שנתיים, במסגרת פרויקט "מסר לאומי" (המספק התרעות גם על שלטי חוצות ושידורי טלוויזיה). מדובר במערכת שאפתנית שמשתמשת בטכנולוגיה ששמה Cell Broadcast להודעה מבוססת מיקום לאזרחים על איום על טילים, חומרים מסוכנים, רעידות אדמה ושריפות.

אתמול (א') הודיע משרד התקשורת על הפעלה חלקית של מסר אישי רק בעיר אשדוד, שסובלת באופן קבוע מטילים. המערכת מודיעה בשפה העברית על הצורך להיכנס למרחב מוגן בעקבות ירי טילים. הטלפונים הסלולריים התומכים במסר אישי בשלב זה הם סמסונג, HTC, סוני ו-LG.

אבל אף פעם אין ואקום, על אחת כמה וכמה במדינה שבה 5 מיליון אזרחים נמצאים תחת איום הרקטות. הסמארטפון הוא המכשיר שצמוד לרוב האנשים בכל שעות היום והלילה, ורק טבעי שבהיעדר פתרון רשמי, מפתחי האפליקציות העצמאים יציעו אלטרנטיבות לאפליקציית iOref שלא הושקה.

קהילת המפתחים המקומית נרתמה למצוקת התושבים, והשיקה אפליקציות רבות שבאות לתת שירות לאזרח באמצעות התרעות על אזעקות בכל מקום במדינת ישראל. אמנם מדובר באפליקציות לא רשמיות של פיקוד העורף ואסור לסמוך עליהן באופן בלעדי, אך עדיין מומלץ להתקין אותן על הסמארטפון ולקבל עוד ערוץ מידע על האזעקות בפילוח לפי אזורים רצויים - בנוסף למערכת ההתרעות בזמן אמת שמפעיל פיקוד העורף בערוצי הטלוויזיה, באתרי אינטרנט (חדשות) וברדיו.

בראש מצעד ההורדות

הישראלים מצביעים באצבעות בימים האחרונים בהורדת אפליקציות להתרעות על אזעקות, כאשר 4 אפליקציות מתוך 10 האפליקציות המובילות להורדה חינם בחנות האפליקציות של גוגל (Play) מיועדות עבור צבע אדום.

במקום הראשון מופיעה האפליקציה "צבע אדום" של קובי שניר, במקום השני מדורגת אפליקציית "צבע אדום - התרעות בזמן אמת" של אלעד נווה, במקום השלישי והרביעי מופיעות אפליקציות החדשות ynet וחדשות ערוץ 2 (בהתאמה), רק לאחר מכן מדורגת במקום החמישי וואטס אפ, פייסבוק, ווייז, במקום השמיני אפשר למצוא את אפליקציית "צבע אדום - מאיפה מגיעים הטילים?" של אורי צדוק, במקום התשיעי וויבר ובמקום העשירי אפליקציית "צבע אדום - התרעות מיידיות" של אריק וויצמן.

גם באייפון המצב דומה, כאשר 3 האפליקציות הראשונות בחנות הן התרעות לצבע אדום. ברור לגמרי מהמצב הזה, אילו אפליקציות מעניינות את הישראלים, ולא ברור איך אפליקציית הניווט ווייז לא שילבה מערכת התרעות לאזעקות על-פי מיקום בשירות שלה.

פחות אפליקציות לאייפון

משתמשי האייפון גילו בימים האחרונים שמספר האפליקציות שקיימות לפלטפורמה שלהם מצומצמת ביותר. אחת הסיבות היא שבחברת אפל לוקח יותר זמן לאשר אפליקציות מאשר באנדרואיד. המפתחים העצמאיים אביב בן יוסף ואריק פריימוביץ', החליטו לפתור את העניין הזה ולהשיק לפני מספר ימים את "זמן אמת - אזעקות צבע אדום".

בן יוסף פנה לאפל וביקש שיאשרו את האפליקציה הזו במהירות. "כאשר שולחים אפליקציה לחנות של אפל, יש אופציה לבקש ביקורת מזורזת", אומר בן יוסף, "כתבתי בפנייה שיש מלחמה בישראל, מדובר במצב חירום וזו אפליקציה שתוכל לעזור להרבה אנשים, בגלל שהאלטרנטיבה הקיימת באפ סטור לא מספיק טובה. אפל אישרו את האפליקציה בתוך יום וחצי".

בן יוסף הוא עצמאי שמחזיק עסק לפיתוח תוכנה, כאשר פריימוביץ' הספיק לפתח לפני את האפליקציה המקבילה למכשירי האנדרואיד. שתי האפליקציות הגיעו ביחד כבר ל-40 אלף הורדות, לאחר התחלת מבצע צוק איתן. "פיתחנו את האפליקציה בסופשבוע בודד, לאחר שהבנו שאנחנו צריכים אפליקציה שתיתן פתרון טוב. כבר במבצע עמוד ענן רציתי לעשות אפליקציה כזו, אבל לא היה פתרון שהציע את המידע על האזעקות".

לדברי בן יוסף, פיקוד העורף לא חושף באופן רשמי את המידע על האזעקות, אבל המפתחים מצאו חיבור באתר של פיקוד העורף, שמאפשר השגת המידע הזה. "פיקוד העורף יכול להעיף את התקשורת של האפליקציות בכל רגע", אומר בן יוסף. מבדיקת "גלובס" עולה שכרגע פיקוד העורף לא מתכנן לסגור למפתחי האפליקציות את הערוץ הלא רשמי.

מה ההבדלים?

איזו אפליקציה כדאי להתקין? האם כולן מספקות את אותו שירות? בדיקת "גלובס" מגלה שיש הבדלים בין האפליקציות - חלקן אמינות יותר וחלקן אמינות פחות. הן גם לא נותנות בדיוק את אותן שירותים - בעוד שאפליקציית רוקטיימר (RokeTimer) מבצעת ספירה לאחור מרגע הישמע האזעקה ועד נפילת הרקטה, אפליקציית "צבע אדום - מאיפה מגיעים הטילים?" מדווחת מאיזה כיוון משוגרים הטילים.

"התרעות פיקוד העורף" - (להורדה)

לאילו מכשירים? לדפדפן הכרום במחשב

מה מציעה? האפליקציה, שניתן להוריד מחנות האפליקציות לכרום, מספקת התרעה במחשב בכל פעם שמושמעת אזעקה, כולל האזור בארץ ואת מספר המרחב לפי פיקוד העורף. ההתרעות מופיעות בצד הימני התחתון של המסך, כך שהן לא מפריעות לעבודה השוטפת.

כמה זמן חלף מהטיל האחרון?

אתר אינטרנט בשם israelhasbeenrocketfreefor.com בא לבדוק כמה זמן לא ירו טילים על ישראל. האתר מציין בדקות, שעות או ימים את הזמנים המעודכנים.

אזעקות בזמן אמת

Tzeva Adom Alerts"

להורדה לאנדרואיד

להורדה לכרום

לאייפון - "זמן אמת - אזעקות בזמן אמת" (להורדה)

מה מציעה? גרסה זהה לאפליקציית "צבע אדום - Tzeva Adom Alerts" המיועדת לאנדרואיד ולכרום. כוללת התרעות בזמן אמת על שיגורים והגדרת אזורים.

צבע אדום

לאילו מכשירים? ווינדוס פון.

מה מציעה? בעלי ווינדוס פון יכולים להוריד אפליקציית "צבע אדום" (להורדה), כאשר האפליקציה קיימת גם בגרסה עבור מחשבים המגיעים עם מערכת ההפעלה חלונות 8.1. האפליקציה, שפותחה על-ידי חברת Sela, לא קשורה לפיקוד העורף ומאפשרת לקבל התרעות על אזעקות ברחבי הארץ.

צבע אדום למבוגרים

לאילו מכשירים? Basic SmartPhone של LG.

מה מציעה? מדובר באפליקציה ייעודית לסמארטפון הבסיסי שמשווקת LG עבור אנשים מבוגרים שאינם מחזיקים בסמארטפונים הנפוצים. שמו של המכשיר "בייסיק סמאטרפון". האפליקציה הידידותית שונה מאפליקציות אחרות - לא צריך להוריד אותה באופן יזום. השירות פעיל ללא שום פעולה מצד המשתמש ומתאים את עצמו למיקום המשתמש, וההתרעה מופיעה באופן בולט על המסך.

צבע אדום

לאילו מכשירים? מכשירי אנדרואיד (להורדה) ואייפון (להורדה).

מה מציעה? האפליקציה המוכרת, שפיתח קובי שניר, מאפשרת לקבל התרעות על אזעקות ומידע על שיגורים, נפילות ואירועים ביטחוניים. אפשר לבחור את אזור ההתרעות, כשמפת היישובים מאוד מפורטת. האפליקציה אמורה להציע אלטרנטיבה, כאשר לא מצליחים לשמוע את האזעקה, אך כדאי לדעת שלעתים היא לא מדייקת.

צבע אדום - RockeTimer

לאילו מכשירים? אנדרואיד (להורדה).

מה מציעה? האפליקציה, שפותחה ע"י גיל פלג ותום רזניק, מספקת התרעות בזמן אמת על אזעקות. בנוסף, היא מציעה ספירה לאחור על הזמן שיש בו להגיע למרחב המוגן מתחילת השמעת ההתרעה, על-פי הנחיות פיקוד העורף. ניתן להגדיר התרעות לפי אזורים. מדובר באפליקציה שסיפקה נתוני התרעה בזמן אמת מוצלחים מאוד בבדיקות שלנו.

צבע אדום - מאיפה מגיעים הטילים?

לאילו מכשירים? מכשירי אנדרואיד (להורדה).

מה מציעה? האפליקציה שפותחה ע"י המפתח אורי צדוק מדווחת למשתמשיה מאיזה כיוון משוגרים הטילים, כאשר היא מסמנת את הכיוון של עזה. לטענת היוצר שלה, באמצעות האפליקציה אפשר לדעת לאיזה קיר בבית כדאי להיצמד.

התרעות צבע אדום - Red Missile

Alert System

לאילו מכשירים? אייפון (מדורגת כרגע במקום הראשון באפ סטור - להורדה).

מה מציעה? האפליקציה, שעליה אחראי המפתח אסף גרימברג, מספקת התרעות על-פי אזורים מסוימים ומאפשרת לקבל חיווי שלהן על עמוד הבית של האייפון. מעבר לזה, האפליקציה גם מציעה חיווי של ההתרעות על-גבי מפה.