זאפ גרופ תרכז את הליך רכישת המוצרים באתר שלה

המטרה היא לרכז את הליך הרכישה בתוך זאפ ולא בחנויות הקטנות והלא מוכרות ■ בחברה עדיין מגבשים את המודל העסקי החדש

צילום של מסך הרכישה באתר זאפ
צילום של מסך הרכישה באתר זאפ

בחודשים האחרונים עמלו בזאפ גרופ כדי לבחון כיצד אתר השוואת המחירים הפופולרי לוקח חלק מהותי יותר בשרשרת המזון של המסחר האלקטרוני בישראל, שמצליח בשנתיים-שלוש האחרונות לממש את הפוטנציאל הגלום בו.

הרעיון הוא לרכז את הליך הרכישה בתוך זאפ ולא במאות חנויות אינטרנטיות קטנות ולא מוכרות מספיק, וכך לתת לצרכן יותר ביטחון להכניס את פרטי האשראי שלו לאתר וכן לקבל חוויית משתמש אחידה ונוחה יותר.

"אנחנו לא הולכים להחליף את החנויות, אבל הצרכן לאו דווקא מכיר כל אחת מהחנויות האלה, ולכן אנחנו רוצים לתת יותר ביטחון לצרכן", מסביר ניר למפרט, מנכ"ל זאפ גרופ.

אחת השאלות הגדולות שעולות עוסקת במודל העסקי שלפיו תפעל זאפ תחת המטרייה החדשה שהיא מנסה להציג.

עד היום, המודל העסקי היה קבלת תשלום פר קליק בכל פעם שגולש ביקש להיכנס לעמוד המוצר של הספק בדרך לרכוש אותו. בזאפ בחנו אפשרות לשנות את המודל העסקי ולגבות עמלה של אחוזים בודדים (מתחת ל-6%, לטענתם) מכל עסקה, וכך לייצר מנוע הכנסות משמעותי יותר.

בחברה מסבירים עח בינתיים הם ימשיכו במודל ההקלקות, מתוך תקווה שככל שיהיו יותר עסקאות, ויותר גולשים ירכשו דרך זאפ - כך יעלה רף ההכנסות.

עוד נושא שבזאפ עדיין בוחנים כיצד להוציאו לפועל הוא מימוש הבטחת הקנייה על-ידי מנגנון Zap Protect, שיאפשר לקבל החזר כספי במידה שהמוצר לא הגיע תקין, לא הגיע כלל או שהגיע מוצר לא זהה לזה שנרכש מלכתחילה.

"צריך למצוא דרך שבה אנחנו מצליחים לכפות על החנות להחזיר את המוצר לצרכן, וצריך להיות מקור תקציבי לזה", מסביר למפרט.

בזאפ החלו לעבוד ישירות מול חברת ישראכרט בתור הסולקת של הפרויקט החדש, כשהיא צפויה להחזיק את התשלום עבור עסקה מסוימת אצלה, עד שהלקוח מקבל את המוצר והעסקה מושלמת.

השקה לקראת הרבעון האחרון

בחברה מדגישים את ההבדל בין הפיילוט שלהם לבין אתרי מסחר מובילים כמו וואלה שופס ו-buy2. "הם לקוחות שלנו, ואנחנו עובדים, איתם אבל שניהם מקרים קצת שונים. buy2 הוא שחקן שעובד על מלאים מתחלפים. אתה לא יכול להיכנס לשם ולמצוא את כל דגמי המקררים שקיימים בשוק. זאפ הוא יותר marketplace עם 600 אלף מוצרים", מסביר רז.

"וואלה שופס יותר דומה למודל שאנחנו מפעילים, אבל הוא מתנהל כמו חנות שקונה סחורה מיבואן ומוכרת ללקוח, ולכן יש לו אינטרס למכור סחורה מסוימת", הוא מוסיף.

בזאפ מבהירים, אגב, כי הם לא מתכננים לתת עדיפות לחנויות שמשתתפות בפיילוט בדף השוואת המחירים. "אנחנו לא מטים תוצאות, וחנות בפיילוט לאו דווקא תופיע ראשונה אלא החנות עם המחיר הנמוך ביותר", אומר למפרט.

החברה הייתה אמורה להשיק את הפיילוט כבר בשבועות הקרובים, אך צו 8 לראש הצוות ולאנשי הפיתוח של הפרויקט החדש דחו בינתיים את התוכניות, כשגם תקופת החגים המתקרבת אט-אט צפויה לדחות את התוכניות לרבעון האחרון של השנה.

השקת הפיילוט המתוכנן מגיעה על רקע העובדה שזאפ עצמה נמצאת בהליכי מכירה מתקדמים להחלפת בעל הבית. "פיילוט זה הליך שנמשך מספר חודשים. אני מניח שעד סוף תקופת הפיילוט יסתיים כבר תהליך הרכישה, ואז בעל הבית החדש יצטרך לקבל את ההחלטה אם הפיילוט הופך למציאות".