לפיד: ערבות מדינה של 100 מיליון שקל לסיוע לעסקים בדרום

שר האוצר: הערבות עשויה להיות ממונפת למתן הלוואות על ידי הבנקים לגובה של עד כמיליארד שקל ■ יוקצו 15 מילון שקל נוספים לרשויות מקומיות הנמצאות עד 40 ק"מ מרצועת עזה, ויינתנו הלוואות מיוחדות בסך 8,000 שקל לעובדי וגמלאי המדינה

יאיר לפיד / צילום: איל יצהר
יאיר לפיד / צילום: איל יצהר

שר האוצר יאיר לפיד מעמיד ערבות מדינה בהיקף 100 מיליון שקל לעסקים בדרום, אשר עשויה להיות ממונפת למתן הלוואות על ידי הבנקים לגובה של עד כמיליארד שקל. הערבות תהיה במסגרת מסלול מיוחד בקרן ההלוואות לעסקים קטנים. בנוסף, יוקצו 15 מילון שקל נוספים לרשויות מקומיות הנמצאות עד 40 ק"מ מרצועת עזה בהתמודדות עם צרכים חריגים בעקבות שעת החירום על רקע מבצע "צוק איתן".

עוד הודיע לפיד, כי יקוצר משך בדיקת ההלוואה לעד 9 ימי עבודה, תבוטל עלות הבדיקה בגובה 250 שקל אותה נדרשו עד היום העסקים לשלם. כמו כן, יקוימו ימים מרוכזים ביישובי הדרום, במסגרתם ינחו נציגי הגופים המתאמים מטעם המדינה את העסקים לגבי תנאי הקרן ויקלטו את הבקשות ההלוואה.

שר האוצר הודיע בסיור כי הנחה את החשבת הכללית מיכל עבאדי-בויאנג'ו להעמיד הלוואות מיוחדות לעובדי וגמלאי מדינה, במסגרתן יועמדו הלוואות מיוחדות בסך 8,000 שקל לעובדי וגמלאי המדינה אשר מקום מגוריהם נמצא בטווח של עד 40 ק"מ מרצועת עזה.

להלוואה יהיו זכאים גמלאי מדינה ועובדי מדינה אשר עובדים בשירות המדינה לפחות שנה אחת ומקום מגוריהם נמצא בטווח של עד 40 ק"מ מרצועת עזה בהתאם להנחיות פיקוד העורף. ההלוואה תינתן לכל עובד, בנוסף לכל ההלוואות הרגילות להן זכאים העובדים והגמלאים, ותוחזר בפריסת תשלומים של עד 48 חודשים. ההלוואות לעובדי וגמלאי המדינה יינתנו באמצעות בנק דיסקונט וההלוואות לעובדי הוראה אשר משכורתם משולמת על ידי משרד החינוך ולגמלאי ההוראה יינתנו באמצעות בנק מסד.

לפיד והנהלת משרד האוצר ביקרו היום (ב') בשדרות ואשקלון והשר אמר לתושבים שם, כי "אתם העורף החזק של מדינת ישראל. התפקיד שלנו הוא ליצור לכם כיפת ברזל כלכלית שתוכלו להישען עליה".

מאוחר יותר המשיכו השר וההנהלה לביקור בבית החולים ברזילי, שם ביקרו פצועים וחיזקו את ידם וידי משפחותיהם. בסופו קיימו פגישה מקצועית עם הנהלת בית החולים.

החשבת הכללית, מיכל עבאדי בויאנג׳ו, ציינה כי "אגף החשב הכללי יסייע ככל שניתן על מנת לספק מענה לצרכי האשראי העולים מצד העסקים בדרום בשל הפגיעה התזרימית הנובעת מירידה בפדיון, וזאת באמצעות קרן ההלוואות בערבות המדינה, המספקת מענה לעסקים הן בעתות שגרה והן בחירום".

בנוסף, שר הרווחה מאיר כהן החליט על העברה של 2.5 מיליון שקל נוספים לרשויות בדרום במה שהוא מגדיר כ"פעימה השנייה" בחבילת הסיוע במבצע "צוק איתן". המשרד העביר עד כה יותר מ-7 מיליון שקל וכהן מדגיש כי המשרד יתקצב את הרשויות גם בהמשך ככל שיידרש.

במקביל העביר מנכ"ל המשרד יוסי סילמן אישור למימון 15 אלף ארוחות חמות במסגרת מבצע ההזנה למשפחות מתקשות לשישי שבת ביישובי עוטף עזה. שר הרווחה ממשיך לקיים הערכות מצב עם אנשי הרווחה במכלולי החירום ברשויות בדרום, ובונה חבילות סיוע על פי הדרישות.