עצירה בגיוסי האג"ח בבורסה בצל מבצע "צוק איתן"

בית הזהב, אלקטרה נדל"ן, אברות, ברנד ולוינסקי עופר דחו הנפקות מתוכננות

חדר מסחר / צילום: שמעון בלול  מבעד לעדשה
חדר מסחר / צילום: שמעון בלול מבעד לעדשה

המבצע הצבאי בעזה משפיע לרעה על שוק גיוסי החוב וההון בבורסה בת"א, כאשר הנפגעות הראשונות מכך הן חברות קטנות בדירוגים בינוניים שנאלצות לדחות את ההנפקה, לפחות עד להתבהרות המצב.

בין החברות שנאלצו לדחות את הנפקתן נמנות חברת הדיור המוגן בית הזהב, אלקטרה נדל"ן, יצרנית צינורות המתכת אברות, חברת המתכת ברנד ויזמית הנדל"ן לוינסקי עופר. למרות זאת, בשוק לא צופים בשלב זה פגיעה משמעותית בגיוסי החוב, וההערכות הן כי מדובר בעיכוב זמני בלבד. על פי אותן הערכות, בתוך זמן לא רב החברות יחזרו לגייס, ובשל תנאי השוק נראה כי הביקושים הגבוהים יימשכו.

על הפרק עומדות גם הנפקות של חברות גדולות הרבה יותר, כמו התעשייה האווירית למשל, ולפי ההערכות, אם הלוחמה בעזה תימשך עוד כמה שבועות, גיוסים אלה ייצאו בכל זאת לפועל במחיר של הגדלת התשואה למשקיעים על רקע עלייה בפרמיית הסיכון.

שאול בן שימול, שותף בחברת הייעוץ של BDO זיו האפט, אמר היום כי "מתוך הנחה סבירה שהעימות הנוכחי יסתיים בימים הקרובים לא צפויה השפעה ממשית על השוק, למעט מספר קטן של הנפקות שנדחות, בעיקר עקב שיקולי מצב רוח ולא עקב חשש כלכלי אמיתי".

לדברי בן שימול, "גם אם ראינו עלייה מסוימת בתשואות של קבוצת ה-BBB, עדיין מדובר בתשואות נמוכות מאוד היסטורית, ומי שיתזמנו את הנפקותיהן לתקופה שסמוך לסיום העימות יכולות אף ליהנות מאופוריה. החוסן שמפגין שוק האג"ח מרשים".

לעומת שוק גיוסי החוב, שינוי מצב הרוח בשוק בשבועיים האחרונים עלול לפגוע בשוק הראשוני השברירי ולגרור עיכוב בהצטרפות חברות חדשות למסחר. מי שהוזכרו כמועמדות להנפיק מניות בת"א הן חברת דודי השמש כרומגן וחברת היציקות בלחץ גבוה אומן, שבשבועות הקרובים יצטרכו לבחון אם השוק בשל למהלך כזה.