חח"י מקדמת גיוס מאות מ' ד' באג"ח שייסחרו בישראל

‎‎הגיוס שמתוכנן להתבצע באוקטובר הוא חלק מתוכנית הגיוסים של החברה ממשקיעים זרים, וההנפקה הייתה אמורה להתבצע בסינגפור‏

אלי גליקמן / צילום: תמר מצפי
אלי גליקמן / צילום: תמר מצפי

‎‎חברת החשמל מתכננת להנפיק אג"ח בהיקף של מאות מיליוני דולרים למשקיעים, והיא בוחנת את האפשרות לרשום אותן למסחר בבורסה של תל אביב, לעומת תכנון קודם להנפקה בבורסה של סינגפור. כך עולה ממסמך פנימי של החברה, שהגיע לידי "גלובס" ונכתב ערב פרוץ מבצע צוק איתן.

‏מדובר בגיוס שמתוכנן להתבצע באוקטובר הקרוב, כחלק מתוכנית גיוסי האשראי בחו"ל של חברת חשמל - ‏GMTN‏ (‏Global Medium Term Note‏), בהיקף של 5 מיליארד דולר. עד כה גייסה חברת החשמל במסגרת התוכנית, שנועדה לסייע לה בתשלומי החובות הכבדים ובמיחזור ההלוואות שלה, כ-3.4 מיליארד דולר, כך שהיא יכולה לגייס עד 1.6 מיליארד דולר נוספים בחו"ל.

‏בהתאם לתוכנית ייסחרו איגרות החוב האמורות בזירת רצף מוסדיים, והפנייה למשקיעים בחו"ל תיעשה באמצעות חתמים זרים ובהובלת הבנקים ברקליס וסיטי. חח"י עשויה לשלב בגיוס גם גופים מוסדיים מישראל (כפי שעשו שותפויות החיפושים של קבוצת דלק בהנפקת הענק של "תמר בונד" לאחרונה), ולהסתייע בחתמים מקומיים לצורך זה. חברת החשמל מרבה לשתף פעולה עם כלל חיתום ולידר הנפקות, שזוכים בעקביות במכרזי החתמים שלה בשנים האחרונות.

‏בשוק מעריכים כי הפנייה לרישום בתל אביב נובעת משיקולי מס (פטור מניכוי במקור למשקיעים זרים). גם הבורסה הסינגפורית לא זרה לחברת חשמל, ובעבר החברה הנפיקה בה אג"ח למוסדיים אמריקאיים בהיקף של כ-1.4 מיליארד דולר. מדובר בשני גיוסים שהתבצעו במהלך השנה שעברה במסגרת תכנית ה-‏GMTN‏, בהובלת החתמים הזרים ברקליס וסיטי.

‏קיבלה אישור להגדיל ב-3 מיליארד ד'

‏‎‎היקפה של תוכנית זו לגיוסי הון זר עמדה במקור על עד 2 מיליארד דולר. ואולם, לפני כשנה קיבלה חח"י אישור מהממשלה להרחיב את התוכנית ב-3 מיליארד דולר נוספים, לכ-5 מיליארד דולר כאמור. אישור זה התקבל כמעט חמש שנים אחרי שחח"י גייסה במסגרת התוכנית כמיליארד דולר באג"ח בארה"ב, במח"מ של 10 שנים ובריבית אפקטיבית של 7.41%.

‏כאמור, מטרת התוכנית היא לסייע לחח"י התמודד עם מצבה הכלכלי הרעוע. נכון לסוף הרבעון הראשון של 2014 הסתכמו התחייבויות החברה בכ-70 מיליארד שקל, ועיקר הסכום הנו התחייבויות פיננסיות לבנקים ולמוסדיים.

‏את הרבעון חתמה חח"י עם הפסד של 347 מיליון שקל, בהמשך למגמת ההפסדים והשחיקה בהון העצמי שלה, שעמד בסוף התקופה על 14.3 מיליארד שקל. את הוצאות הריבית של חברת חשמל, אגב, משלמים בפועל הצרכנים דרך תעריף החשמל - שרק הולך ועולה‏‎.‎‏

‏בתחילת החודש העלתה חברת הדירוג ‏P&S‏ את הדירוג הבינלאומי של חח"י ל-‏BBB‏ פלוס, והדירוג המקומי שלה הועלה ל-‏AA‏, שניהם באופק יציב. את ההעלאה נימקו בחברת הדירוג בכך שלדעתם מצב‎ ‎הנזילות‎ ‎של‎ ‎החברה הוא‎ ‎כעת‎ ‎‏"הולם" (עד כה רמת הנזילות של החברה הוגדרה כ"פחות‎ ‎מהולמת"), וזאת הודות‎ ‎לניהול‎ ‎נזילות‎ ‎שמרני‎ ‎יותר‎ ‎ולהתייצבות‎ ‎מחירי הדלקים. עוד הם ציינו, כי "היחסים‎ ‎הפיננסיים‎ ‎משתפרים‎ ‎באופן‎ ‎בר‎-‎קיימא,‏‎ ‎הודות‎ ‎להעלאת‎ ‎התעריפים‎ ‎ולאסטרטגיית‎ ‎הפחתת‎ ‎מינוף".

‏בחח"י בחרו שלא להגיב לדברים. גורמים בחברה הסבירו ל"גלובס", כי מדובר במסמך "אחד מני רבים", וטענו כי הנתונים בו אינם מדויקים. "חח"י פעילה מעת לעת בשוק ההון המקומי והבינלאומי, ופועלת על פי הרגולציה הנדרשת ממנה. לכשייקבע מועד‎ ‎עתידי לגיוס, תעדכן החברה באמצעים המקובלים".