הנפקות הביומד הישראליות בסכנה? הנימוס האמריקאי נשבר

החברות שאמורות להנפיק בקרוב בנאסד"ק הן מאפי, סיילנסיד, מקרוקיור, ‏VBL‏, ‏ReWalk‏ וביובלאסט

בורסת נאסדק  וול סטריט / צלם בלומברג
בורסת נאסדק וול סטריט / צלם בלומברג

שש חברות ביומד ישראליות עומדות בימים אלה בפני הנפקה בנאסד"ק, ועורכות כעת פגישות בין משקיעים. אתמול (ג') דיווחנו כי החברות הללו אינן נתקלות בינתיים בהתייחסות ישירה להתרחשויות הביטחוניות בישראל, וכי לא בוטלו פגישות עם משקיעים, אולם נראה כי חומרת המצב התגלה לאמריקאים בהדרגה.

‏מנהלים וגורמים קשורים להנפקות שעמם שוחחנו אתמול, מדווחים היום כי המצב השתנה, עקב ביטל הטיסות לישראל וממנה שהוכרז אתמול ע"י חברות התעופה הזרות. ההכרזה, כך מסתבר, שברה את הנימוס האמריקאי, וכעת המשקיעים כבר שואלים שאלות ומתעניינים באפשרות של דחיית ההנפקה עד שיתבהר המצב.

‏"הם שואלים 'איך המצב ישפיע על החברה שלך', ואתה צריך להחליט איך להתייחס לזה", אומר מנהל עמו דיברנו אתמול.. בניגוד לטילים המיורטים בשמים ואינם מגיעים כלל לאדמה, הרי שעוצר טיסות יכול להשפיע גם על חברה שאין לה שום אופרציה בישראל מלבד משרד. היא גם מדגישה בפני המשקיעים הפוטנציאליים כי הסבב הזה שונה מן הסבבים הקודמים, ולכן התפיסה כי "זה עובר, ישראלים תמיד מתאוששים והכל חוזר לקדמותו תוך זמן קצר", מעט נשחקה.

החברות שאמורות להנפיק בקרוב בנאסד"ק הן מאפי (המפתחת תרופות גנריקה משופרת), סיילנסיד (תרופה לסרטן הלבלב), מקרוקיור (ריפוי פצעים), ‏VBL‏ (תרופות לסרטן ומחלות דלקתיות), ‏ReWalk‏ (מכשיר הולכה למשותקים) וביובלאסט (תרופות למחלות נדירות). בכוונתן לגייס סכום מצרפי של 319 מיליון דולר. נציין כי עוד לפני פרוץ הלוחמה בעזה, לא הייתה וודאות כי כל החברות יצליחו להשלים את הגיוסים בשווי אליו כיוונו.

‏עם זאת, יתכן כי מצב השוק בארה"ב והתיאבון הכללי להנפקות ביומד, ישפיע יותר על הצלחת ההנפקות מאשר המצב בישראל. בימים האחרונים מדד הנאסד"ק ביוטק דווקא נמצא בעליה, והוא רושם תשואה של 3% מתחילת השבוע.