אושר ניהול ייצוגית ב-14 מיליון שקל נגד אפריקה תעשיות

זאת בגין הסתרת פרטים בהליך הצעת הרכש של נגב קרמיקה בינואר 2012

המחלקה הכלכלית במחוזי בתל-אביב אישרה אתמול (ג') ניהול של שתי תביעות ייצוגיות, בהיקף 14 מיליון שקל, נגד אפריקה תעשיות מקבוצת אפריקה ישראל שבשליטת לב לבייב, נגב קרמיקה ונושאי המשרה הבכירים בהן, בגין הסתרת פרטים בהליך הצעת הרכש של נגב קרמיקה בינואר 2012.

האישור ניתן לאחר שהתקבלה הסכמת הצדדים לניהול התביעות. הנתבעים הודיעו כי יגישו תוך 90 ימים כתב הגנה.

השופט חאלד כבוב אישר את הבקשה המוסכמת לניהול ההליך, וחייב את הנתבעים בשלב זה בתשלום של כ-250 אלף שקל לתובעים הייצוגיים, בגין שכר-טרחת עורך דין (70 אלף שקל) וכן מימון חוות-דעתו של פרופ' אשר בלס, לשעבר הכלכלן הראשי של בנק ישראל, שהתובעים צירפו לתביעה.

התביעה הייצוגית הוגשה בנובמבר אשתקד, לאחר שרשות ניירות ערך קנסה את ההנהלה הבכירה באפריקה תעשיות עקב הסתרת פרטים בהליך הצעת הרכש של נגב קרמיקה.

ועדת האכיפה המינהלית של רשות ניירות ערך הטילה על אפריקה תעשיות עיצום כספי בגובה 5 מיליון שקל; על מנכ"לה, אברהם נובוגרוצקי, הוטל באופן אישי עיצום כספי בגובה 400 אלף שקל; מנכ"ל נגב, אבי מוטולה, ישלם 150 אלף שקל; וסמנכ"ל הכספים, אלון הרפז - 75 אלף שקל.

הרשות קבעה, במסגרת בירור מינהלי, כי ההנהלה הבכירה של אפריקה תעשיות - נובוגרוצקי, מוטולה והרפז - עשו שימוש במידע פנים והסתירו פרטים מהותיים מהמשקיעים בקשר להצעת הרכש המלאה של החברה-הבת נגב קרמיקה, אשר עשוי היה להעלות את מחיר המניות בהצעת הרכש.

אפריקה ישראל ובכיריה הגישו לבית המשפט המחוזי בתל-אביב עתירה מינהלית נגד ההחלטה לקנוס אותם, ואולם כעת יהיה עליהם להתמודד עם גם בחזית הנוספת שנפתחה - התביעות הייצוגית - באותה פרשה. זמן קצר לאחר הגשת התביעות הייצוגיות הודיעה רשות ניירות ערך כי תממן את ניהולן.

מדובר למעשה בשתי תביעות ייצוגיות שהוגשו בסמיכות. התובעים, רחל גוטליב ואליהו שיחור, באמצעות משרד מושקוביץ-סטיס-חיימוביץ, משרד פולינגר-ויקמן-כהן ומשרד איידן ירושלמי, טוענים כי במסגרת מפרט הצעת הרכש המלאה של נגב קרמיקה לא גולו לציבור המשקיעים עובדות מהותיות במפרט הצעת הרכש, כפי שנקבע בהחלטת ועדת האכיפה המינהלית, וכן נעשה שימוש במידע פנים על-ידי אפריקה תעשיות ונובגורצקי, "כאשר כתוצאה מהפרות אלה מכרו בעלי המניות מן הציבור, חברי הקבוצה, את מניות החברה בחוסר רב, תוך שנגרם להם נזק משמעותי".

לפי התביעות, במפרט הצעת הרכש כמו גם בדיווחים מיידיים שקדמו לה, הוסתר מציבור המשקיעים מידע מהותי אודות משא-ומתן מתקדם והסכמות שגובשו בין נגב לבין תאגיד קנדי בשם "אולימפיה", שעניינם התקשרות בין נגב לבין אולימפיה בעסקת ענק, בהיקף כספי של 400 מיליון שקל.

לאחת התביעות הייצוגית צורפה, כאמור, חוות-דעתו של פרופ' בלס, לפיה הנזק שנגרם לציבור כתוצאה מהפרות החוק במסגרת הצעת הרכש נאמד בסך של כ-14 מיליון שקל.