יוגה בערסל | האחות הקטנה של האקרו-יוגה: בינדו יוגה

מתרגלי יוגה יודעים שלרוב בתחום הזה אין שימוש באביזרי עזר. הגוף הוא הכלי האולטימטיבי לעבודה ואין בלתו. חריג בנוף הוא איינגר, שבשיטתו עשה שימוש באביזרים שהרחיבו את טווח האפשרויות של המתאמנים, ואפשרו לתרגל יוגה בכל מצב בריאותי. בין היתר היו לו אביזרים שבעזרתם נקשרו אנשים בחגורות ונתלו באוויר כחלק מהתרגול, מה שנראה למשתמש מהצד כמו סוג של סדו-מזו, אבל כנראה גם מענג.

אחת הווריאציות על הנושא הזה היא הבינדו יוגה, ערסל מיוחד שתלוי בגובה, וכולל רצועת בד רחבה לישיבה ושלושה זוגות רצועות נוספות באורכים שונים, שבקצותיהן ידיות לאחיזה בכמה גבהים. הערסל מכונה בעולם yoga swing, ובארץ הוא עולה חדש יחסית, אבל צובר פופולריות. ככלל מדובר במתקן דואלי. החזות שלו היא של נדנדה תמימה ונעימה, וכך הוא גם מתפקד כשמגיעים למפגש טיפולי, אבל כשהמטרה היא תרגול, הוא הופך למכשיר עינויים למתחילים, ולכלי מופלא למתקדמים, שיכולים לשלב בו אלמנטים מעולם הטבעות באקרובטיקה, מהפילטיס ועוד.

את איילה אלמוג, מהמדריכות הוותיקות, פגשתי בכנס יוגה, ומשם אל הסטודיו שלה ברחובות הייתה הדרך קצרה. כשהגעתי עוד שיוויתי בנפשי שיעור קליל וכיפי, ולא שיערתי עד כמה הוא יהיה מלווה בייסורים. כשהתחלנו לתרגל, לקח לי זמן להתרגל לתנוחת הישיבה. מתברר שגם אם זה דומה לנדנדה, זה יותר מורכב. התרגילים שהצטוויתי לעשות כללו המון עבודת ידיים ובטן והיו קשים. ניסיתי לעשות מעין שכיבות סמיכה כשבטני על הערסל וידיי אוחזות בידיות הארוכות ביותר. אחר כך התהפכתי, והייתי צריכה להניף את עצמי אל על, ועוד.

עוצמת המאמץ הנדרש מפתיעה, אך כך גם תחושת הכיף כשמתהפכים עם הראש למטה, למזרן, בעוד הרגליים מלפפות את רצועות הערסל ומונעות נפילה. מהתנוחה הזו אפשר לעשות אין-ספור תרגילים, שאת חלקם הצלחתי לבצע ואחרים היו מאתגרים מדי מבחינתי. אחרי שהות ארוכה במצב הפוך חשתי קצת בחילה, והדרך של איילה להרגיע הייתה לחזור לגרביטציה ולהתקפל לתנוחת עובר. "היפוך לאורך זמן", הסבירה, "מעצים תהליך של ניקוי רעלים, ולכן אורך השהות תלוי ביכולת האישית של כל אחד".

החלק הטיפולי הוא הפסיבי, וגם אותו טעמתי מידיה המיומנות. התערסלתי בתוך הבד בכמה מצבים, והיא מצדה מתחה, סובבה ועיסתה את הגוף בכפות ידיה, בברכיה ואפילו בכפות רגליה. השלב הזה משכר ומשחרר ויש בו ממד עוברי מאוד נעים. הבינדו נע בטווח שבין הארכה וחיזוק השרירים ועד להרפיה, אך צריך להכניס גם פן שלישי של כיף, שכולל קפיצות והתנדנדויות שלובות בהשתטות ובמשחקי ילדות. החלק המשעשע מתאים לאימון זוגי/קבוצתי. איילה אלמוג, טל' 054-5217261, אתר בינדו יוגה (גוף בריחוף): http://bindubody.com