הכלכלה בין ישראל לרצועת עזה - קווים לדמותה

על-פי נתוני ארגון "גישה", היצואנים הישראלים לעזה נהנים ממחזור מכירות גבוה, אולם יצרנים מהרצועה לא מורשים לייצא לישראל ■ נכון לרבעון הראשון של השנה עומד שיעור המובטלים ברצועה על 40.8%

"צוק איתן" / צילום: רויטרס
"צוק איתן" / צילום: רויטרס

רצועת עזה רוכשת את מרבית מוצרי הצריכה שלה מישראל, בשל הסגר שהוטל על הרצועה על-ידי ישראל ב-2007, אולם יצרנים ברצועה אינם רשאים לייצא לישראל מוצרים, כך על-פי נתוני ארגון "גישה".

היצואנים הישראלים לעזה נהנים ממחזור מכירות גבוה. על-פי "גישה", ב-2012 נהנו חברות ישראליות ממחזור של 1.3 מיליארד שקל בשנה ממכירת מוצרים בעזה.

ובנוגע ליצוא הפלסטיני מעזה, הנתונים מראים כי לפני הטלת הסגר, 85% מהיצוא העזתי הלך לישראל ולגדה המערבית, אולם כיום חל איסור על יצוא עזתי לישראל ולגדה, ועלויות התובלה הגדולות והיעדר קשרי מסחר מונעים יצוא אפקטיבי לחו"ל, מה שמעמיד את סך היצוא מהרצועה על 2% בשנה מהסחורות שיצאו מהרצועה לפני 2007.

נכון לרבעון הראשון של השנה עומד שיעור המובטלים ברצועה על 40.8%, כאשר בגילאים 15-29 עומד השיעור על 58.2%. בשל האיסור הישראלי על הכנסת חומרי בניין, שיעור העובדים בענף הבנייה ברצועה ירד מ-24 אלף איש באמצע 2013 לכ-7,000 איש.

כמו כן, הדרישה ברצועה לחשמל נעה בין 350-450 מגה וואט, כאשר ישראל מוכרת לה 120 מ"וו ומצרים 28 מ"וו. תחנת הכח המקומית הופצצה על-ידי צה"ל השבוע, והיא אינה עובדת בשל כך. על-פי עמדת המדינה, פסיקת בג"ץ והחוק הבינלאומי, אין לנתק את החשמל לתושבי רצועת עזה.

ארגון "גישה" מציין עוד כי 80 מיליון ליטרים של מי שפכים בלתי מטופלים מוזרמים אל הים מדי יום. שליש מבארות המים של עזה אינו מתפקד בשל חשש עובדי רשות המים לצאת ולתחזקן, בעוד יתר הבארות מתפקדות רק בין שש לשמונה שעות ביממה, בשל המחסור בחשמל.