החילוץ נמשך: אל-על החזירה מאות ישראלים; גם ארקיע מצטרפת

5 טיסות נוספות צפויות לצאת במהלך שעות הערב לחלץ מאות נוספים ■ קבוצת לופטהנזה הודיעה כי היא מתחילה לחדש את הטיסות לישראל

■חילוץ הישראלים נמשך: חמישה מטוסים של חברת התעופה אל על החזירו עד כה, במהלך הלילה והבוקר (ו'), מאות ישראלים שהמתינו להם בכיליון עיניים בשדה התעופה באתונה, יוון. חמש טיסות נוספות צפויות לצאת במהלך שעות אחר הצהריים והערב (יום שישי) לחלץ מאות ישראלים, שתיים מהן במטוסי בואינג 747-400. מאחר שאל על לא טסה בשבת, את טיסות החילוץ שאחרי כניסת השבת תבצע "סנדור", מותג הבית של אל על שכן טס בשבת תחת קודים של ישראייר וארקיע, ובסוף שבוע זה תחת קוד של ישראייר.

סיפור החתחתים של אלפי הישראלים (על פי ההערכות כ-4,000) החל לפני כיומיים כאשר חברות התעופה הטורקיות, שהיו אמורות להטיסם בחזרה הביתה בתום חופשה באנטליה ובאיסטנבול, ביטלו את כל טיסותיהן לארץ עקב המצב הביטחוני, וכחלק מאפקט הדומינו שיצרה החלטת רשות התעופה האמריקאית, ה-FAA, להשהות את טיסותיהן של כל חברות התעופה האמריקאיות לישראל. זאת לאחר נחיתת טיל במרחק של כקילומטר אחד (ביהוד) משדה התעופה בן גוריון.

מאחר שחברות התעופה הישראליות אינן מורשות מסיבות ביטחוניות לנחות בטורקיה (שלגביה קיימת ועומדת אזהרת מסע שרועננה לאחרונה), משרד התחבורה הישראלי ניהל דין ודברים עם טורקיה באשר להטסת הישראלים דרך מדינות שכנות. תחילה סוכם כי הטורקיות יטיסו את הישראלים לעמאן (ירדן) ומשם הישראליות ישיבו אותם ארצה. אלא שהטורקים לא עמדו בסיכומים והישראלים בילו שעות ארוכות נוספות במתח רב.

לאחר מכן, משרד התחבורה הישראלי הגיע להסכם הטסה לאתונה, וזה מה שכאמור קורה החל מאתמול בלילה.

לצד אל על, גם ארקיע הודיעה כי נענתה לפניית משרד התחבורה לחלץ ישראלים תקועים. אלא, של"גלובס" נודע כי מטוס 757 (265 מושבים), שארקיע תכננה לשלח לאתונה, נתקע בשל תקלה טכנית בברצלונה. במקומו הוציאה ארקיע מטוס מסוג אמברייר (122 מושבים) מישראל לאתונה. אולם חלק ניכר מהמושבים כבר היו מכורים לטובת נוסעים של חברות אירופיות שטרם חידשו את טיסותיהן לישראל, והצליחו לשריין מושבים במטוס האמור לטובת לקוחותיהן. בקיזוז המושבים התפוסים, ארקיע תחלץ בסך הכל כ=60=70 ישראלים מתוך המאות שעדיין ממתינים לישועה באתונה. האמברייר צפוי לנחות אחר הצהריים בישראל. צריך לזכור שמלבד הישראלים בטורקיה, יש עוד לא מעט ישראלים שעדיין תקועים בשדות תעופה ברחבי אירופה ללא פתרון.

בתוך כך, דובר קבוצת לופטהנזה בישראל הודיע הערב (ו'), כי הקבוצה המונה את חברות התעופה לופטהנזה, סויס, אוסטריאן איירליינס, בריסל איירליינס וג'רמן ווינגס - תחדש בהדרגה את טיסותיה לנתב"ג החל ממחר בבוקר.