משט טורקי בדרך לעזה בליווי חיל הים של טורקיה

מארגני משט המרמרה צפויים להוציא היום משט סיוע מטורקיה אל חופי עזה, בניסיון לשבור את הסגר הימי על עזה ■ את המשט צפויים ללוות כוחות של חיל הים הטורקי, לאחר שהממשלה קיבלה את הדרישה לספק הגנה לאזרחים הטורקים

רג`פ טייפ ארדואן, יום הדין / צלם: רויטרס
רג`פ טייפ ארדואן, יום הדין / צלם: רויטרס

הארגון הטורקי שיזם לפני ארבע שנים את משט המרמרה, מתכנן להוציא היום (א') משט נוסף לכיוון הרצועה. לטענת המארגנים, האנייה תישא עליה ציוד הומניטרי, מזון ותרופות בכדי לסייע לפלסטינים בעזה.

בולינט יילדרים, ראש ארגון IHH, שיזם את משט המרמרה כמו גם את המשט הנוכחי, אמר לכלי תקשורת מקומיים במדינתו כי "הפעילים ייצאו למשט לאחר שקיבלו את אישור הממשלה באנקרה, ולפיכך כוחות חיל הים הטורקי יגנו על המשט ומשתתפיו".

ארגון ה-IHH מגדיר את עצמו כארגון זכויות אדם, אך במספר מקרים בעבר נקשר שמו עם ארגוני טרור. למשט הנוכחי צפויים להצטרף ארגונים טורקיים נוספים בהם "אירופה למען הסרת הסגר", כמו גם מספר חברי אופוזיציה טורקיים.

הדיווחים אודות המשט הטורקי מזכירים באופן מיידי את משט המרמרה במאי 2010 - אז תכנן ארגון IHH הטורקי להגיע לרצועה ולהפר את הסגר הימי על עזה. באישון לילה השתלטו לוחמי השייטת על המאווי מרמרה, אלא שבעקבות אלימות קשה של יושבי האונייה נגד החיילים הם פתחו באש, והרגו תשעה אזרחים טורקים.

התקרית זכתה לגינויים רבים מסביב לעולם והייתה גורם מרכזי בהידרדרות היחסים בין ישראל לטורקיה. פעילי המרמרה התקבלו באיסטנבול כגיבורים, ואילו הרמטכ"ל דאז גבי אשכנזי, יחד עם חיילים ישראלים נוספים הועמדו ל"משפט" בטורקיה שם נגזרו עליהם מאות שנות מאסר.

הניסיונות לשבור את הסגר הימי על עזה לא הסתיימו במשט המרמרה - שנה לאחר התקרית בלמה ישראל את מה שכונה "משט החופש", כשלוחמי חיל הים השתלטו על שתי ספינות שעשו את דרכן לעזה. בשל הרגישות לאחר תקרית המרמרה, ההחלטה על ההשתלטות התבצעה בהתאם להחלטת הדרג המדיני ולאחר שמוצו כל הפניות להימנע מלהגיע לחופי עזה, ללא הועיל.

כשנה לאחר מכן, ב-2012, השתלטו לוחמי חיל הים על ספינת "אסטל" ועליה 17 פעילים פרו-פלסטינים שביצעו משט משוודיה אל עזה, במטרה להפר את הסגר הימי על הרצועה. כלי שיט של חיל הים ליוו את הספינה לעגינה בנמל אשדוד, לאחר שהמאמצים הדיפלומטיים למנוע את הגעתה כשלו.