האייפד במגמת ירידה: האם מהפכת הטאבלטים נבלמת?

קטגוריית הטאבלטים התכווצה תוך שנה בשיעור דרמטי של 57% ואילו מחירו של האייפד ירד תוך ארבע שנים מ-650 ל-444 דולר ■ האם הטאבלטים יצליחו להביס את המחשבים האישיים, וכיצד הטלפונים החכמים משנים את התמונה?

מיני אייפד / צילום: רויטרס
מיני אייפד / צילום: רויטרס

כדי ששוק הטאבלטים יבוא לעולם, היה צורך בסטיב ג'ובס, הקוסם שאין שני לו בתחום מוצרי הטכנולוגיה האישיים. אבל כמעט שלוש שנים כבר חלפו מאז מותו של ג'ובס, ושוק הטאבלטים רחבי-הצג סובל מכאבי גדילה.

הכול תלוי באיזה צד אתה במלחמות מוצרי הטכנולוגיה האישיים: או שהטאבלטים כבר מיצו את שיא התועלת שלהם כתחליף למחשב האישי, או שהם עוברים מטמורפוזה והופכים למכשירים משני-החיים שהם נועדו להיות מלכתחילה - סוג חדש ונפוץ של מחשב שהשפעתו על העולם תהיה רבה יותר מהשפעת המחשב האישי.

מבחינתם של המתייחסים בסקפטיות לטאבלטים - בייחוד מבחינתם של הסקפטיים בתעשיית המחשבים האישים שנפגעה קשות משנתיים של ירידות מחירים - עידן הפוסט-מחשב אישי בכלל לא הגיע.

מייקל דל, אחד מחלוצי עידן המחשב האישי, סיכם גישה זו בציוץ שפירסם בתחילת החודש: "מהיכן בא הפריון? המחשב האישי צומח. הטאבלטים רושמים האטה. מי נחלש?".

הנתון המשמעותי האחרון התפרסם בשבוע שעבר: מכירות האייפד של אפל נמצאות במגמת ירידה.

בשלושת החודשים האחרונים נמכרו 13.3 מיליון מכשירי אייפד. זה לא רע למכשיר שלא היה קיים לפני ארבע שנים, ושמניב כעת מכירות של יותר מ-30 מיליארד דולר בשנה. אבל מדובר בסכום נמוך ביותר מחמישית לעומת היקף המכירות לפני שנתיים.

ברית בין אפל לבין IBM

אם לא די בכך, הרי שמחיר המכירה הממוצע צלל ל-444 דולר, לעומת יותר מ-650 לאחר ההשקה ב-2010. לצורך ההשוואה, כמעט שלא נרשם שינוי במכירות האייפון במקביל לגאות בשוק.

אחת הסיבות לכך היא שמערכת ההפעלה אנדרואיד של גוגל ביצעה איגוף על האייפד, ממש כפי שעשתה על האייפון לפני כן. הודות לאנדרואיד קפצו סך מכירות הטאבלטים ב-11% ברבעון האחרון, לדברי חברת מחקר ההיי-טק IDC. למרות זאת עדיין נרשמה ירידה חדה של 57% לעומת אשתקד, והדבר מעורר תהיות לגבי המהירות שבה יעברו מכירות הטאבלטים - שהגיעו ל-220 מיליון אשתקד, את מכירות המחשבים האישיים, שהסתכמו ב-316 מיליון.

מאז שג'ובס ניסה ליצור בידול מוחלט בין הטלפון החכם והמחשב הנישא, התבררו כמה מגבלות שקשורות לטאבלטים.

אחת המגבלות היא ההצלחה שלא תיאמן של הטלפון החכם, שעצם נוחות השימוש בו מאפשרת לבצע באמצעותו מטלות שבעבר נחשבו לאפשריות אך ורק באמצעות מחשבים בעלי צג גדול יותר. גם הגדלת צגי הטלפונים החכמים שיחקה תפקיד בהתפתחות זו. ג'ובס טען לקיומו של הבדל ברור בין האייפון והאייפד, אך יורשיו ששו לטשטש את ההבדל: תחילה באמצעות אייפד של 7 אינץ', והשנה באמצעות השקת צגי אייפון גדולים יותר של עד 5.5 אינץ'.

מכשירים אחרים נוגסים גם הם בשוק האייפד. נסיקה נרשמה במכירות הכרום בוק (Chromebook) של גוגל, המוצג כחלופה למחשב הנישא, למרות שחיי הסוללה הארוכים יותר ופשטותו הופכים אותו במידה מסוימת למתחרה של הטאבלט.

תעשיית המחשבים האישיים מנסה גם היא להכות חזרה באמצעות זן חדש של היברידים - מכשירים שיש להם לוח מקשים אך הם מסוגלים גם להפוך לטאבלטים.

במקביל, לא הצליחו הטאבלטים לבצע את הקפיצה הגדולה לתוך עולם העסקים. למרות שלעתים הם נחשבים לחלופה למחשב האישי עבור אנשי עסקים בנסיעה, הם עדיין לא מעוררים התלהבות בקרב החברות החסכוניות ביותר, לדברי קן דלאני, אנליסט בגרטנר. אפל כוננה לאחרונה ברית עם IBM להפיכת האייפד ידידותי יותר לצורכי עבודה, ומהלך לא-אופייני זה מצביע על עומק החשיבה מחדש של אפל בכל הנוגע לגישתה המסורתית לעשיית עסקים.

סיבה נוספת להאטה במכירות האייפד היא שבניגוד למחשב הנישא - הזקוק לשדרוגים תכופים כדי לעמוד בקצב השקת מערכות הפעלה חדשות - יש פחות הצדקה להחלפת אייפדים קיימים במכשירים חדשים. "הסוללה באייפד 2 היא כמו השפן של אנרג'ייזר. היא ממשיכה וממשיכה", אמר דוארטי.

אף אחת מעובדות אלה אינה פוגעת בהצדקה הבסיסית של הטאבלט, לטענת חסידי המכשיר. כמו כל הטכנולוגיות שמשנות מצב קיים מהקצה אל הקצה, קיים פיתוי לראות את הטכנולוגיה החדשה כתחליף ישיר לטכנולוגיה ישנה, לדברי סטיבן סינופסקי, חבר במועצת המנהלים של קרן ההון סיכון אנדרסן הורוביץ, ולשעבר ראש פעילות 'חלונות' של מיקרוסופט.

שימושים חדשים

בפועל, יוצרות טכנולוגיות חדשות ונוחות יותר - גם אם הן נחותות בכמה מובנים לטכנולוגיות קודמות - שימושים חדשים שבסופו של דבר מתרחבים ומאפילים על הטכנולוגיות הוותיקות.

ייתכן שגם הטאבלט נמנה עם הטכנולוגיות החדשות הללו. אורך חיי הסוללה, הממשקים האינטואיטיביים, ופילוסופיית חנות היישומים כדרך חיים הופכות את הטאבלט למכשיר נוח שבאמצעותו ניתן להישאר בקשר גם בבית. מחירי המכשירים הזולים ביותר כבר נמוכים מ-100 דולר, ונראה שמספר הטאבלטים בשוק צפוי לגדול.

"הטאבלטים הגיעו לרמות מחיר שלא ניתן היה לדמיין לפני שנתיים", אמר דלאני, "הם יורדים לרמה של מחשבון. אז למה שלא יהיו כמה טאבלטים ברחבי הבית?".

ייתכן שזה לא מה שתכנן סטיב ג'ובס כשהציג את האייפד הראשון והיקר בפני העולם כולו, אך התפתחות זו מצביעה בכל זאת על מהפכה בעולם המחשבים.

אייפד
 אייפד

האייפד מאבד נתחי שוק
 האייפד מאבד נתחי שוק